Lamborghini Temerario: Nová éra s hybridním srdcem budí emoce
Automobilový svět s napětím sledoval, jak Lamborghini loni v srpnu představilo svůj nejnovější trumf – model Temerario, interně známý jako projekt 634. Tenhle nový vůz není jen dalším modelem v řadě, ale ohlašuje velkou změnu pro slavnou italskou značku.
Temerario nahrazuje legendární Huracán, který si získal srdce mnoha fanoušků svým poctivým desetiválcovým motorem. Novinka ale přichází s úplně jiným technickým řešením.
Uložení motoru uprostřed je zpět, ale přichází i velká novinka
Pro Lamborghini znamená Temerario návrat k osmiválcovému motoru uloženému uprostřed auta – což je konfigurace, kterou naposledy použili u modelu Jalpa. Tenhle krok není jen o technickém pokroku, ale i o takovém malém ohlédnutí do historie značky. A co je dost zásadní, Temerario je vůbec první sporťák od Lamborghini, který dostal přeplňování turbem.
Pod kapotou tepe srdce s označením HPEV. Tahle technická lahůdka kombinuje osmiválec s dvojitým přeplňováním, stvořený na míru, a rovnou tři elektromotory. Nejde tu tedy jen o prostou výměnu Huracánu, ale o smělý krok do budoucnosti aut, kde se tradiční motor uprostřed snoubí s nejnovějšími technologiemi přeplňování a elektrifikace.
Vzrušení kolem tohoto auta pramení právě z téhle kombinace – slibuje totiž ještě větší výkon a úplně nové zážitky z jízdy, které budou udávat směr pro budoucí supersporty s býkem ve znaku.
Revoluce pod kapotou: Poprvé V8 Twin-Turbo s elektrickou pomocí
Srdcem Temeraria je úplně nový čtyřlitrový V8 s dvojitým turbem a označením L411. Lidé z Lamborghini zdůrazňují, že tenhle motor si sami vyvinuli v Itálii a nemá nic společného s podobnými osmiválci, které používají jiné značky koncernu Volkswagen. Tahle snaha o vlastní vývoj ukazuje, že si chtějí zachovat svou jedinečnost i v době, kdy se přeplňování a elektrifikace stávají standardem.
Motor se pyšní úctyhodnými parametry. Dosahuje 800 koní při 9 000 až 9 750 otáčkách. Výjimečným prvkem je omezovač otáček nastavený až na 10 000 ot/min. To je u sériově vyráběných přeplňovaných osmiválcových supersportů nevídané.
Právě tenhle vysokootáčkový charakter byl pro vývojáře klíčový, aby si auto zachovalo ten emocionální zvuk a projev typický pro Lamborghini, i když už nemá atmosférické plnění.
Inspirováno vozy ze závodních okruhů
Aby takových otáček dosáhli, použili technologie inspirované závodními auty. Kliková hřídel s plochým uložením čepů zajišťuje lepší proudění výfukových plynů a specifický zvuk. Titanové ojnice pak snižují hmotnost a krátký zdvih motoru zase pomáhá k jeho rychlému vytáčení. Ventilový rozvod má navíc speciální povrchovou úpravu, která zvyšuje jeho odolnost i při extrémních otáčkách. Chytré umístění turba pak zlepšuje chlazení a celkovou efektivitu.
Výraznou změnou je hybridní systém se třemi elektromotory. Dva elektromotory jsou umístěny u předních kol. Tyhle motory zajišťují pohon všech kol a pomáhají autu lépe zatáčet díky aktivnímu rozdělování točivého momentu.
Třetí elektromotor je umístěn mezi spalovacím motorem a převodovkou. Jeho hlavním úkolem je okamžitě reagovat na plyn a pomáhat spalovacímu motoru hlavně v nízkých otáčkách a při řazení. Takto efektivně maskuje prodlevu velkých turbodmychadel a vytváří pocit plynulého a neustávajícího zrychlení, podobně jako u atmosférických motorů Lamborghini.

Celkový kombinovaný výkon hybridního systému dosahuje úctyhodných 920 koní. Energii dodává lithium-iontová baterie s kapacitou 3,8 kWh, stejná jako v modelu Revuelto. Síla se na kola přenáší přes upravenou osmistupňovou dvouspojkovou převodovku, která je umístěna za motorem.
Temerario slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h během 2,7 sekundy a na 200 km/h za 7,1 sekundy a maximální rychlost 343 km/h. Ve srovnání s předchozím modelem Huracán je Temerario o dvě desetiny rychlejší. To jasně ukazuje, jaký potenciál má nová hybridní technologie.
Zdroje: wikipedia, hindustantimes, motor1