Správná údržba stěračů: Podle některých by se měly čistit alespoň dvakrát týdně
Přiznejme si, stěrače často bereme jako samozřejmost. Jenže ony nejsou jen nějaký doplněk pro parádu. Jsou to vaši strážní andělé pro dobrý výhled, naprosto klíčoví pro bezpečnou jízdu, když prší, sněží nebo vám na sklo cákne bláto z náklaďáku před vámi.
Vyrazit na cestu s ošoupanými nebo poskakujícími stěrači, zvlášť když se šeří nebo leje jako z konve, je prostě hazard. Tak co s tím? Jak zařídit, aby vám stěrače sloužily co nejdéle a abyste poznali, kdy už mají nárok na důchod? Základ je jednoduchý: trocha pravidelné péče. Nemusíte je čistit dvakrát týdně, jak někdy slyšíte, pokud nežijete na prašné cestě. Důležité je čistit je pravidelně podle toho, jak jsou zrovna špinavé.
Co ničí vaše stěrače?
Jejich životnost není nekonečná, ovlivňuje ji spousta věcí najednou. Čím víc je používáte, tím rychleji se guma opotřebí. Velkým nepřítelem je slunce, jehož UV záření způsobuje křehnutí a praskání gumiček.

Škodí jim i velké horko nebo mráz. A samozřejmě nečistoty – prach, písek, sůl či zbytky hmyzu na gumičkách působí jako smirkový papír a zhoršují jejich funkci. Kvalitnější stěrače a dobrá kapalina do ostřikovačů také hrají roli.
Ale zásadní je vaše zacházení: nikdy nestírejte namrzlé sklo nebo úplně suché sklo a nikdy nervěte přimrzlé stěrače násilím.
Poznáte, kdy je čas na výměnu?
Jak tedy spolehlivě zjistit, že přišel čas na nové? Všímejte si varovných signálů. Pokud stěrače zanechávají na skle šmouhy, pruhy nebo za sebou nechávají části skla mokré a špinavé, je to jasné znamení opotřebení břitu nebo ztvrdlé gumy.
Stejně tak když nepříjemně vržou, pískají nebo po skle trhaně poskakují místo plynulého pohybu, je něco špatně. Nakonec se podívejte i na samotné gumičky – viditelné praskliny, trhliny nebo jakákoli deformace znamenají jediné: je čas na nové.
Mějte ale na paměti, že někdy, zvláště pokud problémy přetrvávají i s novými stěrači, problém nemusí být jen v gumičce, ale i v unaveném nebo špatně nastaveném raménku stěrače.
Snadná péče, která se vyplatí
Jak tedy na tu péči, aby stěrače dobře sloužily? Je to snazší, než si možná myslíte. Klíčové je pravidelně čistit samotné gumičky stěračů, aby na nich nezasychala špína. Stačí k tomu měkký hadřík a trocha vody nebo jemného čističe na okna. Otřete je vždy, když myjete auto, nebo i častěji, pokud je třeba.
Stejně důležité je udržovat čisté i celé čelní sklo, protože sebelepší stěrač na špinavém skle nic moc nezmůže. Používejte kvalitní kapalinu do ostřikovačů, v zimě samozřejmě nemrznoucí, a mějte jí vždy dostatek.
Buďte zvlášť opatrní v mrazech – nikdy nervěte přimrzlé stěrače násilím, nejdříve sklo očistěte. Také se vyhněte stírání úplně suchého skla, vždy použijte ostřikovač, i kdyby šlo jen o prach. Pokud máte možnost, parkujte raději ve stínu než na přímém slunci.

A nejdůležitější rada na závěr péče: měňte stěrače včas! Nečekejte, až stěrače úplně odejdou. Preventivní výměna každých 6 až 12 měsíců je dobrý nápad, ale klíčové je vyměnit je hned při prvních známkách špatného stírání. A vyplatí se měnit vždy celý pár najednou, ušetříte si tím často další starosti.
Když ani nové stěrače nestírají dobře
Občas se stane, že ani nové stěrače nefungují optimálně. Pak může být problém ve špatném seřízení – raménko stěrače buď málo tlačí na sklo (stěrač pak vynechává), nebo tlačí moc (drhne), případně je špatně nastavený úhel stírací lišty vůči sklu (stěrač pak poskakuje nebo vrže v jednom směru). Pokud si s tím nevíte rady, je lepší nechat seřízení zkontrolovat v servisu.
Pár minut pro vaši bezpečnost
Péče o stěrače vážně není složitá. Pravidelné čištění, správná kapalina, šetrnost v zimě a včasná výměna. To je celé kouzlo. Odměnou vám bude jistota dobrého výhledu za všech okolností, což je pro bezpečnou jízdu naprosto zásadní. Je to malá investice času, která se opravdu vyplatí.