Jízda za nákladním autem, které veze klády: Opatrnost je vždy na místě
Potkat na silnici kamion naložený kládami? To známe asi všichni, zvlášť pokud bydlíte blízko lesů nebo žijete v době, kdy se likvidují následky kůrovcové kalamity. Tyhle náklaďáky jsou důležitou součástí naší ekonomiky, protože odvážejí vytěžené dřevo. Na silnici ale mohou představovat riziko.
Pro nás jakožto řidiče za volantem osobáku znamenají naložené kamiony velké riziko. Není to jen o tom, že jsou obrovské a těžké. Problém je v tom, co přes ně nevidíte, a hlavně – co z nich může nečekaně spadnout. Nechceme vás strašit, ale spíš upozornit na reálná nebezpečí a poradit, jak se jim vyhnout.
Nevidíte přes něj – a to je problém
Jet za takovou ‚dřevěnou zdí‘ je opravdu ošemetné. Prostě nevidíte, co se děje před kamionem. Blíží se kolona? Je na silnici díra nebo srna? Nevíte. Snadno přehlédnete značku nebo odbočku až na poslední chvíli, což vede k riskantním manévrům. Stejně tak nemůžete tušit, proč řidič kamionu najednou brzdí – on reaguje na něco, co vy nevidíte. Bezpečná jízda stojí na tom, že vidíte dopředu a máte čas reagovat. Jízda nalepená na kamionu vám tuhle možnost bere a maže klíčový časový ‚polštář‘ pro bezpečné reakce.
Brzdí mnohem déle, než si myslíte
Fyzika je neúprosná. Náklaďák plný dřeva (vážící klidně přes 40 tun) prostě nezastaví na fleku jako vaše osobní auto. Rozdíl v brzdné dráze je obrovský – bavíme se o desítkách metrů navíc, i na suché silnici. Jen pro představu: z rychlosti 80 km/h může brzdná dráha takového kolosu být kolem 40 metrů, u starších či přetížených souprav klidně i 60 metrů. A to ještě nepočítáme reakční dobu řidiče!
Tohle je kritické hlavně v situaci, kdy se vám takový náklaďák lepí na zadek a vy musíte náhle šlápnout na brzdu. Je zaděláno na velký problém, protože on prostě nemusí stihnout zastavit. Mnoho řidičů osobáků si tenhle propastný rozdíl neuvědomuje a nechává si za sebou nebezpečně málo místa.
Náklad, který nemusí držet (a může být přetížený)
Největší strach máme asi z toho, že z kamionu za jízdy spadne kláda. A bohužel, není to úplně paranoia. Klády jsou těžké, kulaté a mají tendenci se pohnout, pokud nejsou naprosto dokonale zajištěny pomocí kurt a řetězů.
Problém je, že kontroly v Česku často odhalují nedostatky právě u přeprav dřeva – vozidla bývají přetížená a náklad není vždy stoprocentně zajištěn podle předpisů. To dramaticky zvyšuje riziko, že se něco uvolní, hlavně při brzdění, v zatáčkách nebo na nerovné vozovce. Stačí pak málo a neštěstí je na světě. Bohužel existují i reálné případy nehod, kdy uvolněné klády zasáhly jiná vozidla nebo vážně zranily lidi.

Kromě rizika pádu celých klád je tu ale i nebezpečí odlétávajících menších částí – kusů kůry, dřevní štěpky, zaschlého bláta nebo kamínků zachycených mezi dřevem. I tyhle menší ‚dárečky‘ mohou při vyšší rychlosti snadno poškodit čelní sklo nebo způsobit, že se řidič lekne a provede nečekaný úhybný manévr. Kombinace nákladu, který se sám o sobě obtížně zajišťuje, a bohužel častého nedodržování předpisů, činí z kamionů s kládami specificky rizikový typ přepravy.
Velký odstup vás tak chrání nejen před tím nejhorším scénářem pádu klády, ale i před častějšími, i když méně závažnými, incidenty s padajícími úlomky.
Vítr a nestabilita hrají taky roli
A aby toho nebylo málo, je tu ještě další věc: tyhle vysoké náklaďáky mají těžiště pěkně vysoko, zvlášť když jsou plně naložené (nebo přetížené). To znamená, že jsou mnohem náchylnější na poryvy silného bočního větru.

Vítr je může nečekaně rozkývat nebo dokonce vychýlit z jejich pruhu. Pro vás, jako řidiče jedoucího za ním (nebo vedle něj při předjíždění), je to další prvek nejistoty. Stejně tak může náklad destabilizovat jakýkoli prudší manévr ze strany řidiče kamionu – ať už jde o náhlé brzdění, vyhýbání se překážce, ostřejší zatočení nebo i jen projetí většího výmolu.
Pokud dřevo není správně zajištěno, může i běžný manévr vést k posunutí nebo pádu nákladu. To samé platí pro počasí, které se také může stát spouštěčem nebezpečné situace.
Opatrnost a odstup se vyplatí
Co si z toho tedy odnést? Když potkáte nebo jedete za kamionem naloženým dřevem, buďte prostě dvakrát tak opatrní než obvykle. Myslete na to, že přes něj skoro nevidíte, že brzdí mnohem déle, a že náklad nemusí být stoprocentně zajištěný. Jezděte defenzivně, koukejte daleko dopředu a snažte se předvídat možné problémy dřív, než nastanou. Chráníte tím nejen sebe a své auto, ale i všechny ostatní na silnici. Vždycky je lepší dorazit do cíle o pár minut později, ale hlavně v pořádku a bezpečně. Jezděte opatrně!