Barva ovlivňuje cenu automobilu. U ojetin je populární žlutá
Éra rozjásaných barevných aut skončila, řidiči čím dál víc preferují „nudné“ šedé odstíny. V určitém ohledu jde o návrat do minulosti. Na přelomu 19. a 20. století se auta vyráběla převážně v černé nebo tmavě šedé kvůli omezeným možnostem tehdejší technologie lakování. S jejím rozvojem automobilky začaly nabízet širší paletu barev, včetně jasných odstínů červené, modré a žluté.
V 50. a 60. letech se objevily jasné barvy jako tyrkysová, oranžová a růžová. To bylo do značné míry ovlivněno americkou automobilovou kulturou, která kladla důraz na nápadité a poutavé designy. V 70. a 80. letech se však bezpečnost aut stala hlavním tématem a výrobci začali přecházet k tlumenějším, neutrálním barvám, jako je béžová, šedá a bílá.
Tento trend v podstatě přetrvává dodnes. Přečtěte si o oblíbených barvách aut a jaký vliv mají na hodnotu vozidla.
V Česku vládne šedá barva, nebylo tomu ale vždy
Šedá auta se u nás prodávají nejvíc, zaujímají třetinu trhu. Před dekádou byla přitom na vrcholu oblíbenosti bílá auta s podílem 29 procent. Šedá vystřídala bílou zhruba před pěti lety, kdy obě barvy dosahovaly přibližně 26% podílu. V současnosti je bílá barva na druhé příčce s podílem 22 procent a za ní následuje černá. Před deseti lety tvořila šedá auta necelou pětinu trhu a na třetím místě byly modré vozy s 15 procenty.
Pořadí šedá, bílá, černá odpovídá také pořadí barev u nejprodávanější značky Škoda Auto. Některé jiné značky mají svou specifickou barvu. Alfa Romeo, Mazda a Ferrari mají červenou barvu na prvním místě, Lamborghini zelenou a elektromobily Tesla jsou převážně v bílé barvě.
Trojice bílá, šedá a černá vládne i na trhu ojetin. Podle šéfa Aures Holdings (provozující autobazary AAA Auto a Mototechnu) Petra Vaněčka se barevné spektrum na silnicích zužuje. Podle něj vozy v „barevných“ odstínech ztratily polovinu podílu na trhu a v příštích dvaceti letech mohou být ještě vzácnější.
V tomto případě nejde o nic neobvyklého, mizení barevných aut se děje globálně. Takzvané achromatické odstíny (tedy bílá, šedá, černá a stříbrná) si získávají oblibu i v jiných regionech. Společnost BASF Coatings, která vyvíjí a vyrábí laky na auta, vydala zprávu o barvách aut v loňském roce. Podle ní se v regionu Evropy, Středního východu a Afriky podíl achromatických odstínů za tři roky zvýšil ze 72 % na téměř 80 %. Bílá zůstává nejoblíbenější, ale oproti roku 2023 spadla o pět procentních bodů. Naopak šedá posílila svou pozici a zaujímá téměř 20 % trhu. Obliba béžové barvy se zdvojnásobila, zatímco černá ztratila dva procentní body.
V asijsko-pacifickém regionu je stále 83 % aut lakováno v achromatických barvách, ale dochází k zajímavým změnám. Černá barva získává na popularitě a její podíl se zvýšil o dva procentní body, zatímco bílá barva ztrácí na popularitě. Mezi chromatickými odstíny zůstávají v módě teplé barvy, zejména jemné odstíny žluté, včetně pastelových a zlatavě šedých tónů.

Jak barvy ovlivňují hodnotu auta?
Americká online platforma, která pomáhá vyhledávat a nakupovat nové a ojeté vozy, analyzovala v roce 2023 více než 1,3 milionu tříletých ojetých vozů. Chtěla zjistit vliv barvy na hodnotu při dalším prodeji. Podle jejích závěrů může barva vozidla ovlivnit jeho hodnotu až o 5 000 dolarů. Průměrný vůz ztrácí po třech letech 22,5 % své hodnoty, žluté vozy ale ztrácejí pouze 13,5 %. Béžové, oranžové a zelené vozy ztrácejí méně než 20 % své hodnoty. Naopak nejvíce ztrácejí hodnotu zlaté, hnědé a černé vozy, u kterých cena klesá po třech letech o více než 10 000 dolarů.
Proč má barva tak výrazný vliv na hodnotu vozu? Podle platformy je na trhu jednoduše méně vozů ve žluté, oranžové nebo zelené barvě než v jiných barvách. Ale přestože mají spotřebitelé a firmy nižší zájem o vozy v těchto barvách, poptávka po nich stále převyšuje nabídku.
Mimochodem, žlutá se v roce 2025 vrací na scénu, zejména mezi mladšími řidiči, kteří hledají něco svěžího a zábavného. Je to barva, která vyzařuje energii a optimismus, takže se perfektně hodí pro menší sportovní vozy.
Zdroje: cesky.radio.cz, hi-tech.ua, www.moneytalksnews.com