Pomoc, auto uvízlo v bahně! Hlavně nepanikařte a postupujte pomalu
Stačí chvilka nepozornosti, jeden nevinný sjezd z cesty a místo hladké jízdy vás čeká smutný pohled na kola marně bojující o záběr. Přestože se v tu chvíli může zdát, že situace je bezvýchodná, klíčem k úspěchu je zachovat klid a jednat s rozvahou. Není třeba propadat panice, naopak. Správným postupem se často dokážete z nepříjemné situace dostat vlastními silami.
Motor přede spokojeně, kolem se míhá zelená krajina a vy si říkáte, že lepší chvíle snad ani nemůže být. Jenže pak se to stane. Nejprve skoro neznatelný pocit, že kola jedou jaksi jinak. Pak slabé žbluňknutí, jako když vkročíte do kaluže. A najednou víte, že je zle.
Auto zpomaluje, pneumatiky se zoufale snaží zachytit o cokoli pevného, ale místo toho jen nešťastně čeří blátivou kaši pod sebou. Cítíte, jak se stroj pod vámi propadá hlouběji a hlouběji, a v tu chvíli vám hlavou proběhne jasná myšlenka: tady něco nehraje.

Krok za krokem: Jak vyprostit auto z bahna
- Zastavte, zhodnoťte a nepanikařte – prvním reflexem bývá přidat plyn a pokusit se z pasti vyhrabat silou. Jenže přesně tohle může situaci ještě zhoršit. Čím více budete hrabat, tím hlouběji se zaboříte. Proto se nadechněte a chvíli v klidu zhodnoťte situaci. Vystupte z auta, prohlédněte si, jak hluboko kola zapadla, a zjistěte, jak vypadá terén okolo. Možná zjistíte, že záchrana není až tak daleko, jak se na první pohled zdá.
- Jemné houpání vpřed a vzad – pokud to podmínky dovolí, zkuste auto jemně rozhoupat. Pomalu se snažte pohybovat vpřed a vzad, abyste si pod koly vytvořili pevnější stopu. Důležité je být trpělivý. Žádné prudké šlápnutí na plyn. Krátké pohyby mohou být překvapivě účinné, zatímco hrubá síla většinou znamená jen hlubší zapadnutí. Pokud váš vůz disponuje speciálním režimem pro kluzké povrchy, rozhodně ho aktivujte. I malá technologická pomoc se v tu chvíli může stát vaší záchranou.
- Podložení kol: rohožky, větve i deky – nezabralo houpání? Je čas být kreativní. Využijte, co máte po ruce. Vyjměte rohožky z auta a vložte je před hnací kola. Pokud najdete větve, kameny nebo dokonce starou deku, všechno se hodí. Cílem je vytvořit pod koly pevnější povrch, který poskytne potřebný záběr. Nezapomeňte, že bahno je kluzké, takže při pokládání podložek dávejte pozor na vlastní bezpečnost. I pád na rozbředlé cestě dokáže nepříjemně překvapit.
- Snížení tlaku v pneumatikách – pokud se pořád nic neděje, můžete zkusit snížit tlak v pneumatikách. Stačí jen mírně, protože cílem je zvětšit styčnou plochu a tím zvýšit přilnavost. Pomalu a opatrně vypusťte trochu vzduchu. Poté zkuste znovu jemné houpání vpřed a vzad. A pamatujte, jakmile se dostanete zpět na pevnou půdu, okamžitě dofoukněte pneumatiky na správný tlak, jinak riskujete jejich poškození.
- Když všechno selže, volejte pomoc – jsou situace, kdy je nejlepší zachovat si nadhled a přiznat si, že vlastními silami to nepůjde. Zavolejte odtahovou službu, známého s terénním autem nebo třeba místního farmáře s traktorem. Ano, možná se při tom trochu zapotíte a možná si vysloužíte pár přátelských vtípků, ale vaše auto bude zachráněno a vy se vyhnete zbytečným škodám.

Z každé šlamastyky vznikají nejlepší historky
Uvíznutí v bahně je nepříjemné, ale není to žádná tragédie. Důležité je zachovat klid, chovat se rozumně a nepodléhat panice. Vždy existuje cesta ven, i když se někdy musí volat posily.
A kdo ví, možná se tahle zkušenost jednou promění v historku, kterou budete s úsměvem vyprávět u táboráku. Možná se budete smát, jak jste v ponožkách tahali rohožky z bahna, nebo jak vás vytahoval traktor, který sám vypadal, že to má za pár.
Příště už budete vědět, že bahno má své zákony a že největší silou v terénu není počet koní pod kapotou, ale klid v hlavě.
Zdroje: Consumer Reports, Scrap Car Network