Kde potkáte nejhorší řidiče na světě? Pozor si dejte na Indii a na Rusko
Cílem řízení auta je obvykle dostat se z bodu A do bodu B. V některých částech světa však řidiči musejí počítat s nepřáteli na cestě. Bývají jimi špatná infrastruktura silnic, nedodržování bezpečnosti, mizerní jezdci, nadměrný počet aut a další. Každé nastartování vozu s sebou nese zvýšené riziko, že se během řízení něco stane.
V Indii panuje na silnicích chaos
Indie má s 6,6 miliony kilometrů druhou největší silniční síť na světě po Spojených státech. Odhaduje se, že je zde registrováno 350 milionů vozidel.
Každé ráno jsou indické zprávy plné dopravních nehod – autobusy s cestujícími se zřítily do horských roklin, opilí řidiči srazili chodce, auta narazila do stojících nákladních vozidel a podobně. Jen v roce 2023 přišlo na indických silnicích o život více než 172 000 lidí, tedy téměř jedno každé tři minuty. V roce 2021 indičtí řidiči s řidičákem pro začátečníky nebo bez platného řidičského průkazu způsobili 13 % nehod.
Mnoho vozidel na indických silnicích je starých a postrádá základní bezpečnostní vybavení jako jsou bezpečnostní pásy, o airbazích nemluvě. Chaotickou dopravní situaci na vozovkách ještě víc komplikuje nebezpečné silniční prostředí. Auta, autobusy a motocykly soupeří o prostor s jízdními koly, rikšami, vozíky tažené zvířaty, chodci a toulavými zvířaty. Pouliční prodejci zabírají silnice a chodníky, čímž nutí chodce vstupovat na rušné silnice a dále komplikují plynulost dopravy.
Proč je bezpečnost silničního provozu v Indii tak špatná? Indové mají podle odborníků malé povědomí o významu bezpečnosti silničního provozu, řidiči si často nelámou hlavu s dodržováním bezpečnostních opatření. Podle zprávy indického ministerstva zdravotnictví z loňského září stojí nadměrná rychlost za třemi čtvrtinami všech úmrtí při dopravních nehodách v Indii. Druhou nejčastější příčinou byla jízda v protisměru (5,8 %), následovaná řízením pod vlivem alkoholu nebo drog (2,5 %) a používáním mobilních telefonů za volantem. Indická infrastruktura se taky potýká s nedostatečnou konstrukcí silnic, špatným osvětlením a nedostatkem vhodných přechodů pro chodce.
Rusové se omezením v rychlosti jízdy netrápí
Rusové mají pověst špatných řidičů, kteří nedodržují základní pravidla. Ruští řidiči rádi šlápnou na plyn, úzkým silnicím navzdory. Používání bezpečnostních pásů taky nepatří mezi jejich oblíbené činnosti. Relativně vysoká míra dopravních nehod plyne ze špatných podmínek pro řízení.
V Rusku, paradoxně, někteří řidiči neznají správná pravidla silničního provozu. Příčinou je vysoká míra korupce v minulosti, kdy si někteří koupili splnění řidičských zkoušek. V posledních letech se však podmínky pro řízení zpřísnily a zlepšily se řidičské dovednosti řidičů.
Nicméně internet je plný videí z ruských silnic, zachycující (více či méně) bizarní nehody. Podívejte se na jedno níže.
Řízení v Egyptě je nebezpečné
Egypt má jednu z nejvyšších nehodovostí. Zatímco meziměstské silnice jsou obecně v dobrém stavu, dálnice představují značné riziko. Egyptští řidiči musejí zejména po setmění čelit neosvětleným vozidlům, toulavým zvířatům a nepojízdným vozidlům bez odrazek. Úřady totiž loni v rámci vládní iniciativy na omezení spotřeby energie omezily osvětlení silnic. Zejména v ulicích hlavního města Káhiry panuje hustý provoz, vozidla jezdí v protisměru, minimální dopravní značení a chodci přecházejícími přes silnici.
Situaci si zhoršují sami řidiči. Podle studie z roku 2021, která zkoumala jejich postoje, 50 až 54 % řidičů akceptuje překračování rychlosti na dálnicích, v obytných zónách a na venkovských silnicích. Čtyřiceti procentům to přijde za společensky přijatelné i v okolí škol. Samotným řidičům nejvíce vadí dopravní zácpy, agresivní jízda, nepozorní řidiči, nedodržování bezpečnosti silničního provozu a řízení v opilosti.
Nedá se proto divit, že téměř třetinu obětí dopravních nehod v Egyptě tvoří chodci. Zpráva Světové banky (2019) odhaduje, že 97 % ulic v Egyptě nemá semafory a 78 % nemá chodníky, což chodce vystavuje nebezpečí po většinu jejich cesty.
Zdroje: www.bbc.com, www.expatica.com, egyptianstreets.com