K zapomenutým českým automobilkám patří Praga či Aero. Znáte jejich příběh?
Představte si české auto. Většina lidí si asi vybaví značku Škoda. Ale naše automobilová historie je mnohem bohatší a pestřejší! Vedle Škody tu byly i jiné skvělé značky, které vyráběly jedinečné vozy. Patří mezi ně třeba Tatra, Praga nebo Aero.
Auta těchto značek byla často plná technických nápadů a originálního designu. Bohužel, mnohé z těchto firem už dnes osobní auta nevyrábí. Jejich příběhy jsou ale fascinující a ukazují, jak talentovaní byli čeští konstruktéři.
Tatra je průkopníkem aerodynamiky a luxusu
Tatra patří mezi nejstarší automobilky na světě. Její historie sahá až do roku 1850, kdy Ignác Šustala začal v Kopřivnici vyrábět kočáry. První osobní automobil, slavný Präsident, vyjel z továrny už v roce 1897.
Tatra se brzy proslavila svou unikátní konstrukcí. Základem byla takzvaná tatrovácká koncepce. Jednalo se o pevný páteřový rám tvořený centrální rourou, nezávisle zavěšená kola a často vzduchem chlazený motor. Toto řešení bylo velmi odolné a vhodné i do těžkého terénu.
Ve 30. letech 20. století Tatra ohromila svět modelem T77. Byl to první sériově vyráběný automobil s aerodynamickou karoserií na světě. Měl charakteristický kapkovitý tvar se splývavou zádí a motor umístěný vzadu. Vypadal naprosto futuristicky a stal se ikonou designu. I pozdější modely jako T87 pokračovaly v tomto trendu.
Tatra ale nevyráběla jen aerodynamické vozy. Později se proslavila i velkými luxusními limuzínami, jako byly modely T600 Tatraplan nebo elegantní T603, oblíbená u státních představitelů.
Přes všechny technické úspěchy a světovou proslulost však výroba osobních aut Tatra nakonec skončila. Posledním modelem byla Tatra 700, představená v polovině 90. let. Ta se ale na trhu luxusních vozů neprosadila a její výroba byla ukončena v roce 1999.
Dnes se kopřivnická Tatra plně soustředí na výrobu špičkových nákladních automobilů, které jsou známé svou odolností a schopností projet i nejtěžším terénem.
Praga přinesla elegantní vozy
Další významnou českou značkou byla Praga. Její historie začala v Praze v roce 1907. Před druhou světovou válkou patřila Praga k největším a nejúspěšnějším automobilkám v Československu. V jednu chvíli dokonce prodávala více osobních aut než Škoda a Tatra dohromady.

Mezi nejznámější a nejoblíbenější osobní vozy Praga patřily modely Piccolo, Alfa a Lady.
- Piccolo byl menší, spolehlivý a dostupný rodinný vůz, který se stal velmi populárním.
- Alfa se vyráběla velmi dlouho, od roku 1913 až do roku 1942, a prošla mnoha modernizacemi.
- Lady, představená v roce 1935, byla zase považována za velmi elegantní a prostorný vůz střední třídy. Díky svému designu se stala jakousi módní ikonou své doby.
Úspěšný rozvoj automobilky však tragicky zasáhl konec druhé světové války a reorganizace československého průmyslu. Praga sice ještě krátce dokončila sérii vozů Lady, ale v roce 1947 byla výroba osobních automobilů definitivně ukončena.
Aero převedla letecké geny na čtyři kola
Automobilka Aero měla velmi zajímavý původ. Začínala totiž jako výrobce letadel. S výrobou automobilů začala až v roce 1929. Prvním modelem byl malý a jednoduchý vozík Aero 500, poháněný jednoválcovým motorem. Pro svůj charakteristický zvuk při startování dostal přezdívku Cililink.
Později přišly modely, které značku Aero proslavily nejvíce, a to Aero 30 a Aero 50. Tyto vozy byly na svou dobu technicky velmi zajímavé. Měly totiž motor umístěný vpředu, ale poháněl přední kola. To v té době rozhodně nebylo běžné řešení a Aero patřilo mezi průkopníky této koncepce v Československu.

Model Aero 30, vyráběný od roku 1934, byl menší, sportovně střižený vůz, dostupný jako roadster nebo limuzína. Stal se nejúspěšnějším modelem značky.
Aero 50, představené v roce 1936, bylo větší, silnější a luxusnější. Některé vozy Aero 50 dostaly nádherné zakázkové karoserie od renomované firmy Sodomka z Vysokého Mýta, které patřily k vrcholům československého designu.
Po druhé světové válce se však továrna Aero musela vrátit zpět k výrobě letadel a produkce osobních automobilů byla ukončena.
Kaipan vzdává poctu legendě
Tradice výroby zajímavých aut v Česku ale úplně nezanikla. Důkazem je malá automobilka Kaipan ze Smržovky v Jizerských horách. Kaipan se specializuje na výrobu sportovních roadsterů.
Design vozů Kaipan je inspirován legendárním britským sportovním vozem Lotus Seven ze 60. let. Lotus Seven byl známý svou jednoduchou konstrukcí, nízkou hmotností a skvělými jízdními vlastnostmi. Kaipan na tuto filozofii navazuje.
Nabízí modely jako Kaipan 57a, který pod kapotou ukrývá moderní přeplňovaný motor, často původem od koncernu Volkswagen. Tento model kombinuje klasický vzhled s moderní technikou a slušným výkonem.
Velkou zajímavostí značky Kaipan je, že své vozy nabízí nejen jako hotová auta, ale také jako stavebnice. Zákazník si tak může auto postavit sám doma v garáži.
Právě stavebnice tvoří velkou část prodejů firmy. Kaipan je malá manufaktura, která ročně vyrobí jen několik desítek vozů. Ukazuje ale, že i v dnešní době je v Česku možné vyrábět originální auta.
Česká automobilová historie rozhodně není jen o značce Škoda. Firmy jako Tatra, Praga a Aero přinesly světu mnoho technických inovací, odvážných konstrukcí a elegantních vozů. Jejich příběhy jsou svědectvím o talentu a invenci našich konstruktérů, ale také ukazují, jak citelně může vývoj ovlivnit válka, politika nebo změny na trhu.
Zdroje: auto.cz, garaz, automobilrevue