Jak se chovat při smyku? Nebrzděte, sešlápněte spojku a vyrovnejte jízdu volantem
Každý řidič to zná – jedete si v klidu po silnici a najednou cítíte, že auto přestává poslouchat. Zadek vozu se vám zhoupne, volant nereaguje tak, jak by měl… a vy si v duchu říkáte: „Sakra, smyk.“
Smyk – nebo lidově „hodiny“ – je jedna z nejnepříjemnějších situací, do které se za volantem můžete dostat. Vzniká ve chvíli, kdy kola ztratí kontakt s vozovkou a auto se začne chovat nepředvídatelně. Může to skončit jen leknutím, ale taky bouračkou. Proto se vyplatí vědět, co smyk způsobuje a jak ho zvládnout.
Co nejčastěji smyk způsobí?
Důvodů může být víc – někdy se jich sejde i víc najednou:
Příliš vysoká rychlost: Čím rychleji jedete, tím méně má auto šanci zvládnout kluzký nebo nerovný povrch.
Ostré brždění nebo zatáčení: Prudké pohyby se volantem nebo náhlé sešlápnutí brzdy můžou vést ke ztrátě přilnavosti.
Špatný technický stav auta: Sjeté pneumatiky nebo nefunkční brzdy zvyšují riziko výrazně.
Počasí a povrch: Déšť, sníh, led, nebo třeba mokré listí dělají z cesty kluziště.
Jaké jsou typy smyku a co dělat, když k nim dojde?
Nedotáčivý smyk (klouže předek)
Auto nereaguje na zatočení a místo abyste zatočili, pokračujete rovně. Typické při rychlém vjezdu do zatáčky, hlavně u aut s předním pohonem.
Co dělat?
Ubrat plyn, nesnažte se hned brzdit.
Sešlápněte spojku (u manuálu) – odpojí motor a pomůže zklidnit auto.
Jemně držte volant a nedělejte trhavé pohyby. Auto se většinou „chytí“, jakmile se sníží rychlost.

Přetáčivý smyk (klouže zadek auta)
Zadní část auta se dostane do smyku a vy máte pocit, že se vůz chce otočit kolem své osy. Často nastává u zadokolky nebo v zatáčce na kluzké vozovce.
Co dělat?
Opět ubrat plyn – žádné panické brzdění.
Spojka dolů (pokud řídíte manuál).
Volantem točte proti směru smyku – tedy pokud se zadek sune doprava, zatočte doleva, a naopak.
Udržet klid a ruce na volantu je tady klíčové.

Jak smyku předejít?
Nejlepší smyk je ten, do kterého se vůbec nedostanete. Tady je pár základních pravidel:
Jezděte podle podmínek – na mokru, sněhu nebo při náledí zpomalte.
Nebrzděte zprudka a nezatáčejte náhle – plynulost = bezpečnost.
Mějte auto v pořádku – zvlášť pneumatiky, brzdy a tlumiče.
Držte volant oběma rukama – ideálně v poloze „tři čtvrtě na tři“, máte tak nejlepší kontrolu.
Zvažte kurz školy smyku – zkoušet to sám na veřejné silnici se nevyplácí. V bezpečném prostředí se naučíte, co dělat, když už k tomu dojde.
Závěrem: Nepanikařit, ale být připravený
Smyk není sranda, ale dá se většinou zvládnout. Důležité je zachovat klid a vědět, jak reagovat. A hlavně – snažit se mu předcházet. Pravidelná péče o auto, rozumná jízda a trocha praxe vám můžou jednou zachránit plechy… nebo i něco víc.
Zdroj: policie.gov.cz, autotrip.cz