ABS v autě zajišťuje lepší ovladatelnost vozu i v horších podmínkách
Moderní auta jsou plná technologií, které nám zajišťují větší bezpečnost, pohodlí a kontrolu nad vozidlem. Jednou z nejdůležitějších bezpečnostních funkcí, kterou dnes najdeme téměř ve všech automobilech, je ABS systém – neboli Anti-lock Braking System, tedy protiblokovací brzdový systém.
Před zavedením ABS docházelo k situacím, kdy při prudkém brzdění došlo k zablokování kol – kola se přestala otáčet, i když auto klouzalo po vozovce. To vedlo ke ztrátě kontroly nad řízením, delší brzdné dráze a častějším nehodám, zejména na kluzkém povrchu. ABS tento problém řeší tím, že brzdění „dávkuje“ a umožňuje kolům nadále se otáčet – a tedy řidiči manévrovat i během brzdění.
Jak ABS funguje?
Princip fungování ABS je ve své podstatě jednoduchý, ale jeho technické provedení je velmi sofistikované. Cílem systému je zabránit zablokování kol při intenzivním brzdění, aby auto neklouzalo po vozovce a dalo se ovládat. ABS funguje tak, že neustále sleduje chování každého kola a v případě potřeby upravuje brzdný tlak tak, aby se kola nepřestala otáčet.
Snímače otáček kol
Každé kolo je vybaveno vlastním senzorem, který sleduje jeho otáčky v reálném čase. Tento snímač měří, jak rychle se kolo otáčí, a posílá data do řídicí jednotky. Pokud kolo začne zpomalovat příliš rychle (typicky při náhlém nebo silném sešlápnutí brzdového pedálu) a hrozí, že se zablokuje (tedy , že se přestane otáčet), snímač tuto změnu zaznamená. Rozdíl mezi koly může také naznačit, že některé z nich ztrácí přilnavost k vozovce.
Řídicí jednotka (ECU)
Centrální mozek celého systému, tzv. řídicí jednotka ABS, neustále vyhodnocuje informace ze všech čtyř snímačů. Jakmile zaznamená, že se jedno nebo více kol otáčí znatelně pomaleji nebo úplně přestalo rotovat, okamžitě zasáhne. Řídicí jednotka totiž chápe, že v tuto chvíli dochází k zablokování kola, což by mohlo vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem. V reakci na tuto situaci vyšle pokyn hydraulické jednotce, aby upravila tlak v brzdách u příslušného kola.
Hydraulická jednotka
Tato část systému je odpovědná za samotnou mechanickou reakci – tedy regulaci brzdného tlaku. Na základě pokynů z řídicí jednotky hydraulická jednotka velmi rychle a opakovaně snižuje a zvyšuje tlak v brzdovém okruhu u konkrétního kola, které by se jinak zablokovalo. Tento proces přitom probíhá několikrát za sekundu.
Výsledkem je, že se kolo stále mírně otáčí. To pak umožňuje řidiči nejen účinně brzdit, ale zároveň udržet směr jízdy a reagovat na situaci – například objet překážku.

Co ABS dělá a co nedělá?
ABS systém přináší řadu výhod, které oceníte především ve vypjatých situacích. Na mokré nebo kluzké vozovce dokáže výrazně zkrátit brzdnou dráhu a především vám umožní udržet kontrolu nad řízením i během nouzového brzdění. Díky tomu je možné se vyhnout překážce, aniž by došlo k zablokování kol. Celkově tak přispívá ke zvýšení stability vozidla, zejména při prudkém zpomalení.
Je však důležité mít na paměti, že ABS není všemocné. Například na štěrku nebo zasněžené cestě může být brzdná dráha s aktivním systémem i delší než bez něj. Výhodou však zůstává, že je možné nadále řídit, což výrazně snižuje riziko smyku. ABS také v žádném případě nenahrazuje bezpečné a ohleduplné chování za volantem – neochrání vás před následky příliš vysoké rychlosti nebo nepozornosti.
Jak poznáte, že ABS zasáhlo?
Když ABS zasáhne, obvykle to jako řidič poznáte. Během intenzivního brzdění můžete cítit vibrace v brzdovém pedálu, pulzování nebo jemné zpětné rázy. Tyto projevy jsou zcela normální a svědčí o tom, že systém pracuje správně a aktivně zabraňuje zablokování kol. Někdy bývá brzdění doprovázeno také zvýšeným hlukem, což je další známka funkčního zásahu ABS.
Zdroje:. wikipedia.org, rac.co.uk, webuyanycar.com, Youtube