Parkování na úzkém místě: Nespoléhejte se jen na senzory
Výbava moderních vozů znesnadňuje řidičům parkování. Spousta parkovišť stále počítá s drobnějšími auty s designem z minulého století. Problém nepředstavují jen kypící rozměry vozů, ale taky technologické inovace jako boční airbagy a ochranné rámy, které auta rozšiřují.
Normy nepočítají se zvětšujícími se auty
Dříve platila norma z osmdesátých let, která stanovovala šířku parkovacího místa na 225 centimetrů. Škoda 120 zabrala bez zrcátek metr šedesát, novější Octavie metr osmdesát. Současná SUV ale mají i přes dva metry. Některé modely jsou ale široké i přes dva metry, patří k nim třeba Audi Q8 nebo BMW X5.
Parkovací místa mají minimální šířku danou zákonem, konkrétně normou ČSN 73 6056. Ta aktuální platí už od roku 2011 a říká, že parkovací místo musí na šířku mít alespoň 2,5 metru. Kolmá stání pak alespoň 5 metrů na délku.
Dle stavebního zákona pak musí být na každém parkovišti určitý počet parkovacích míst vyhrazených pro invalidy (např. na parkovišti od 2 do 20 stání musí být ze zákona 1 parkovací místo pro držitele ZTP či ZTP/P. Šířka parkovacího stání pro invalidy je pak 3,5 x 7 metrů.
Jak správně parkovat popředu?
Najděte si místo k parkování a najeďte si k němu větším obloukem. Při najíždění k parkovacímu místu blikejte směrovkou doprava. Zastavte v okamžiku, kdy je vaše sedadlo ve stejné úrovni jako zadní část automobilu, vedle kterého plánujeme zaparkovat. Zatočte volantem co nejvíc doprava. Nohu mějte pouze na spojce, nikoliv na plynu. Automobilem pozvolna vjíždějte do parkovacího místa.
Až bude vozidlo našikmo na parkovacím místě, zastavte a vyrovnejte volant kola o otáčku a půl. Přibližte se k levému automobilu a zastavte, abyste měli víc prostoru po levé straně automobilu. Stočte volant doprava, natočte vůz do stejné pozice, v jaké jsou ostatní automobily, a popojeďte dopředu.
Jak správně parkovat pozadu?
Pokud nemáme dostatek místa na přední styl parkování, zaparkujte couváním. Rozdělte si tento postup do několika kroků. Po nalezení místa k parkování zastavte v momentě, kdy je přední část vašeho vozu souměrně se zadní částí auta, vedle kterého chcete zaparkovat. Dejte zpátečku a otočte volantem na doraz doprava.
Couvejte pomocí spojky, díky natočenému volantu pojede automobil do oblouku. Kontrolujte si v zrcátkách, jak daleko jste od okolních aut. Jakmile je vozidlo natočené stejným směrem jako vedlejší automobily, zastavte. Vyrovnejte volant a zacouvejte, dokud nebude vůz zaparkovaný.
Někdy může být těžké se dostat z těsného parkovacího místa. Někteří řidiči se totiž na vás nalepí a vám se pak do vašeho auta těžko dostává. Řešení spočívá v natočení kol a obloukovém vyjetí z parkovacího spotu.
Senzory pomohou, ale nespoléhejte na ně slepě
Řidičům dnes pomáhají s parkováním parkovací senzory. Panují však mezi nimi rozdíly. Nejčastěji se vyskytují ultrazvukové senzory, které obvykle fungují dobře, ale můžou mít problémy s malými nebo nízko položenými překážkami. Obvykle vysílají zvukové vlny a měří jejich odraz od překážek, což je přesné, ale může být ovlivněno počasím.
Elektromagnetické senzory jsou skryté a méně náchylné k poškození, zpravidla však stojí více. Vytvářejí elektromagnetické pole a detekují změny v tomto poli, což je méně přesné, ale funguje za všech podmínek.
Některé moderní senzory nabízejí funkce jako automatické brzdění nebo integraci s kamerovými systémy. Tyto funkce mohou výrazně zvýšit bezpečnost, ale také cenu.
Nezapomínejte, že i na parkovištích platí běžná pravidla silničního provozu. Někteří řidiči tomuto mýtu stále nesmyslně věří. K tomu omylu je vede závora, oddělující parkovací plochu od pozemní komunikace.
Zdroje: www.portalridice.cz, www.recenzopedia.cz, ct24.ceskatelevize.cz, www.irozhlas.cz