Má moje auto sběratelskou hodnotu? Na seznamu je Škoda i Lexus
Možná nám také stojí v garáži starší vůz, který jsme pořídili z čistě praktických důvodů. Možná máme doma auto, které kdysi stálo sice pár korun – a dnes se tiše šplhá mezi sběratelské klenoty.
Sběratelská hodnota auta ale nevzniká náhodou. Některé vozy se promění v ceněné kousky díky své historii, technice nebo omezenému počtu kusů. A jak ukazují aktuální žebříčky, nemusí jít jen o Ferrari nebo Porsche – mezi sběratelské vozy se dnes řadí i vybrané modely dostupnějších značek Škoda, Toyota či Lexus.
Jak se z auta stane sběratelský kousek?
Podle odborníků má sběratelskou hodnotu takové auto, které splňuje kombinaci několika faktorů – je to jednak vzácnost, věk, také technický stav, design, výkonnost, kulturní význam a často i emocionální náboj. Ne každé starší auto je ale automaticky sběratelským modelem. Musí jít o vůz, který má potenciál do budoucna růst na hodnotě nebo už se jako cenný veterán na trhu uvedl.

Klíčem k určení sběratelského vozu je v první řadě jeho jedinečnost: může jít o limitovanou edici, speciální verzi běžného modelu (např. sportovní RS varianty), první generaci dnes slavné řady nebo auto s výjimečným příběhem – třeba s minimálním nájezdem, původním lakem nebo slavným majitelem.
Jak Škoda, tak Lexus
Největší sběratelský potenciál mají aktuálně vedle klasických vozů jako Ferrari 360 Modena nebo BMW M3 E46 také Škoda Octavia RS první generace. Právě tento model je ceněn nejen pro své tehdy odvážné provedení, ale i pro mechanicky spolehlivý motor 1.8 Turbo, sportovní vzhled a nostalgickou hodnotu u českých řidičů.
Podobně překvapivě působí i Lexus SC 430 – luxusní kabriolet s osmiválcem, který se kdysi prodával jako alternativní volba k evropským značkám. Ačkoli byl v době uvedení spíše přehlížen, dnes je oceňován pro své pohodlí, technickou kvalitu a stylový design. Navíc Lexus jako značka tvoří luxusní divizi Toyoty – podobně jako má Ford svou Lincoln nebo Honda značku Acura. Ne každý model od těchto značek je sběratelský, ale určité kusy (např. sportovní nebo limitované edice) si hodnotu drží nebo zvyšují.

Jak poznat, že právě naše auto bude mít potenciál?
Zde je několik otázek, které si můžeme položit:
-
Bylo auto vyráběno v omezeném počtu?
-
Jde o první (nebo poslední) generaci úspěšné řady?
-
Má neobvyklé provedení nebo motor, který už se nevyrábí?
-
Je v původním stavu, bez úprav, s originální výbavou a dokumentací?
-
Má výjimečně nízký nájezd nebo příběh (např. jediný majitel)?
Pokud si na většinu z těchto otázek můžeme odpovědět „ano“, stojí za to vůz zachovat, ideálně garážovat a udržovat v co nejlepším stavu. Ojetiny, které dnes stojí 100–200 tisíc korun, mohou za pár let mít několikanásobnou hodnotu – zvlášť pokud jde o dobře zachovalé kusy s potenciálem stát se veterány.
Investovat s emocí
Vstup do světa sběratelských vozů nemusí být doménou milionářů. I relativně dostupná auta z posledních dvaceti let mohou jednou zazářit v aukčních síních nebo na srazech klasiků. Pokud tedy vlastníme auto, které považujete za obyčejné, ještě ho neprodávejme. Třeba máme doma nečekaný poklad – stačí ho jen správně rozpoznat a včas ocenit.
Zdroj: garaz.cz, cockpitdz.com, quora.com