Umíte používat tempomat? Po dosažení požadované rychlosti sundejte nohu z plynu
Systém pro samočinné udržování přednastavené rychlosti se v autech nachází už od začátku 20. století. Tempomat umožňuje vozidlu udržovat předvolenou rychlost nezávisle na stoupání či klesání. Jeho ovladač zvyšuje a snižuje rychlost po krocích. Řidiči se na něj spoléhají při dlouhých monotónních jízdách, třeba po dálnici.
V současnosti se nachází ve výbavě mnoha aut. Některá mají dokonce adaptivní verzi, kdy se vozidlo samo dokáže přizpůsobit rychlost jízdy autu před vámi. Elektronika zde kontroluje bezpečnou vzdálenost (ACC). V tomto článku se podíváme na rozdíl mezi klasickým a adaptivním tempomatem.
Klasický tempomat
Jeho základní funkce je prostá, udržuje nastavenou rychlost. Obvykle neumí pracovat s brzdami, zpomalit na nastavenou rychlost můžete bržděním motorem. Ovládání se zpravidla nachází u volantu, někdy přímo na něm.
Tempomat se aktivuje stiskem tlačítka „Set“ při nastavované rychlosti. Po jeho aktivaci můžete zvyšovat a snižovat tlačítky plus a mínus nebo pohybem páčky pod volantem. Někdy mívá tempomat vlastní vypínací tlačítko, častěji ho však vypnete jen sešlápnutím brzdového pedálu. Tempomat si po vypnutí pamatuje poslední nastavenou rychlost, na kterou se můžete vrátit stiskem tlačítka „Reset“ nebo „Res“.
Využijete ho hlavně na dlouhou jízdu po dálnici, nejlepší ale je, když je spíš volná a vy tak nemusíte řešit pomaleji jedoucí auta.
Adaptivní tempomat
Oceníte ho právě v situaci, kdy se na vozovce musíte potýkat s pomalejšími vozidly. Adaptivní tempomat totiž umí udržovat odstup od auta před vámi. Tento typ se spoléhá na řídicí jednotku předního radaru, která je součástí dalších systémů v autě. Umí brzdit motorem i brzdami, přidávat plyn, a v případě automatické převodovky i řeší řazení. Snaží se nejen držet nastavenou rychlost, ale taky stálý časový odstup od vpředu jedoucího vozu. Tempomat se zde přizpůsobuje tomuto autu, když je pomalejší než vaše, tempomat automaticky zpomalí. Když auto před vámi zrychlí, zrychlíte taky.
Adaptivní tempomat obvykle využívá údaje z radaru a kamery vozu. Díky datům z obou zařízení funguje tempomat efektivněji. Radar lépe sleduje pohybující se objekty a spočítá vzdálenost, kamera je lepší pro stacionární objekty a určování úhlů a přiřazení objektů do jízdních pruhů. Tempomaty díky tomu zvládají pohyb v kolonách až do zastavení, navíc dokážou reagovat na stojící vůz.
Kamera rozšiřuje fungování tempomatu. Prediktivní adaptivní tempomat používá obrazová data z kamery a mapových podkladů. Tempomat díky tomu umí reagovat na rychlostní limity, ví, kde začíná obec a kde je zatáčka. Řídicí logika pak spočítá, kdy je potřeba začít snižovat rychlost, aby auto bezpečně projelo zatáčku nebo vjelo do obce povolenou rychlostí.

Ne vždy se hodí ho zapnout
Tempomat vám usnadní jízdu při dlouhých jízdách s předvídatelnou rychlostí. Ale to neznamená, že byste ho měli mít stále zapnutý, naopak, v některých podmínkách může být jeho použití nepraktické, až nebezpečné.
Proto ho raději nechte na pokoji v těchto situacích:
- v hustém provozu – při častém brzdění a akceleraci tempomat ztrácí smysl,
- na klikatých silnicích – v zatáčkách nebo na horských cestách může být nebezpečný,
- za nepříznivého počasí – déšť, sníh nebo námraza mohou snížit přilnavost pneumatik a tempomat může způsobit ztrátu kontroly nad vozidlem,
- na kluzkých vozovkách – při náhlém zrychlení nebo zpomalení může dojít k prokluzu kol.
Díky tempomatu snadněji dosáhnete větší plynulosti jízdy. Ale nezapomeňte, že jako řidič stále máte zodpovědnost za bezpečnost silničního provozu. Ani zapnutý tempomat vás nezbavuje povinnosti se plně věnovat řízení svého auta.
Zdroje: www.auto.cz, www.tipcars.com, www.skoda-storyboard.com, www.povinne-ruceni.com