Mělo auto havárku? Zkontrolujte panely karoserie a hledejte praskliny
Koupě ojetiny je vždycky tak trochu sázka do loterie. Prodejci umí závady šikovně zamlčet, a to, co vypadá jako skvělý vůz za dobrou cenu, může skrývat pořádně temnou minulost. Havarované auto může i po opravě přinášet problémy. Jak ale poznat, že vůz prošel větší nehodou a následnou opravou? Poradíme vám, na co se zaměřit, aby vás při koupi ojetiny nikdo nenapálil.

Proč je to důležité?
Když auto projde větší havárií, už to nikdy není ono – i když ho opraví sebelepší karosář. Opravované vozy často trpí rychlejší korozí, mají problematickou geometrii, horší jízdní vlastnosti a v případě další nehody mohou poskytovat nižší ochranu posádce. Navíc je jejich skutečná hodnota výrazně nižší, než kolik za ně prodejci obvykle chtějí.
Začněte od papírů Ještě než se začnete plazit kolem auta, vyžádejte si všechny dostupné dokumenty. Servisní knížka může odhalit náhlé větší opravy. Nesoulad mezi ujetými kilometry v servisní knížce a na tachometru je jasným varovným signálem. Také požádejte o protokol z STK – pokud se auto muselo opakovaně přihlašovat na technickou, mohlo to být kvůli odstraňování nedostatků po havárii.
V případě značkových autobazarů můžete získat výpis z historie vozu. Tento dokument může odhalit vážné nehody, výměny velkých dílů nebo zásahy do konstrukce.
Co odhalí oko a nos? Nastartujte motor a poslouchejte. Zdravý vůz má plynulý, klidný chod. Pokud slyšíte cvakání, klepání nebo motor „kulhá“, mohl utrpět nějaké poškození.
Zvláštní pach může také ledacos prozradit. Zatuchlina může signalizovat zatékání do interiéru po špatně provedené opravě karoserie. Zápach spáleniny může svědčit o problémech s elektroinstalací – často důsledek vytopení nebo nehody.
Prohlídka karoserie – na co se zaměřit?
- Mezery mezi panely Jedním z nejviditelnějších znaků oprav po havárii jsou nerovnoměrné mezery mezi jednotlivými díly karoserie. U nehavarovaného auta jsou spáry mezi kapotou, blatníky a dveřmi pravidelné a stejně široké. Tam, kde byla karoserie opravována, bývají mezery širší nebo užší.
Zvlášť si všímejte:
- Mezery kolem kapoty a víka kufru
- Návaznosti předních a zadních dveří
- Přechodů mezi blatníky a nárazníky
- Rozdíly v odstínech laku I ten nejlepší automobilový lakýrník nedokáže namíchat přesně stejný odstín jako z továrny. Zvlášť to platí u starších aut, kde původní lak mohl vyblednout. Prohlédněte auto za denního světla a hledejte drobné rozdíly v lesku nebo odstínu. Podívejte se na auto z různých úhlů – někdy jsou rozdíly patrné jen z určité perspektivy.
- Stopy po tmelení a broušení Přejíždějte dlaní po panelech karoserie. Tmel použitý při opravách má jinou strukturu než kovový plech. Může být na dotyk teplejší nebo chladnější než okolní plochy. Někdy jsou při opravách znatelné jemné prohlubně, vlnky či naopak hrbolky.
- Kontrola sloupků a prahů Sloupky karoserie (A, B, C) a prahy jsou nosné části vozu. Prohlédněte je obzvlášť důkladně. Jakékoli známky svařování, broušení nebo nestejnoměrného laku jsou vážným varováním. Podívejte se dovnitř prahů – původní nátěr by měl být všude stejný.
- Podvozek nelže Zkontrolujte podvozek auta. Pokud to jde, nechte auto najet na zvedák, nebo se aspoň podívejte pod auto z obou stran. Na podvozku se hůř maskují stopy po opravách. Hledejte:
- Nové díly, které se liší barvou nebo stavem od okolí
- Stopy po svařování nebo rovnání
- Praskliny v nosných částech
- Stopy po nárazech do podvozku

Zkontrolujte VIN a šroubované díly
Vozidlo má VIN kód (identifikační číslo) na několika místech. Běžně je na štítku v motorovém prostoru, vyražený na karoserii a často i na různých větších dílech. Pokud se VIN kódy neshodují nebo jsou některé méně čitelné než jiné, může to znamenat, že díly byly vyměněny nebo došlo k zásahu do konstrukce.
Originální šrouby a matice
Tovární šrouby a matice mají typický vzhled a obvykle stejnou patinu. Pokud najdete novější šrouby nebo matice, často to naznačuje, že daný díl byl demontován. Zvlášť podezřelé jsou různé typy spojovacího materiálu na stejných dílech – například na jedné straně původní šrouby a na druhé jiné.
Vyzkoušejte jízdu Testovací jízda může odhalit mnoho skrytých problémů. Sledujte, zda:
- Auto táhne do strany při jízdě v přímém směru
- Volant vibruje při určitých rychlostech
- Brzdy táhnou na jednu stranu
- Podvozek nadměrně hlučí při přejezdu nerovností
Takové projevy mohou signalizovat špatně opravenou geometrii po nehodě.
Moderní pomocníci – diagnostika a měřáky Existují přístroje, které dokáží změřit tloušťku laku v různých částech karoserie. Větší tloušťka obvykle značí místo, kde byl použit tmel. Některé autoservisy nabízejí tuto službu, nebo si můžete pořídit vlastní měřák (od 500 Kč).
Počítačová diagnostika může odhalit chyby v řídicích jednotkách, které mohou souviset s předchozí havárií, zvlášť pokud byly poškozeny bezpečnostní systémy jako airbagy.
Pečlivou kontrolou karoserie, podvozku a jízdních vlastností můžete odhalit stopy po havárii i u zdánlivě perfektního auta. Pokud máte podezření, ale nejste si jistí, nechte si vůz zkontrolovat nezávislým mechanikem. Ta tisícovka, kterou zaplatíte za odbornou prohlídku, vás může uchránit před mnohem dražšími problémy v budoucnu.
Zdroje: Auto.cz, Autosalon.tv, Autorevue