Má auto stočený tachometr? Sledujte známky opotřebení na volantu, páček a spínačů
Navzdory nařízení EU na ochranu proti manipulaci s počítadlem kilometrů (2017) podvody pokračují – a to zejména při nákupech přes internet.
Je počet najetých kilometrů mého vozu správný?
Dílny a naprostá většina odborníků na vozidla nedokáže odhalit „čistě provedenou“ manipulaci s tachometrem. Kupující ojetých vozů by si proto měli ověřit, zda v nich nejsou nějaké nesrovnalosti.
Na co si dát při koupi pozor?
- Kontrolujte věrohodnost faktur za opravy, účtenek za palivo, záznamů v revizní knížce a nálepek nebo štítků s výměnou oleje. Výměna oleje je nutná nejpozději po 40 000 kilometrech. Pokud má tedy auto údajně najeto pouze 100 000 kilometrů a další výměna oleje je naplánována na 180 000 kilometrů, je něco špatně.
- Kontaktujte předchozího majitele, který je uveden v technickém průkazu část II (doklad o registraci vozidla). Požádejte je o dokumenty uvedené v prvním bodě. Upřesněte počet najetých kilometrů, za které bylo vozidlo prodáno. Jiní předchozí majitelé jsou také někdy uvedeni v servisní knížce.
- Trvejte na písemném prohlášení o „skutečném počtu ujetých kilometrů“ v kupní smlouvě.

- Nechte si provést kontrolu ojetého vozu a prověřte si kupované vozidlo online.
- Při nákupu ojetého vozu dbejte nejen na počet najetých kilometrů, ale také na stav vozu a provozní podmínky předchozích majitelů. Vozidlo s několika kilometry na krátkých cestách způsobujících opotřebení může být více namáháno než vozidlo s mnoha kilometry na dlouhých a mírných cestách.
- Auto má najeto kolem 100 000 km, ale vypadá, jako kdyby prošlo válečnou zónou? Ohmataný volant, ošoupané páčky a spínače, opotřebené potahy na sedačkách. Pokud stav auta neodpovídá počtu kilometrů, zbystřete.
- Nechte si v dílně přečíst paměť chyb a intervalů údržby. Počet ujetých kilometrů částečně zaznamenaný v chybových položkách nesmí být vyšší než celkový počet ujetých kilometrů zobrazený na sdruženém přístroji.
- Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, nechte si v dílně zjistit datum výroby rychloměru a řídicích jednotek: Mohlo se stát, že byly poškozeny při manipulaci a následně vyměněny. Tachometr nebo řídicí jednotka s rokem výroby 2021 (obvykle vyražená do krytu nebo připevněná nálepkou) se nehodí na vozidlo vyrobené v roce 2019. Pokud předchozí majitel neprokáže, že k výměně došlo z důvodu vady, může to být varovný signál. Mnoho výrobců však poté přenáší skutečný celkový počet ujetých kilometrů do nového sdruženého přístroje.
Současná auta jsou stále manipulovatelná
Bohužel většina výrobců svá auta před manipulací s tachometrem dostatečně nechrání. Nařízení EU proti podvodům s počítadlem kilometrů zatím na mnoho výrobců neplatí.

Trikaři s tachometrem používají šikovná, snadno ovladatelná manipulační zařízení, která jsou legálně dostupná za cenu kolem pár tisíc korun. Tato zařízení obsahují software, který dokáže během několika sekund manipulovat s většinou aut na požadovaný počet kilometrů.
U většiny vozidel lze stav kilometrů libovolně měnit bez demontáže rychloměru nebo jiných dílů: připojením manipulačního zařízení do zákonem požadované diagnostické zásuvky.
S rychloměry se nemanipuluje nejen krátce před prodejem ojetého vozu. Vzhledem k tomu, že je to tak snadné, je také běžnou praxí manipulovat s údaji o ujetých kilometrech, když je vůz ještě v provozu, aby bylo možné v dílně výrobce zapsat nepravdivé údaje do historie vozidla a simulovat tak nižší kilometrový nájezd. Leasingové společnosti jsou tak ošizeny o sjednané kilometry nebo zůstatkovou hodnotu.
Jako při každé transakci, i zde platí důvěřuj, ale prověřuj. A u aut to platí možná ještě více, protože koupenému autu doslova svěřujete svůj život. Pokud tedy narazíte na obchod či inzerát, který má podezřele nízkou cenu, vyžaduje například platbu předem, nestandardní obchodní a reklamační podmínky, jedná se o nově založenou firmu nebo je problém s prohlídkou vozu před koupí, možná je bezpečnější dát od takového auta ruce pryč.
Zdroj: Policie ČR, Cebia