Mýty a fakta o Tesle: Nemá až takový náskok
Americká automobilka Tesla navrhuje, vyrábí a prodává elektromobily již od roku 2008. Jejím úplně prvním modelem byl Tesla Roadster a od té doby prodala více než 4 000 000 elektrických vozů. Od svého založení ušla automobilka velký kus cesty a dnes jí konkurují i evropští velikáni. Nicméně ani Tesle se nevyhýbá řada mýtů, z nichž by některé mohly konkurovat sci-fi příběhům slavných autorů.
V současné době čelí Tesla konkurenci
Konkurence Tesly na poli elektromobilů sílí a některé automobilky jí začínají šlapat na paty. Mezi hlavní konkurenty patří americká automobilka Rivian zaměřující se na prémiové elektrické pick-upy a SUV a získává si zákazníky odolností a praktičností. Dále jsou silnými konkurenty BMW, Mercedes-Benz, Hyundai a Volkswagen, které masivně investují do elektromobility. Pozadu nezůstává ani Škoda Auto, která Tesle konkuruje zejména s modelem Enyaq, jenž má v Česku dokonce náskok.
Nad elektromobily Tesla se vznáší řada otazníků
Elektromobily mají velice omezený dojezd
Jedním z nejznámějších mýtů je ten, že elektromobily mají krátkou dojezdovou vzdálenost. Jedná se ale pouze o nepodložená tvrzení skeptiků a odpůrců elektromobilů. Pravdou je, že například základní model Tesla Model S ujede na jedno nabití více než 640 km. A to bohatě stačí pro každodenní dojíždění do práce.
Tesly jsou drahé
Někteří odpůrci elektromobilů Tesla neoprávněně tvrdí, že jsou dražší než benzinové automobily. Ačkoli pořizovací cena může být vyšší, díky levnějšímu provozu a údržbě jsou celkové náklady nižší. Například Tesla Model S 2024 v současné době pořídíte za 745 200 Kč, zatímco Škodu Enjaq pořídíte za 899 000 Kč.
Od roku 2023 také pokračuje podpora neveřejných nabíjecích stanic pro domácnosti a bytové domy z programu Nová zelená úsporám. Přesto bude stát i nadále dotovat výstavbu veřejných dobíjecích stanic.

Tesly jsou nepohodlné
Dalším mýtem je, že vozidla Tesla jsou nepohodlná. Ve skutečnosti jsou vybaveny prvky, které zvyšují pohodlí, jako je bederní opěrka, nastavitelná sedadla a automatická klimatizace. Například Tesla Model 3 je známá prostorným interiérem a pohodlnými sedadly. Mnoho uživatelů dokonce uvádí, že strávit noc v Tesle Model X může být docela útulné, zejména se sklopenými zadními sedadly.
Baterie nic nevydrží
Častým mýtem také je, že baterie elektromobilů rychle degradují. Moderní technologie baterií se však výrazně zlepšila a většina výrobců nabízí záruku alespoň na 8 let. Nové baterie LFP společnosti Tesla mohou vydržet dvakrát až čtyřikrát déle než starší modely. Kapalinové chlazení navíc udržuje stálou teplotu baterií i při prudkém zrychlování nebo rychlém nabíjení. Výjimkou byl první Leaf, který měl pasivní systém chlazení a v horkém podnebí měl problémy s životností baterie. Baterie Tesla vydrží více než 482 800 km s pouze 10% degradací.
Elon Musk dokáže ovládat všechny Tesly
Jedním z nejdivočejších mýtů je, že Elon Musk dokáže ovládat všechny Tesly a přimět je k havárii jediným tlačítkem. To je čirá fikce. Vozidla Tesla mají několik vrstev zabezpečení proti neoprávněnému přístupu. Softwarová architektura je navržena s důrazem na bezpečnost a klíčové systémy, jako je brzdění a řízení, pracují odděleně od infotainmentu. Jejich softwarová architektura je navržena tak, aby byla bezpečná, a systémy, jako je brzdění a řízení, fungují nezávisle na informačním systému.
Tesly jsou pomalé
Dalším mýtem je, že Tesly jsou pomalé. Elektromobily jsou známé svou rychlou akcelerací. Například Tesla Model 3 Performance dokáže zrychlit na stovku za pouhých 3,1 sekundy, zatímco Model S Plaid to zvládne za úžasných 1,99 sekundy. Tato okamžitá akcelerace je významnou výhodou oproti tradičním benzinovým vozům.
Elektromobily Tesla jsou hořlavé
V neposlední řadě panuje mylná představa, že u vozů Tesla je větší pravděpodobnost požáru než u jiných vozidel. Za toto tvrzení může nedávné video hořícího cybertrucku. Chyba byla ale v baterii, nikoliv ve vozidle samotném. Ve skutečnosti je pravděpodobnost požáru vozidel Tesla ve srovnání s vozidly s benzinovým motorem výrazně nižší. V letech 2012 až 2021 došlo přibližně k jednomu požáru na každých 337 962 240 ujetých kilometrů ve vozidle Tesla, zatímco u benzinových vozidel k jednomu požáru na každých 30 577 530 kilometrů.
Celkově je Tesla stále lídrem v prodejích a technologii, ale její dominance už není tak silná jako v jejích počátcích. Konkurence ji dohání ve stále větším měřítku.
Zdroj: accesoriesfortesla.com, ontario.teslaownersclub.ca, garaz.cz, skoda-auto.cz, Youtube