Příprava auta na jaro není jen o mytí podvozku od soli
Zima pomalu končí, a proto by měli zbystřit zejména motoristé. Jarní období vyzývá k údržbě vozidla a nejde jen o přehození zimních pneumatik za letní. Vaše auto potřebuje po zimě trochu víc péče než jen nová kola. Motoristé by neměli zejména podceňovat negativní vliv soli, kterou se auto v zimě zanáší.
Prvním krokem by mělo být zbavení auta soli. Ta sice dělá silnice přes zimu sjízdné, má ale negativní dopad na karoserii vozidla a může ho dokonce poškodit. Sůl totiž absorbuje vlhkost a může urychlit rezavění. Taky reaguje s organickými molekulami, jako jsou paliva nebo olej a vytváří povlak na povrchu vozidla. Hodí se proto pořídit odstraňovač silniční soli, protože automyčka tento problém nevyřeší.
Sůl se však neudržuje jen na vnější části vozidla, ale může se objevit i uvnitř, kam ji řidič a jeho spolujezdci donesou na svých botách. Proto se hodí interiér důkladně vysát a omýt všechny povrchy a plochy. Hlavní oblastí by mělo být sedadlo řidiče a jeho okolí, případně místa s dětskými sedačkami. Nezapomeňte na různé skuliny, do kterých může solný roztok natéct a způsobit korozi auta zevnitř. Hodí se taky setřít palubní desku pomocí ručníku z mikrovláken a speciálního přípravku a poté postupovat přes středovou konzoli a sedadla na zem k pedálům. I na nich se může sůl držet, proto je neignorujte. Doporučujeme taky vytáhnout koberečky, opláchnout je tlakovou vodou, vykartáčovat je pomocí chemie a nechat vyschnout.
Nepodceňujte mytí vozu
Po zimě svoje auto důkladně omyjte, zejména jeho podvozek a související části jako náprava a kola. Očistěte je pomocí vysokotlakového čističe a odstraňte z nich nečistoty po zimě, které budou kontaminované solí. Nezapomeňte odstranit sůl taky z těsnících gum kolem dveří a ze spár vozů mezi jednotlivými díly. Zkontrolujte taky průchodnost svodových kanálků pod kapotou u okrajů čelního skla, kde se může nahromadit zahnívající listí.

Přezutí kol se hodí i pro kontrolu brzd a oleje
Změna ročního období s sebou obvykle nese výměnu pneumatik za letní. Řidiči by jí měli využít a rovnou si nechat zkontrolovat stav brzdových destiček a brzdových kotoučů. Kotouče musí mít rovný povrch a destičky potřebují dostatečnou tloušťku, aby nedocházelo ke kontaktu „kov na kov“. Pokud klesne pod dva milimetry, musí se nechat vyměnit.
Kola by se měla před výměnou nechat převážit. Jízda opotřebovává a mění jejich tvar, kola by proto měla být přesně vyvážená, aby se tím zajistil komfort a bezpečí jízdy. Důležitá je taky hloubka dezénu pneumatik. Pokud jsou už hodně ojeté, dezén má horší schopnost odvádět vodu a auto pak může mít tendenci „plavat“. Tloušťka dezénu dva milimetry je už kritická, řidič by měl takovou pneumatiku řešit.
Motoristé můžou jarní inspekci využít taky pro kontrolu motorového oleje. Jde o klíčovou kapalinu pro správný chod motoru a všech jeho pohyblivých částí. Agregát se během provozu silně namáhá, jde o vzájemné působení kovových ploch, které od sebe musí být odděleny. Olej mezi nimi tvoří vrstvu, která zamezuje kontaktu mezi oběma kovovými součástkami. Olej snižuje tření a zároveň odvádí z třecích ploch vytvářené teplo. Výměnu oleje můžete rovnou spojit s výměnou filtru.
Předjarní období se taky hodí pro kontrolu vzduchového filtru. Jaro s sebou totiž přináší nemalé množství pylu, který se v kontaktu s teplem a vlhkem sráží. To může omezit přívod vzduchu do motoru, což může řídící jednotka začít dohánět vyšším dávkováním paliva. Je to však neekonomické a snižuje čistotu motoru.
Příchod jara přináší motoristům příležitost pro správnou údržbu jejich vozidla. Agresivní zimní období se na autech podepsalo a řidiči proto musí věnovat svým autům více pozornosti, aby správně fungovala i po zbytek roku.
Zdroje: www.povinne-ruceni.com, www.autoforum.cz, www.red-rider.cz