Češi vyplnili dotazník spokojenosti a přišli o peníze. Stane se to tak nečekaně, že tomu sami neuvěříte
Podvodů na internetu je možné v poslední době zaznamenat opravdu mnoho. Tyto podvody jsou však čím dál lépe propracované a někdy je opravdu složité na první pohled poznat, zda se jedná o podvod, nebo ne. Své o tom ví i lidé, kteří naletěli podvrženému s dotazníkem spokojenosti, kvůli kterému přišli o nemalé peníze.
V dnešní digitální době jsme obklopeni podvody ze všech stran. Nejhorší je to bohužel v době Vánoc, kdy se internetoví podvodníci snaží vydělávat na dobrotě lidí, například formou vyplnění dotazníku spokojenosti. Bohužel i tato poměrně na první pohled bezpečná činnost se může změnit v noční můru.
Nejčastější podvody
Případů, kdy byl někdo podveden či okraden bohužel není málo. Nejvíce zasaženou skupinou lidí jsou v tomto případě senioři, kteří jsou důvěřiví a nemají mnoho zkušeností s digitálními technologiemi. Častokrát se podvodník vydává za příbuzného, který ztratil telefon nebo se ocitl v tíživé situaci a potřebuje pomoc, nejčastěji finanční.

Podvodníci se však zaměřují také na sociální sítě, ze kterých čerpají informace o svých obětech a následně se na ně prostřednictvím nich snaží cílit. Major Vaněček, vedoucí odboru analytiky a kybernetické kriminality Krajského ředitelství Policie Kraje Vysočina se k problematice vyjadřuje takto: „Lidé sdílejí až příliš mnoho detailů o svém životě, což pachatelům usnadňuje manipulaci,“ a zároveň dodává, že je důležité varovat seniory, aby nereagovali na tento typ zpráv.
Mezi nejčastější podvody, které se v online světě odehrávají, patří podle Kybertestu podvodné e-maily, podvodné SMS, podvodné telefonáty, podvodná videa, podvodné m-platby, bazarové podvody, podvodné mobilní aplikace, podvodné e-shopy a webové stránky, bílí koně a podvodné veřejné WiFi sítě.
Podvod s dotazníkem spokojenosti
Tento typ podvodu spočívá ve snaze podvodníků vylákat z lidí citlivé údaje prostřednictvím dotazníku spokojenosti. Ptáte se jak to funguje? Velice sofistikovaně. Oběť může obdržet buď e-mail nebo SMS od falešného obchodu s prosbou o vyplnění dotazníku spokojenosti. Na tom by zpočátku nemuselo být nic zvláštního, občas v tomto případě ke zprávě podvodníci přidají ještě příslib nějaké odměny za vyplnění.
Obsah zprávy též obsahuje odkaz na webové stránky podvodné firmy, která se tváří jako známá firma. Poté, co oběť vyplní dotazník je vyzvána k zadání citlivých údajů, kterými mohou být například přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, pod záminkou vyplacení slíbené finanční odměny. K odměně však bohužel nikdy nedojde a oběť tak během chvíle může přijít o veškeré své finance.

Jak se bránit podvodu?
Pravděpodobně Vás napadá otázka, jak je možné se takovému podvodu ubránit? Odpovědí by mohlo být jednoduché rčení „důvěřuj, ale prověřuj,” nicméně v tomto případě je vhodnější doporučit spíš „na internetu nebuď důvěřivý, ale obezřetný!” Mezi univerzální rady, díky kterým se nestanete obětí podvodu, patří tyto:
- Neposkytujte žádné osobní informace ani informace o bankovnictví.
- Nevěřte telefonním číslům volajících, můžou být podvržené.
- Pro zhodnocování svých peněz volte jen ověřené společnosti.
- Nikdy naplno nevěřte recenzím, mohou být zfalšované.
- Nepodléhejte manipulativnímu jednání, fiktivním doporučením celebrit ani falešným novinovým článkům.
- Pokud pod vlivem manipulace poskytnete podvodníkovi své údaje do bankovnictví, okamžitě kontaktujte svou banku.
Zkrátka a jednoduše – na internetu se objevuje mnoho věcí, které jsou nepravé, nepravdivé, zfalšované nebo podvržené. Proti takovým podvodům je potřeba se bránit. Buďte proto obezřetní a dávejte pozor jak na sebe, tak na své blízké. Předejte jim informace o podvodech a donuťte je prověřovat si informace, například pomocí vás, kteří se v této problematice orientujete. Buďte opatrní.
Zdroje: vysocina.rozhlas.cz, kybertest.cz, policie.gov.cz