Zimní cesty mohou motor auta poškodit. Neignorujte tato varování
V zimních měsících, kdy mráz zalézá za nehty, potřebuje i váš motor trochu té lásky a péče. Chladné počasí dokáže být nekompromisní, a to nejen k nám, ale i k autu! Takže pokud chcete hladké starty, spolehlivý chod motoru a žádné nepříjemné překvapení i v mrazivé zimě, musíte se o auto patřičně starat.
Zima si na motoru vybírá svou daň, a to i přes to, že si mnoho z nás myslí, že musí zkrátka vydržet všechno. Opak je pravdou a o motor, aby vydržel dlouhá léta, je potřeba se náležitě starat. Jen tak společně najedete další tisíce kilometrů.

Kontrola a údržba žhavicích a zapalovacích svíček
U dieselů začíná každá cesta, nejen v zimě, zážehem svíček. Tyhle malé, ale nepostradatelné součásti motoru mají jednu klíčovou roli – ohřát vzduch ve spalovací komoře na teplotu, která zvládne zapálit palivo i v největších mrazech.
U benzinových motorů je důležitá kontrola zapalovacích svíček, které vytvářejí jiskru pro zapálení směsi paliva a vzduchu. Při teplotách pod -24 °C se benzin neodpařuje dostatečně dobře, což ztěžuje startování motoru.
A když selžou? Motor vás zkrátka nechá ve štychu. Proto si zaslouží alespoň jednou ročně pozornost, ideálně ještě před tím, než začne opravdová zima.
Péče o akumulátor
Zimní období umí být pro akumulátor pořádná zatěžkávací zkouška. Když ráno motor startuje, baterie odvádí tu největší práci – musí dodat dostatek energie pro naskočení motoru, což v mrazech není žádná hračka. Slabá baterie ale zapřičiní, že se motor ani neroztočí, a vy místo cesty skončíte s nepojízdným autem. Před zimou proto věnujte baterii chvíli péče. Ujistěte se, že je dobře nabitá, a pokud už má něco za sebou, zvažte výměnu.
Výběr kvalitního paliva
U dieselových motorů je hlavní výzvou zabránit zamrzání nafty. Pokud teploty klesnou pod -15 °C, mohou se v palivu začít tvořit ledové krystalky, které ucpávají filtr. Řešení? Sáhněte po aditivech, která dokážou posunout odolnost nafty až k -30 °C. A když se chystáte někam, kde je skutečně mráz, tankujte tzv. „arktickou naftu“, která zvládne i -32 °C. Aditiva ale nejsou jen zimní vychytávka – u benzinových motorů si poradí i s karbonovými usazeninami. Ty totiž zpomalují motor, zvyšují spotřebu a celkově dělají pod kapotou neplechu.
Vliv termostatu na teplotu motoru
Termostat možná není součástka, která vás napadne jako první, když se bavíme o tom, jak se starat o motor, avšak právě on starostlivě dohlíží na to, aby se motor zahřál na správnou provozní teplotu. Když termostat funguje, motor se rychle ohřeje, běží efektivně a spotřeba zůstává pod kontrolou. Co když nefunguje? Motor se v zimě neohřeje, což znamená nejen vyšší spotřebu, ale třeba i to, že filtr pevných částic (DPF) zůstane zanesený, protože se nespustí jeho samočištění. A zanesený filtr? To je drahá a zbytečná položka na vašem seznamu.

Zajištění dostatku paliva
V zimě není plná nádrž jen otázkou pohodlí, ale i bezpečnosti. Představte si, že uvíznete v koloně nebo kvůli nehodě čekáte několik hodin na dálnici. Bez dostatečné zásoby paliva se motor zastaví, topení vypne a teploty v autě začnou nepříjemně klesat k nule. A to rozhodně není příjemná představa. Právě proto mějte v chladných měsících nádrž raději vždy alespoň z poloviny plnou. Nejenže vás to udrží v teple, ale zároveň snížíte riziko kondenzace vody v palivovém systému, která by mohla způsobit závažné problémy.
Kryty chladiče – ano či ne?
Hodit na chladič karton nebo jiný kryt je trik, který pamatují spíš starší ročníky aut. Rychlejší ohřátí motoru to sice může zajistit, ale pozor – snadno tím naděláte víc škody než užitku. Zvlášť když se zapomenete a necháte kryt na místě při delší jízdě nebo při stání v koloně, kde hrozí jeho přehřátí.
Moderní auta už s podobnými fintami nepočítají – jejich systémy si s regulací teploty poradí samy. Pokud se vám motor i přesto neohřívá, nejspíš za to může nefunkční termostat. A místo domácího vylepšování je lepší zamířit do servisu.
Zdroj: www.portalridice.cz, www.garaz.cz, www.pruvodceauty.cz