Diesel vs. benzín. Konečně víme, jaký motor je úspornější
Při pořízení nového vozidla je mimo jiné zásadní i druh motoru. Ať už si pořídíte dieselový, nebo naopak benzínový motor, každý z nich vás zaujme něčím jiným. Vyberte si ten pravý podle našeho srovnání.
Funkce dieselového motoru sestává hned z několika fází. Ty fungují na principu vznětového spalování. V první fázi dochází k nasávání vzduchu. Již zde se objevuje první rozdíl oproti benzínovému motoru. Nasátý vzduch je následně stlačován, což zvyšuje teplotu. Ta v tuto chvíli může dosahovat i více než 600 °C.
Díky tomu může dojít k zapálení paliva. To je zapáleno poté, co je na konci stlačovací fáze palivo rozprášeno. Spojením se stlačeným vzduchem je generována energie pro pohon motoru. Při pohybu pístu zpět nahoru jsou vytlačovány plyny vedené do výfukového systému.

Funkce dieselového i benzínového motoru je rozdílná
Na velmi odlišném postupu funguje benzínový motor. Jeho funkce je spojena s principem zážehového spalování. Obrovským rozdílem oproti dieselovému motoru je kombinace benzínu a vzduchu hned v první nasávací fázi. Směs je následně stlačena, čímž opět dochází ke zvýšení teploty a efektivnímu zapálení.
Zapálení probíhá poté, co stlačování dokáže na zapalovací svíčce vytvořit jiskru. Následný výbuch směsi stlačí píst dolů a vytvoří mechanickou energii pohánějící motor. Při pohybu pístu zpět nahoru jsou spálené plyny vytlačovány ven z válce. Stejně jako u dieselového motoru, i zde jsou plyny následně odváděny do výfukového systému.
Rozdíly se objevují i v dalších oblastech
To, že benzínový a dieselový motor fungují na jiných principech jsme již zjistili. Jaké další rozdíly tyto motory mají? Zásadní je například:
- Jiný kompresní poměr – Kompresní poměr ovlivňuje efektivitu spalování. Dieselový motor má vyšší kompresní poměr, benzínový motor naopak nižší. A to kvůli tomu že směs benzínu by při vyšší kompresi byla zapálena předčasně.
- Jiný typ paliva – Dieselový motor ke svému fungování potřebuje naftu. Benzínový motor, jak již název vypovídá, naopak benzín. Různé druhy paliva jsou uvedeny do chodu různým způsobem. O tom již ale byla řeč.
- Rozdílný výkon – To, jaký výkon spolu s točivým momentem motory nabízí, ovlivňuje jízdu. A tak jsou dieselové motory doporučovány spíše pro těžká vozidla a benzínové pro sportovní jízdu.
- Spotřeba paliva – Dieselový motor má, v porovnání s benzínovým, nižší spotřebu. Je úspornější především díky vyšší tepelné činnosti. Benzínový má sice vyšší spotřebu, zato ale nabízí lepší výkon při nižších otáčkách.
- Hlasitost jízdy – Obecně lze říct, že tišší jízdu zažijete s benzínovým motorem. Naopak větší vibrace a hluk pocítíte při jízdě s dieselem. Je to dáno především vyšším kompresním poměrem a způsobem spalování.

Každý z motorů má své výhody i nevýhody. Jsou si samozřejmě konkurencí. A i přesto, že je občas jeden lepší než druhý, záleží na řidičích samotných, po jakém typu vozidla sáhnou.
Jeden typ motoru šetří peníze při nákupu, druhý během provozu
Provoz dieselového motoru je obecně považován za levnější. Musíte ale počítat s vyšší pořizovací cenou. Protože tento typ motoru zvládá vysoký točivý moment, využíván může být i pro užitková vozidla a zapojení těžkých přívěsů. Robustní konstrukce pak nahrává delší životnosti motoru. Vysoká palivová účinnost snižuje celkovou spotřebu paliva a nabízí příjemnou jízdu na dlouhé vzdálenosti.
Benzínový motor vás může nalákat na nižší pořizovací cenu. Zároveň patří do kategorie vozů s nižší hlasitostí a jemnějšími vibracemi. U benzinového motoru ušetříte spoustu peněz při koupi paliva či levných náhradních dílů. Zato je ale tento motor finančně výhodný pouze na kratší vzdálenosti.
Zdroje: Autotrip, Uti, LincolnTech