Vyplatí se celoroční pneumatiky?

Přidat na Seznam.cz

Celoroční pneumatiky udělaly v posledních letech zásadní pokrok. Dávno pryč jsou doby, kdy se o celoročních pneumatikách říkalo, že nejsou vhodné ani na léto, ani na zimu. Dnes už se nemusíte bát s nimi vyjet i na hory, nebo projet dálnici za sněhové kalamity. Přesto mají svá specifika a účel využití, pro který se hodí zejména.

Typickým řidičem, pro kterého jsou celoroční pneumatiky vhodné, je ten, kdo najezdí méně kilometrů, případně jezdí hlavně po městě. Kromě jistého kompromisu v jízdních vlastnostech, který se ale v poslední době dost snižuje, bývá hlavní motivací finanční úspora.

Ušetřím při použití celoročních pneumatik?

Počáteční investice může být o něco vyšší. Celoroční pneumatika bývá cca o 10-20% dražší, než srovnatelná pneumatika letní, nebo zimní ve stejné kategorii. Úspora ale přichází v čase. Na první pohled by se mohlo zdát, že finanční rozdíl v delším časovém horizontu nebude tak patrný, protože je skoro jedno, jestli máte jednu sadu celoročních pneumatik, nebo samostatnou sadu na léto a na zimu. Vámi ujetá porce kilometrů se tedy buď rozloží na dvě sady pneumatik, nebo ji celou zvládnou odjezdit jen celoroční pneumatiky. A v součtu bude úbytek vzorku, a tedy i životnost srovnatelná.

Úspory ale najde řidič jinde:

  • První část ušetřených peněz bude v přezouvání. Cena této služby jde stále nahoru a pokud 2x za rok zaplatíte třeba 800 Kč za přezutí, už to nejsou zanedbatelné náklady. A to nekalkulujeme váš čas, který je potřeba s tím strávit, stresy spojené s tím, že pneuservisy jsou přetížené apod. Samozřejmě i když nebudete přezouvat letní a zimní sadu, je vhodné pneuservis občas navštívit, a to kvůli vyvážení pneumatik. To je ale výrazně levnější a můžete ho udělat mimo hlavní sezónu, kdy není v pneuservisech takový nápor.
  • Další úspora je v tom, že řidiči, kteří najedou méně kilometrů, málo kdy vyhazují pneumatiky proto, že jsou sjeté. Spíše jsou už staré a guma přestává fungovat. Zejména u zimních pneumatik je to velmi dobře znát, že po 4 letech se jízdní vlastnosti výrazně zhorší, i když je vzorek ještě dostatečný. U celoroční pneumatiky, kdy na jedné sadě najedete v součtu více kilometrů, je tedy větší šance, že vzorek sjedete a pneumatiky tedy efektivně využijete dříve, než zestárnou.

Mají celoroční pneumatiky horší jízdní vlastnosti?

Do extrémních podmínek se samozřejmě stále lépe hodí specializované letní, nebo zimní pneumatiky. Pokud tedy bydlíte na horách, nebo si naopak v létě užíváte sportovní jízdu, oceníte jízdní vlastnosti v krajních situacích, kdy bude vždy letní, nebo zimní pneumatika lepší. Pro běžné ježdění však rozdíl zásadně nepoznáte. Typickým důkazem jsou třeba i auta kurýrních služeb, které sice najezdí obrovské porce kilometrů, ale primárně po městě. A ta téměř vždy obouvají celoroční pneumatiky.

Minimální hloubka dezénu celoročních pneumatik

Možná vás napadá, jak je to vlastně s minimální hloubkou dezénu u celoročních pneumatik, když v našich zákonech je odlišný předpis pro letní pneumatiky (1,6mm) a pro zimní pneumatiky (4mm). Zákon nijak specificky celoroční pneumatiky neupravuje a požadavek na hloubku dezénu se týká období. Proto je odpověď taková, že v zimě musí mít vaše pneumatika hloubku dezénu 4mm a v létě 1,6mm. I když obouváte celoroční pneumatiky. Ideální je tedy si stále hlídat limit 4mm a pokud už se dostanete pod něj, tak si tyto celoroční pneumatiky nechat maximálně na dojetí v letním období.

Nejlepší modely celoročních pneumatik

Do segmentu celoročních pneumatik už se zapojili téměř všichni výrobci, protože poptávka po těchto pneumatikách výrazně roste. K nejoblíbenějším modelům, které se zároveň dobře umísťují v testech celoročních pneumatik i v recenzích, patří zejména Michelin CrossClimate 2, Goodyear Vector 4Seasons Gen 3, nebo Continental AllSeasonContact. Velmi dobrou službu udělají i celoroční pneumatiky ze středí cenové kategorie, kam patří třeba Vredestein Quatrac Pro, nebo Nokian SeasonProof.