Příběh závodníka F1 Nikiho Laudy. Byl nezničitelný snílek
V posledních letech se o Sebastianu Vettelovi mluví jako o nejlepším jezdci Formule 1. Je to mladý, nezáludný jezdec, který statečně plní pokyny svého týmu a má spolehlivou, bleskově rychlou techniku. Kdysi se však našel někdo, kdo Sebastiana v několika ohledech porazil. Tím někým byl Niki Lauda, píše server Britannica.
Jezdec formule 1 je víc než člověk. Dnes je jezdec člověkem, který nekouří, ne proto, že by mu to nechutnalo, ale proto, že tabákové firmy musely stáhnout své sponzorství z královny motorsportu. Pevné stisky rukou, široké a bílé úsměvy, abyste jednou za dva tři týdny konečně dokázali, že jste správný člověk na správném místě a nezmařili úsilí inženýrů a konstruktérů připravujících nové návrhy.
Niki Lauda vstoupil do Formule 1 v roce 1971, sotva dvě desetiletí poté, co se nejrychlejší jezdci světa začali účastnit závodů Grand Prix. V té době se příliš nedbalo na bezpečnost a týmy i jezdci se snažili zvýšit rychlost vozů, což se ne vždy projevilo na přilnavosti v zatáčkách. Důsledky závodů jsou patrné z dlouhého seznamu obětí tohoto skvělého sportu.
Říká se, že každý velký řidič byl svým způsobem výjimečný. Alain Prost sbíral cenné body v každém závodě a Ayrton Senna věděl, kde najít přilnavost před vjezdem do zatáčky. Zpočátku se zdálo, že Laudovi chybí nějaká magická vlastnost, která by po několika letech ve Formuli 1 mohla vyústit v sérii vítězství. Mladý Rakušan, který se účastnil závodů F1 nebo cestovních vozů, se nikdy neprojevil tak dobře, aby mu někdo nabídl profesionální smlouvu a povýšení do královny motorsportu.
Lauda si vůz financoval sám
V dnešní době si mnoho odborníků stěžuje na tzv. pay-drivers, tedy jezdce, kteří se do F1 dostali i proto, že tahali peníze od sponzorů. Lauda si své místo ve Formuli 1 vydobyl tím, že si svůj první vůz financoval sám. Před čtyřmi desetiletími to bylo ještě výraznější, protože sám Niki Lauda zaplatil ekvivalent 100 000 dolarů, dnes v přepočtu cca 2,1 milionů Kč za start ve voze týmu STP March v nejprestižnějším závodním seriálu na světě.
Jak se však ukázalo, roky 1971-1972 byly pro Laudu katastrofální. Jezdec měl obrovské finanční problémy kvůli půjčce od banky, kterou si vzal, aby mohl závodit v F1. Niki prý tehdy dokonce uvažoval o sebevraždě. Rakušan se však rozhodl znovu zariskovat a vzal si druhou půjčku, tentokrát na místo v týmu BRM pro sezónu 1973. Jak se ukázalo, byla to trefa do černého. Současným tréninkem v závodech cestovních vozů a F1 získal Lauda zkušenosti a dovednosti, díky nimž si ho všiml Enzo Ferrari. Nic z toho by samozřejmě nebylo možné bez podpory Claye Regazzoniho, který tehdy závodil s Nikim v týmu BRM.
Byla to příležitost ukázat jeho největší talent, a to schopnost pracovat s vozem, testovat vůz a podávat inženýrům velmi přesné informace. Lauda se proslavil vynikajícím vývojem designu. Bylo to čím dál dokonalejší. Rakušan využil šanci u Ferrari, splatil dluhy a začal závodit ve velkém. Italský tým tehdy kombinoval jezdce Maria Andrettiho, Artura Merzaria, Jackyho Ickxe a Claye Regazzoniho, Laudova partnera od roku 1974.
2. místo
Niki odstartoval vysokým druhým místem ve Velké ceně Argentiny. Pak už to bylo jen lepší. Rakušan ve své premiérové sezoně u Ferrari vyhrál dva závody a celkově skončil na 4. místě. Lauda a Ferrari 312 se k sobě dokonale hodili. Ačkoli neohromil svým řidičským uměním, s vozem si vedl skvěle. V roce 1975 získal po pěti vyhraných závodech svůj první mistrovský titul. O rok později Lauda opět vyhrával a v polovině sezony už měl značný náskok před zbytkem závodního pole.
Když už se zdálo, že se stane dvojnásobným mistrem světa, došlo při Velké ceně Německa na Nürburgringu k děsivé nehodě, při níž Lauda ve svém voze uhořel zaživa. Kolegové ho vytáhli a zachránili mu tak život. Po komplikované transplantaci kůže na obličeji se zdálo, že Lauda už nikdy nesedne za volant. Šest týdnů po nehodě však mohl Rakušan startovat ve Velké ceně Itálie. Mezitím však jeden závod za druhým vyhrával jistý James Hunt, který před Velkou cenou Japonska ztrácel na Laudu jen jeden bod.
Povětrnostní podmínky na trati na úpatí sopky Fudži byly tak hrozivé, že Niki Lauda v jednu chvíli zajel do boxů a řekl, že se bojí pokračovat. Rakušan později přiznal, že pršelo tak silně, že se prostě bál o svou bezpečnost. Mistrem světa byl v té době Hunt. Přestože Lauda v roce 1977 opět suverénně vyhrál druhý šampionát, jeho vztahy s týmem Ferrari se výrazně zhoršily.
Po dvou neúspěšných sezónách v týmu Parmalat Racing se Rakušan rozhodl ukončit kariéru ve Formuli 1, ale ukázalo se, že provozování vlastního podniku není tak vzrušující, a tak se Niki Lauda v roce 1982 vrátil do královny motorsportu. Po dvou neúspěšných sezónách u McLarenu se mu v roce 1984 nečekaně podařilo získat svůj třetí mistrovský titul. O rok později se mu už tolik nedařilo a nakonec ze závodění odešel. Nedávno se Lauda vrátil, původně jako technický poradce Mercedesu, který stojí mimo jiné za příchodem Lewise Hamiltona do týmu. V letošní sezóně stříbrné šípy již 8krát odstartovaly do závodu z pole position a 3krát dojely do cíle jako první.
Zdroj: britannica.com