Zahřát auto před jízdou nebo vyjet hned po nastartování? Víme, co je správné

Přidat na Seznam.cz

S nízkými teplotami a sněhem se vrací odvěké dilema mnoha řidičů – zahřát motor před jízdou nebo rovnou vyjet? Na první pohled je třeba najít zlatou střední cestu, která zajistí, že se součásti motoru rychleji neopotřebují.

V zimě je ranní scénář mnoha řidičů schematický: nastartují zasněžené auto a teprve poté začnou odklízet sníh. Nehledě na to, že za toto chování můžete dostat pokutu, ale pro studený motor prostě není dobré, aby běžel delší dobu v klidu. Dalším problémem je, že výfukové plyny vycházející z výfukového potrubí, když nejsou filtry zahřáté, jsou obzvláště toxické.

Vyjetí ihned po nastartování motoru také není zrovna dobré. Je to proto, že bychom měli jednotce dopřát určitý čas, aby se olej v motoru rozprostřel. K tomu však nepotřebujete několik minut, ale jen několik desítek sekund. Pokud se okna zevnitř zamlžují, když usedáte na sedadlo, měli byste samozřejmě dát klimatizační jednotce několik okamžiků na vyřešení problému.

Jakmile se rozjedeme, neměli bychom auto využívat naplno. Motor se rychleji zahřeje, pokud vjedeme na trasu s vysokou rychlostí, a na krátkých městských úsecích bude potřebovat více času. Během této doby bychom se měli vyvarovat vysokých otáček a prudkému šlapání na plynový pedál.

Je třeba si také uvědomit, že ukazatel teploty chladicí kapaliny, který je součástí většiny automobilů, není totožný s ukazatelem teploty oleje. I když první kapalina již dosáhla provozní teploty, olej nemusí být zahřátý. K dostatečnému zahřátí motoru stačí 10-15 minut jízdy.

Někteří řidiči se však mylně snaží zahřát motor při stání. Navzdory tomu, co si možná myslíte, to motoru neprospívá. Konstruktéři motorů osobních automobilů nepředpokládají, že se budou zahřívat při nízkých otáčkách. Do studeného motoru se podává bohatší směs, jejíž spalovací proces bez zatížení negativně ovlivňuje mnoho součástí.

V důsledku toho vzniká velké množství karbonových usazenin, které se mimo jiné hromadí na ventilech. Přebytečné palivo a zkondenzovaná voda mohou zhoršit mazací vlastnosti, zatímco netěsné kroužky smíchají palivo a olej. Navíc čím rychleji olej zahřejete na provozní teplotu, tím rychleji se z něj odpaří přirozeně se hromadící voda. Na druhou stranu volnoběžný provoz mimo jiné urychluje degradaci filtru DPF.

Shrnuto a podtrženo – po nastartování bychom měli dát motoru chvíli čas, aby se olej rozvedl do všech pohyblivých částí, ale samotné zahřátí by mělo proběhnout během běžné jízdy.

Zdroj: redakce, Driversed

[seznam-ads id="17779"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17898"]