Vzácný Volkswagen SP2. Kultovní klasika vyrobená v Brazílii měla být jakýmsi lidovým Porsche
Volkswagen SP2 je sportovní vůz brazilské výroby, který byl vyvinut na počátku 70. let 20. století, do výroby byl uveden v roce 1973 a v roce 1976 se přestal vyrábět. Celkově vzniklo pouhých 11 123 kusů, píše web Silodrome.
Přestože je mimo rodnou Brazílii málo známý, stal se VW SP2 v kruzích vzduchem chlazených vozů kultovní klasikou a dnes jsou velmi žádané. I když se jich vyvezlo poměrně málo.
Na počátku 70. let byl nejprodávanějším sportovním vozem v Brazílii vůz místní výroby firmy Puma se sklolaminátovou karoserií, který používal podvozek z vozu VW Brouk.
Interiér modelu SP2 byl na tehdejší sportovní vůz brazilské výroby dobře vybavený a výrazně předčil svou konkurenci.
Brazílie v té době zavedla přísné dovozní daně na vozidla ve snaze podpořit silnější místní automobilový průmysl, takže jedinou skutečnou možností pro brazilské fanoušky sportovních vozů byly vozy s malým objemem výroby.
Na projektu začal pracovat tým relativně autonomní společnosti Volkswagen do Brasil vedený panem Schiemannem, který využil co nejvíce již existujících dílů VW, aby byly náklady na vývoj co nejnižší.
Nazvali jej „Projekt X“ a působivě se jim podařilo přejít od prototypu k sériovému modelu zhruba za dva roky. Je zřejmé, že řada vozidel SP byla určena pro dlouhodobou výrobu, protože byly vynaloženy značné investice do zařízení na lisování oceli pro panely karoserie.
Mnoho dílů pro vozy SP1 a SP2 pocházelo z brazilského modelu Volkswagen Variant, včetně charakteristických světlometů. Vůz SP2 měl ocelovou karoserii a vynikající slícování a povrchovou úpravu celého vozu, i když to mělo za následek, že vůz byl výrazně těžší.
Volkswagen SP2 – Technické údaje
Klíčovým rozdílem mezi SP1 a SP2 byl výkon, SP1 byl vybaven motorem o výkonu 65 koní a bylo vyrobeno pouze 88 exemplářů. Měl to být o něco levnější model podle stejného vzoru jako Porsche 911 a Porsche 912, které se v Evropě souběžně prodávaly řadu let.
Oficiální názvy SP1 a SP2 znamenaly „Sao Paolo 1“ a „Sao Paolo 2“, avšak krátce po uvedení modelu na trh dostaly vozy přezdívku „Sem Potência“, což v portugalštině znamená „Bez výkonu“.
Tato přezdívka byla dána skutečností, že 1,7litrový plochý čtyřválec Volkswagen měl výkon pouhých 75 koní, což mělo za následek čas 0 – 100 km/h přibližně 16 sekund.
Místní tuningová komunita samozřejmě neztrácela čas a pustila se do úprav vozů, takže v následujících letech vznikly vozy SP2 s převrtanými motory, vyššími kompresními poměry, ostřejšími vačkami a dokonce i s turbodmychadlem.
Bohužel brazilská pobočka Volkswagenu udělala jen velmi málo pro odstranění problémů s výkonem v době, kdy se vůz vyráběl, což vedlo ke krátkému čtyřletému životnímu cyklu s celkovým počtem vyrobených vozů jen něco málo přes 11 000 kusů.
Zdroj: silodrome.com