Výrobce to nedoporučuje. Je skutečně nutné měnit olej v převodovce?

Přidat na Seznam.cz

Mechanici jsou toho názoru, že i když výrobce výměnu oleje v převodovce nedoporučuje, z hlediska životnosti mechanismu a jeho součástí se vyplatí ji provést, píše server Auto Bild.

Výměna obvykle není složitá, ale někdy se bez návštěvy specializovaného servisu neobejdete. Je třeba mít na paměti, že stejně důležitý jako samotná výměna je výběr správného nového převodového oleje.

Proč měnit olej, když výrobce tvrdí, že olejová náplň je doživotní? No, protože čerstvé mazivo lépe maže, chladí a čistí ložiska, ozubená kola a další prvky převodovky, a tím může zabránit vážné poruše nebo ji výrazně oddálit.

Výměna oleje bude levnější, než oprava nebo výměna převodovky za několik desítek tisíc korun. To dobře vědí majitelé vozů Opel, Alfa Romeo a Fiat, které jsou vybaveny málo odolnými převodovkami M32. Olej v převodovce, přestože nepracuje pod tak velkým zatížením jako motor, také podléhá procesům stárnutí. Zahrnuje díly uvnitř převodovky, které neustále pracují, takže systematická výměna je z hlediska životnosti nutná, obvykle každých 60-120 000 km.

Vše výše uvedené se samozřejmě týká situace, kdy se předpokládá dlouhodobé využívání, pro které se rozhodujeme stále vzácněji. Když dnes kupujeme nové auto s úmyslem prodat ho, až dosáhne nájezdu 100-120 tisíc km nebo dříve, nemusíme vlastně měnit olej. Pokud to výrobce nedoporučuje, je to ještě lepší, protože to nebude mít za následek ztrátu záruky a při výměně oleje platíme.

Výběr správného převodového oleje

Při rozhodování o výměně oleje vybírejte především olej, který splňuje specifikace výrobce vozidla. To znamená, že je důležitá jeho kvalita podle stupnice API GL (American Petroleum Institute), která se obvykle pohybuje v rámci hodnot: 2, 3, 4 a 5 pro manuální převodovky a viskozitní třídu označenou písmeny SAE a číslicemi: 70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190, 250.

Naproti tomu automatické převodovky (s měničem točivého momentu a ovládacími spojkami) a dvouspojkové převodovky vyžadují olej ATF (Automatic Transmission Fluid) s odpovídajícími viskozitními parametry. Provozní vlastnosti těchto převodovek mohou vyžadovat častější výměnu maziva, a to i každých 40-50 000 km (u některých dvouspojkových převodovek).

Je důležité, aby olej odpovídal konkrétnímu modelu vozu. Špatná volba oleje může způsobit nesprávnou reakci s materiály používanými výrobcem převodovky. Informace o výběru oleje naleznete v příručce k vozidlu. Tyto znalosti lze získat také v autorizovaném servisu nebo ve specializovaném servisu, který se zabývá převodovkami. Nejlepší je pořídit si originální převodový olej v autorizovaném servise.

Zdroj: autobild.de