Vůz, který se vyprodal za 10 hodin. Ford Mustang SVT Cobra R šel na dračku

Přidat na Seznam.cz

Jsou modely, které automobilkám prostě nevyjdou a stín jejich neúspěchu zůstává na výrobcích dlouhá léta. A pak jsou vozy, které se ani nedostanou do výroby a už jsou téměř vyprodané. Něco podobného se stalo Fordu v roce 1995. Celá výrobní série modelu Ford Mustang SVT Cobra R byla zcela vyprodána za neuvěřitelných 10 hodin, jak píše server Car and Driver.

Ford Mustang lze bez nadsázky považovat za velmi úspěšný projekt. V roce 1964 nastartoval úspěšnou cestu automobilky ke zvýšení image, prodejních čísel a zisků a podnítil konkurenci k výrobě celých sérií nových modelů. Ostatně právě nečekaný úspěch Mustangu dal vzniknout dalším legendárním vozům konkurenčních koncernů GM a Chrysler. Zajímavé je, že úspěšné tažení Mustangu stále není u konce a i dnes zůstává vozem, který určuje trendy. Stejně jako všechno, i Mustang však během své kariéry zažil své vzestupy a pády.

Úspěšné třicáté výročí

Rok 1994 byl ve znamení oslav 30. výročí Mustangu a představení jeho čtvrté generace. Největší proporční změnou bylo zvětšení šířky o 7 cm, ale také celková délka se protáhla o necelých 5 cm.

Celkově byla „čtyřka“ luxusnějším zbožím než JEJÍ předchůdce a byla šitá přímo na míru nové mladé generaci zákazníků. Stejně jako jeho předchůdce se Mustang dodával jako kupé i kabriolet. A přestože měl dobrá prodejní čísla, tak to, co mělo teprve přijít, překvapilo i samotnou automobilku.

Sednout a jezdit

Řada Mustangů vždy obsahovala výkonné verze schopné konkurovat populárním muscle autům. V případě Mustangu 4. generace to byl Mustang SVT (Special Vehicle Team) Cobra 4,9 V8 s výkonem 240 koní. Aby však automobilka ještě více posílila image úspěšného závodního vozu, rozhodla se začátkem roku 1995 uvést na trh verzi Mustang SVT Cobra R, což byl v podstatě homologační speciál s motorem Windsor 5,8 V8 vyladěným na 300 koní.

Bylo vyrobeno pouze 250 kusů tohoto speciálu a Ford chtěl, aby všechny vozy nakonec skončily na závodní dráze (SCCA, NHRA), kde by sváděly nelítostný boj zejména s modelem Chevrolet Camaro. Proto je také speciální oddělení automobilky prodávalo pouze zákazníkům, kteří vlastnili závodní licenci a měli za sebou nějaké závodní úspěchy.

I přes tato omezení se však všech 250 kusů vyprodalo během 10 hodin. A přestože se nejednalo o typický sériový Mustang, rychlost, s jakou se Mustangy prodávaly, překvapila i samotný Ford. Vůz byl z výroby připraven pro soutěžní použití, takže neměl zadní sedadla, přední sedadla byla čalouněna pouze látkou a chyběla mu klimatizace, rádio, elektrické ovládání oken, mlhová světla a bohaté čalounění známé ze sériových verzí.

Měly však airbagy nebo plně funkční protiemisní systém, takže vůz mohl legálně jezdit po běžných silnicích. Podle dostupných informací však většina z 250kusové série (všechny byly v bílém laku) přece jen skončila na závodních tratích.

Zdroj: redakce, caranddriver.com