Vpředu projektory, vzadu displeje. Takto budou vypadat světla ve všech automobilech
Před dvěma lety se změnila technologie LED světel v automobilu a nyní se začnou vyrábět auta, kde bude dominovat zcela nová technologie. O co přesně jde?
Tentokrát mělo Audi pravdu. Zcela digitální osvětlení LED použité v nových modelech A8 a S8 je průlomové, jak uvádí server Audi. Technologický pokrok, zejména miniaturizace čipů a s ní spojený nárůst výpočetního výkonu procesorů, otevřel automobilovým inženýrům mnoho dveří. Najednou bylo zřejmé, že v autech mohou být umístěny počítače s dříve netušenými schopnostmi. To spustilo lavinu automobilových inovací. Myšlenky pro vývoj již existovaly, chyběly jen technické možnosti, jak vytvořit autonomní a inteligentní automobily.
Takových inovativních oblastí je celá řada. Jednou z technologií, která se vyvíjí velmi rychle a zajímavým směrem, je osvětlení. To umožnil technický pokrok v oblasti polovodičů vyzařujících světlo, tj. diod LED (Light Emitting Diode) a zejména OLED (Organic Light Emitting Diode), které nevyžadují dodatečné podsvícení, protože jsou samy silným zdrojem světla.
Známe je z chytrých telefonů a televizorů, nyní se dostaly i do automobilů
LED diody otevírají nové možnosti využití světla v automobilech pro různé účely. Nejbanálnějšími příklady jsou tzv. ambientní osvětlení interiéru s proměnlivou barvou a intenzitou, nápadné symboly zobrazované mikroprojektory při otevření dveří a použití osvětlení pro vnější styling.
Nyní může mít každý nový model jedinečný světelný podpis viditelný po setmění. Všichni výrobci automobilů podporují LED diody. Někteří využívají nové technologie méně, jiní inteligentněji.
Audi S8 a technologie
Přední světlomety jsou konstruovány jako projektory pro kancelářské prezentace nebo sledování filmů v kině. Liší se pouze světelným výkonem, rozlišením a provozními podmínkami, ale princip fungování je podobný.
Zadní světla jsou naopak tvořena prvky OLED, které lze s úspěchem přirovnat k displejům chytrých telefonů. Mají stále více možností: světelné body, barvy a tvary. Taková řešení rozšiřují stávající funkce osvětlení. Světla automobilů už neslouží jen k tomu, abyste viděli a byli viděni, ale také k předávání stále více informací.
Osvětlení se přesně přizpůsobuje tvaru vozovky a směru jízdy, i když odbočujeme. Díky nové technologii DMD (Digital Micromirror Device) lze zobrazovat i další informace, například trojúhelník s vykřičníkem na vozovce, který řidiče upozorňuje na „další nebezpečí“ stejně jako příslušná dopravní značka A-30.
Nové světlomety, stejně jako ostatní řešení na trhu, vykreslují paprsek světla velmi přesně a vyhýbají se ostatním vozům, takže nemusíme dálková světla vůbec vypínat, a to ani na dálnici.
1,3 milionu zrcátek na desce dlouhé tři centimetry. Jak je to možné?
Pokud jsou u silnice detekováni chodci, udělají pravý opak: upozorní na náhlé nebezpečí úzkým světelným paprskem namířeným na ně. Při příjezdu domů se na garážových dveřích zobrazí uvítací světelná sekvence, píše server News Beezer.
Některé z těchto funkcí jsou méně, jiné více užitečné, ale to je jen začátek oceánu možností digitálně řízených LED projektorů. Je to díky neuvěřitelně komplexnímu a miniaturizovanému technickému řešení. Na skleněné destičce tak malé, že ji sotva zachytíte prsty, je cca. 1,3 milionu elektrostaticky ovládaných zrcadel. Je těžké pochopit, že je to vůbec možné, ale díky nim je možné přesně řídit světlo výkonných diod, které je pak zaostřeno objektivem projektoru.
Ve srovnání s tím se zadní svítilny vyrobené technologií OLED zdají být méně působivé, ale jsou také velmi zajímavé. Umožňují zobrazovat různé tvary, vzory a informace. V kombinaci s parkovacími senzory mohou navíc hrozivým blikáním upozornit na nebezpečně se blížící auta zezadu.
Inženýři z Ingolstadtu říkají, že obě technologie mají nakročeno k rychlému rozvoji. OLED budou mít stále fantasknější tvary a barvy, třetí brzdové světlo bude využívat zadní okno jako obrazovku a projektorové světlomety vpředu získají na přesnosti. V budoucnu by se světlomety mohly zobrazovat v různých barvách. Technicky je to možné, ale předpisy to prozatím zakazují. Jednou budou auta komunikovat mezi sebou pomocí světel a senzorů bez účasti řidiče, karoserie budou jako dotykové obrazovky.
Auta budoucnosti budou mít vpředu jednoduše projektory a vzadu obrazovky, stejné jako máme nyní vdomácnostech, ale s mnohem větším výkonem a odolností vůči nepříznivým podmínkám. Audi tvrdí, že nová řešení z modelů A8 a S8 vydrží v autech nejméně 15 let, ale zatím jsou velmi drahá.
Zdroj: Audi, newsbeezer.com