Většina řidičů dělá stále chyby. Co byste neměli dělat s manuální převodovkou
Zdá se, že řidičů, kteří umí řídit auta s manuální převodovkou není moc. Proč? Protože řízení auta s manuální převodovkou vyžaduje určitou zručnost a obratnost a většina lidí dnes nechce řadit. Kromě toho mají vozy s manuální převodovkou vlastní soubor pravidel a pokynů pro řízení, které se trochu liší od řízení vozu s automatickou převodovkou. Pokud je porušíte, může se vám stát, že spojku budete muset vyměnit dříve.
Použití pedálu spojky jako opěrku nohy
Vaše spojka není opěrka nohy. Je určena k sepnutí a následnému vypnutí a tím, že si opřete nohu o pedál, spojku částečně sepnete. A co je důležitější, opíráním nohy o pedál se předčasně opotřebovávají díly, které bude nutné později vyměnit.
Držení spojky na semaforu nebo při zastavení
První pokus o rozjezd ze zastávky v kopci je při řízení vozu s manuální převodovkou otřesným zážitkem. Zjistíte, že jste se před rozjezdem dopředu rozjeli dozadu. Z tohoto důvodu někteří řidiči nechávají spojku sepnutou, aby zabránili couvání. Tím se však opotřebovávají třecí materiály spojky, které pomáhají při zapínání a řazení rychlostních stupňů. Je to špatný zvyk, který se těžko odbourává, takže je lepší to nedělat hned od začátku.
Použití řadící páky, jako opěrky dlaně
Stejně jako opírání nohy o spojku způsobuje i opírání ruky o řadicí páku při jízdě s manuální převodovkou předčasné opotřebení. V tomto případě se opotřebovává tyč voliče, protože je neustále v záběru s objímkou, která pomáhá posouvat úroveň převodovky na různé rychlostní stupně.
Nikdy nepoužívejte nesprávné převody s nesprávnými otáčkami
Používání nesprávných rychlostních stupňů při nesprávných rychlostech viditelně zatěžuje vozidlo. Vůz bude zaostávat a uslyšíte zvuk, který není pro vůz přirozený. Tento zvuk je způsoben namáháním převodovky a motoru vašeho vozu. Neustálá jízda s nesprávně zařazenými převodovými stupni není pro vůz z dlouhodobého hlediska dobrá.
Nikdy za jízdy nedržte spojku
Spojka má být sepnutá pouze při sešlápnutí brzdy nebo při řazení. Pokud ji během jízdy držíte sešlápnutou napůl, dochází k nadměrnému tření a spojka se dříve opotřebovává. Tím se nejen sníží její životnost, ale také se zvýší náklady na údržbu vašeho vozu.
Řazení bez použití spojky
Věřte tomu nebo ne, ale můžete řadit i bez spojky. Ale to, že můžete, ještě neznamená, že byste měli. Při řízení vozu s manuální převodovkou vždy před řazením sepněte spojku. Sešlápnutím spojky se motor na okamžik odpojí od převodovky, zatímco vy přeřadíte na nový rychlostní stupeň. Překotné řazení nejen poškozuje spojku, ale může také poškodit motor.
Sešlápnutí plynu na podlahu v nízkých otáčkách
Všichni jsme to někdy dělali jen tak pro radost, když jsme se snažili zjistit, jak rychle se dá auto rozjet. U aut s manuální převodovkou musíte při zvyšování rychlosti pravidelně řadit a dosáhnout správných otáček, abyste měli dostatečný výkon. Takže místo toho, abyste podřadili na 3., 4. nebo 5. rychlostní stupeň – podřaďte. Získáte tak větší výkon a ušetříte spojku.
Nikdy nezrychlujte dlouho před zařazením dalšího rychlostního stupně
Zrychlování na nižší rychlostní stupeň rozjede váš vůz na vyšší rychlost, nicméně může dosáhnout jen určitého vysokého bodu. Jízda s tímto nastavením zatěžuje převodovku a tento zvyk ji rychleji poškozuje. Současně také nakonec spotřebujete více paliva, než je nutné. Proto při zvýšení rychlosti přeřaďte na další rychlostní stupeň. To je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou byste u vozu s manuální převodovkou nikdy neměli dělat.
Za jízdy nedávejte neutrál
Všeobecně se má za to, že přepnutí vozu do neutrálního režimu během jízdy šetří palivo. Je to však nebezpečné. Přepnutím na neutrál snížíte kontrolu nad vozem. To se může v rizikové situaci ukázat jako životu nebezpečné.
Nikdy nezařazujte druhý rychlostní stupeň ihned po zařazení prvního rychlostního stupně
Odborníci doporučují, aby člověk zařadil druhý rychlostní stupeň pouze tehdy, když se vůz pohybuje rychlostí mezi 5 až 15 km/h. To neznamená, že při rozjezdu zaútočíte na plynový pedál. Okamžitým zařazením druhého rychlostního stupně se zkrátí předpokládaná životnost převodovky.