Toyota RSC Concept je vzdáleným příbuzným modelu C-HR, který přitahuje zájemce ze světa rallye

Přidat na Seznam.cz

Crossovery dosáhly takové popularity, že se někdy bojím, že když otevřu ledničku, najdu v ní jeden z nich. U Toyoty RSC je to ale jinak. Jeho sportovně-terénní geny nebyly vůbec pro parádu, a přestože se vůz nezačal vyrábět, mohl si ho „vyzkoušet“ prakticky kdokoli, píše server CNET.

Jsou crossovery jen vynálezem posledních let? Vůbec ne, i když je fakt, že v současné době získaly na popularitě. A byly jejich schopnosti vždy založeny především na tom, aby se dostaly přes vyšší obrubník a bezpečněji přejely štěrkovou cestu? Ani jeden z nich. Nejlepším příkladem je Toyota RSC.

Na přelomu století stoupla popularita rallye, čehož se Toyota v kombinaci s úspěchy ve WRC rozhodla využít. Protože nárůst zájmu byl patrný zejména mezi mladými lidmi, bylo rozhodnuto vytvořit vůz, který by tuto mladou klientelu ještě více přilákal do showroomů.

Vůz samozřejmě musel mít silnou vazbu na původní skupinu, takže se hodně inspiroval světem rallye. Toyota nechtěla vytvořit další vůz, který by se dokonale osvědčil na okruhu. Měl být sportovní, ale jeho schopnosti se měly projevit i mimo asfalt – na šotolině, blátě a sněhu. Přesně na takovém povrchu jezdí rallye vozy.

Úkolem vytvořit takový vůz bylo pověřeno studio Calty Design společnosti Toyota. Stejné studio později vytvořilo fantastický prototyp FT-1, z něhož se v následujících letech vyvinul současný model GR Supra. Výsledkem byl prototyp RSC (Rugged Sports Coupe) představený na autosalonu v Chicagu v roce 2001. A musíte uznat, že efekt byl opravdu zajímavý.

Zvýšená karoserie byla plná nasávacích otvorů, svalnatého rozšíření a především divokých linií. Interiér byl ještě zajímavější. Zde byl zachován syrový charakter vozu pro rallye, rámy sedadel byly vyrobeny z uhlíkových vláken a páka sekvenční převodovky byla namontována jako „ostruha“ na sloupku řízení, aby k ní měl řidič rychlý a snadný přístup. Zase jako v rallye autě.

Toyota RSC měla uspořádání sedadel 2+2, přičemž zadní sedadla byla sklopná pro případ, že by aktivně žijící a užívající si mladí lidé chtěli převážet něco většího. Potenciální uživatelé však neměli možnost se o tom přesvědčit. Od počátku měl být vůz pouze marketingovým a propagačním pěšákem, který přitáhne další pozornost.

Nicméně každý si jej mohl vyzkoušet. Jak? Vedle takových legend rallye, jako jsou Celica a Corolla WRC, mohli fanoušci virtuálního stahování v Gran Turismu řídit i digitální verzi RSC.

Navzdory zdání však RSC neměl pod kapotou hybrid. Jeho pohon vlastně závisel na verzi, se kterou jsme chtěli ve hře závodit. Civilní verze měla osmiválec o objemu 4,2 litru a výkonu kolem 260 koní. Naproti tomu rallye verze byla poháněna přeplňovaným dvoulitrovým motorem o výkonu přes 400 koní. Samozřejmě, jak se na rallye vůz sluší, nechyběl ani pohon všech kol. Litujeme jen, že jsme tuto verzi neviděli ve skutečnosti.

Zdroj: cnet.com, redakce