Tohle jste vždycky chtěli vědět: Lze AdBlue vyrobit z moči?
Nové vznětové motory se bez AdBlue neobejdou. Přísné emisní normy se snaží vytlačit spalovací motory z trhu a nejvíce to odnáší vznětové motory, píše server Change For Blue.
Právě tento roztok močoviny může výrazně snížit emise oxidů dusíku. Jeho cena však v současné době roste a mnozí se ptají, zda jej lze vyrábět doma.
Močovina není moč
Ano, močovina se skutečně nachází v moči. Jeho přítomnost potvrdili vědci již v 18. století. A to nejen u nás lidí, ale prakticky u všech savců. Vždyť mnozí si ještě pamatují, jak se na vesnicích vylévala močůvka z JZD.
Přestože je močovina obsažena jak v moči, tak v AdBlue, nemůžeme jen tak říct, že stačí do nádrže načůrat. Pokud byste to zkusili, auto by pravděpodobně nastartovalo, protože by zaregistrovalo kapalinu v nádrži. Ne však proto, že by moč byla schopna plnit funkci AdBlue.
Jaký je přesný poměr?
AdBlue je vodný roztok močoviny v poměru přibližně 2:1 (přesně 67,5 % destilované vody a 32,5 % močoviny). V lidské moči je tento poměr mnohem nerovnoměrnější. Pouze 2-4 % objemu moči tvoří močovina. Abyste vyprodukovali tolik močoviny, kolik je v litru AdBlue, museli byste vyprodukovat až 8,5 litru moči. Teoreticky by to tedy mohlo fungovat, ale mnohem méně efektivně. Je tu však ještě jedna drobnost, která nám brání v jeho nasazení.
Odpady. Moč je odpad a obsahuje odpadní látky, které se vaše tělo rozhodlo vyloučit. Mluvíme o celé řadě chemických sloučenin od proteinů až po stopy drog nebo alkoholu a drog.
Dopady na technologie
Zatím není známo, zda by použití moči místo AdBlue mohlo poškodit katalyzátor. Minerály a sekundární prvky by však jistě měly vliv na vstřikování, které by dříve či později vyžadovalo údržbu nebo výměnu. A na to by se rozhodně nevztahovalo pojištění ani záruka.
Jinými slovy, AdBlue by teoreticky mohlo být vyrobeno doma, ale rozhodně ne tak, jak si všichni myslíme.
Zdroj: changeforblue.com