Tesla má problém v Evropě a po celém světě. Soud uznal, že oklamala majitele
Norové milují elektromobily, ale rozhodně nemají rádi, když jim automobilka nějakou aktualizací jejich elektromobil výrazně zhorší. Tamní soud dal za pravdu majitelům, automobilka jim totiž softwarovou aktualizací výrazně snížila kapacitu baterie a zpomalila nabíjení. Jak píše Electrek, majitelům zaplatí tučné odškodné.
Asi nikoho by nepotěšilo, jestliže se mu po softwarové aktualizaci elektromobilu výrazně sníží dojezd a zpomalí nabíjení. Přesně toto je případ starších Modelů S a Modelu X s 85 kWh baterií, které se vyráběly do roku 2016.
Kritické softwarové aktualizace s označením 2019.16.1 a 2019.16.2 způsobily, že se majitelům po celém světě, nejen v Norsku, při výše zmíněných modelech snížil dojezd na jedno nabití v průměru od 27 do 48 km.
Toho si majitelé vozů všimli, že se na stanicích Supercharger nabíjejí citelně pomaleji, a proto je pochopitelně zajímalo, co se s jejich vozidly děje. Tesla to bez hlubšího vysvětlení komentovala slovy, že zpomalení nabíjení a snížení využitelné kapacity baterie má za úkol šetřit baterii a prodloužit její životnost.
Samozřejmě, naštvaní majitelé chtěli vědět víc, proč se Tesla najednou tak rozhodla šetřit jejich baterie, ale odpověď ze strany automobilky nepřišla, a tak se majitelé uchýlili až k žalobě. Jak jsme již zmínili v úvodu, norský soud jim dal za pravdu a Tesla nyní musí každému poškozenému majiteli vyplatit odškodné 16 000 dolarů, čili 330 000 Kč.
Rozsudek ještě není pravomocný, Tesla má nyní pár týdnů na to se odvolat. Pokud tak ale neučiní, může ji to vyjít pořádně draho, pouze v Norsku mohou být postižených zákazníků tisíce, nemluvě o tom, že výsledek soudního sporu vyvolá další podobné spory po celém světě.
Většinou to bývá opačně
I když se Tesla obhajovala tím, že snížení kapacity a výkonu mělo zajistit větší životnost baterie, k takovým „omezujícím“ krokem nedochází téměř vůbec a u žádné automobilky. Opačný scénář bývá častější, a tedy ten, kdy automobilka zvýší kapacitu nebo nabíjecí výkon.
V minulosti to několikrát udělala i Tesla. Poté, co automobilka začala budovat síť super-výkonných 250 kW nabíječek Supercharger V3, jejich plný výkon mohli využívat pouze Modely 3 s novým typem baterií a později se přidal i nejmladší Model Y. Tesla však majitelům mnohem dražších a prémiovejších Modelů S a Modelů X přislíbila, že díky softwarovým aktualizacím budou moci i oni v budoucnu využívat plný výkon rychlonabíječek nejnovější generace.
Rychlé 250 kW nabíjení však bylo až donedávna pro majitele vlajkových modelů Tesly snem. Automobilka sice postupně díky softwarovým aktualizacím zvyšovala nabíjecí výkon, ale nejdříve to bylo zvýšení na 200 kW a následně softwarová aktualizace zvýšila nabíjecí výkon na 225 kW.