Tatra – Československá fantazie a luxus

Přidat na Seznam.cz

Dne 29. března 1919 začala československá automobilka z Kopřivnice používat pro své nákladní vozy název Tatra. O několik let později již byla značka spojována s jedněmi z nejmodernějších a nejluxusnějších vozů na světě. Díky genialitě Hanse Ledwinky dnes Tatry patří k nejznámějším klasikům naší části Evropy, píše server Car Throttle.

Společnost, která se původně jmenovala Schustala & Company a později Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriksgesellschaft, byla založena v roce 1850 a vyráběla koňské a později železniční povozy. Brzy se však objevil potenciál nového vynálezu – automobilu, a v roce 1897 byl postaven Präsident, první automobil vyrobený ve střední Evropě. Pro moravské město byl natolik významný, že je nyní součástí znaku Kopřivnice. Jedním z tvůrců tohoto vozidla byl Hans Ledwinka, který patřil k největším géniům prvních let automobilismu.

V následujících letech bylo vyrobeno několik dalších vozů, ale zlom v historii společnosti nastal až po získání nezávislosti Československa po první světové válce. V roce 1919 změnila společnost svůj název z německého na český a od té doby se jmenuje Tatra. Prvním osobním modelem prodávaným pod novou značkou byla Tatra 11, revoluční malý vůz s nezávislým zavěšením kol a litrovým motorem pod kapotou. Dalšími vývojovými verzemi tohoto vozu byly modely 12, 54 a 57.

To nejdůležitější však mělo teprve přijít

V roce 1931 byl představen prototyp (o dva roky později dostal přepracovanou, revoluční karoserii), jehož hlavními tvůrci byli Hans Ledwinka a jeho syn Erich. Model V570 byl jedinečný ze dvou důvodů. Především byl předzvěstí budoucích vozů Tatra, měl aerodynamickou karoserii a vzduchem chlazený motor vzadu. Na rozdíl od limuzín, které měly následovat, byl však V570 malý a levný vůz pro každého. Co pro vás tento popis znamená? Svým designem, konstrukcí a dokonce i vzhledem velmi připomíná Volkswagen Garbus a Češi se dodnes domnívají, že Ferdinand Porsche při tvorbě svého „lidového vozu“ pro Hitlera okopíroval nápad tatrováckých inženýrů. Garbus se ostatně stavěl ve stejné době, ale německý konstruktér se silně inspiroval českými nápady a neostýchal se vypůjčit si řešení od Tatry.

Němci se proto zaměřili na vytvoření populárního automobilu, který se stal pro Hitlera dalším propagandistickým bodem a způsobem, jak získat peníze od občanů. Ve stejné době Ledwinka v Československu vyvíjel další revoluční vozy. Geniální designér pracoval takříkajíc v izolaci. V té době v Evropě neexistovaly žádné velké automobilové koncerny, takže téměř každá značka měla svůj vlastní recept na to, jak má auto vypadat. Jedny z nejradikálnějších a nejunikátnějších modelů nabízela Tatra.

Počínaje modelem T77 začala československá značka prodávat luxusní vozy s aerodynamickou karoserií. Tyto vozy byly poháněny výkonnými, vzduchem chlazenými motory V8. Kvalitní interiér a motor umístěný daleko vzadu a oddělený od okolí kvůli odhlučnění zajišťovaly nejen rychlou, ale také mimořádně pohodlnou jízdu. Model T77 se stal ikonou právě díky svému zcela nevídanému designu, stylu a výkonu. Vylepšená verze vyráběná od roku 1935 dosahovala rychlosti přes 150 km/h, což bylo v té době výjimečné. To umožnila aerodynamika. Součinitel odporu vzduchu vozu Tatra 77 je tak nízký, že teprve nedávno (po 80 letech) bylo možné podobných výsledků opět dosáhnout u sériově vyráběných vozů.

Začala se psát historie

Spolu s menšími modely T87 a T97 se tyto vozy zapsaly zlatým písmem do historie automobilismu a staly se symbolem inovace 30. let. Tatra 77 však nebyla bez nevýhod. Schopnost vozu dosahovat obrovských rychlostí s těžkým osmiválcem za zadní nápravou znamenala, že vůz byl velmi přetáčivý a při neopatrné jízdě se stával smrtelně nebezpečným. Připomíná to mimo jiné britské noviny The Telegraph, které píší, že nacisté se o tom přesvědčili, když po připojení Československa k Říši ochotně využili zrekvírované luxusní Tatry. Výsledkem bylo, že „více vysokých německých důstojníků zahynulo při haváriích automobilů Tatra 77 (a 87) než v boji“. – napsaly anglické noviny. Proto bylo nakonec těmto důležitým lidem zakázáno používat československá auta, která spojenci žertem nazývali tajnou zbraní .

Po válce se Ledwinka a jeho tým rychle vrátili k práci a již v roce 1946 vznikl model 600 nazvaný Tatraplan. Jednalo se o evoluci nejmenší Tatry z 30. let, modelu T97. Objem čtyřválcového motoru typu boxer byl zvýšen na 2 litry a karoserie byla mírně přepracována. Navzdory komunistické vládě, která nebyla nakloněna vzniku luxusních vozů, se v roce 1956 objevila Tatra 603, nástupce modelu T77, který měl zpočátku tajnou premiéru. Tato více než 5 metrů dlouhá limuzína vypadala futuristicky a opět ji poháněl vzduchem chlazený motor V8 vzadu. V roce 1968 prošel vůz zásadním faceliftem a vyráběl se až do roku 1975. Asi třetina z 20 422 kusů byla vyvezena do jiných komunistických zemí, ale ať už to bylo v Československu nebo jinde, Tatra 603 byla vozem pro stranické funkcionáře, běžným občanům nebyla k dispozici.

Ještě překvapivější může být zcela nový model 613, který se vyráběl v letech 1974 až 1996 (a později až do roku 1999 jako stylizovaná Tatra 700). Vůz měl 3,5litrový osmiválec s výkonem zpočátku 165 koní a později dokonce 200 koní. Karoserii navrhla italská společnost Vignale. V komunistické realitě šlo o zcela unikátní vůz. Tatra, která mohla konkurovat firmám jako Mercedes, bohužel putovala jen k nejvyšším státním úředníkům a navzdory více než dvacetileté výrobě je skutečnou raritou.

Tatra 700 byla již zastaralá a snaha Čechů stylizovat vůz ze 70. let do módy 90. let byla ještě horší než u Polonezu od Poláků. Model nebyl úspěšný a byl poslední osobní Tatrou v historii. Značka však dodnes přežila díky své druhé divizi – nákladním vozům. Právě tento nákladní automobil byl v roce 1919 jako první pojmenován Tatra a právě tento typ vozidla je dnes nositelem tradice české značky.

Zdroj: carthrottle.com