Slyšeli jste vůbec o termínu hypermiling? Slibuje snad nejúčinnější metodu snížení spotřeby u všech druhů paliva

Přidat na Seznam.cz

Zde se dozvíte, jak vám může hypermiling pomoci zlepšit efektivitu vašeho vozu.

Hypermiling si představte jako obdobu přípravy chutného nového pokrmu ze včerejších zbytků, nebo také „co dům dal“. Pečlivým plánováním cest a úpravou stylu jízdy můžete na každou nádrž ujet více kilometrů a ušetřit slušnou částku peněz, píše web What Car.

Hypermiling navíc není užitečný jen u benzinových a naftových modelů, protože mnohé z úprav, které fungují u těchto modelů, zlepší účinnost i u hybridních a elektrických vozů.

Jak funguje hypermiling?

Hypermiling se dělí na tři klíčové části: plánování, přípravu a techniku.

Plánování

Než se vydáte na cestu, promyslete si trasu, kterou pojedete.

Ploužit se přes město ucpanou hlavní ulicí není v benzinovém nebo naftovém autě příliš energeticky efektivní, protože budete spalovat palivo, abyste mohli zůstat stát. Nejlepší je zvolit trasu, která je méně frekventovaná, nebo cestovat mimo dopravní špičku.

Elektromobilům se daří ve městě, kde typická jízda se stop-startem umožňuje jejich rekuperačnímu brzdovému systému získat spoustu energie pro baterie, ale při dálničních rychlostech rychle ztrácejí dojezd. Je to proto, že dálnice poskytuje méně příležitostí k rekuperaci energie zpomalením a že elektromobily obvykle váží více než srovnatelné benzinové a naftové modely. To vyžaduje, aby motory pracovaly intenzivněji, aby udržely stejnou rychlost, a spotřebovávají tak více energie.

Svou roli hraje i geografická poloha; pokud je vaše trasa kopcovitá, spotřebujete do kopce mnohem více energie, a paliva, než na rovnější silnici. A i když můžete ušetřit energii tím, že při jízdě z kopce získáte hybnost, nevyrovná to plně energii potřebnou k jízdě zpět do kopce.

Příprava

Měli byste také zkontrolovat, zda jsou vaše pneumatiky nahuštěny na tlak doporučený výrobcem. Pokud je nižší, bude se s vozovkou dotýkat větší část pneumatiky, než je nutné. Tím se zvyšuje třecí síla, kterou musí motor překonávat, a dochází k plýtvání palivem. Pneumatiky však nepřehušťujte, protože to může vést k nebezpečnému snížení přilnavosti v zatáčkách.

Odstraňte z vozu také veškerou nadbytečnou hmotnost. Jak již bylo zmíněno, s těžším vozem se hůře pohybuje, což znamená, že motor nebo pohonná jednotka se při tom více nadře (a spotřebuje více energie).

Nakonec odstraňte všechny nepotřebné doplňky, jako jsou střešní boxy nebo praporky. Ty zvyšují odpor větru, který musí motor překonávat, aby se vůz pohyboval, což opět vede k plýtvání palivem.

Pokud chcete jít ještě dál, můžete zkontrolovat i energetickou náročnost svých pneumatik. Každá pneumatika je zařazena do třídy podle své palivové účinnosti, přičemž nejvyšší třída je A a nejnižší G. Pneumatiky vyšších tříd mají menší odpor s vozovkou; tím se snižuje síla, kterou musí motor nebo motor vozu překonat, aby se pohnul, což následně šetří palivo nebo elektrickou energii.

Podle Evropské komise, která tyto třídy přiděluje, spotřebuje pneumatika třídy A o 9 % méně paliva než pneumatika třídy G. Ačkoli jsou pneumatiky třídy A často dražší, jejich výběrem můžete z dlouhodobého hlediska ušetřit.

Technika

Ujistěte se, že jste ve svém voze zapnuli režim stop-start (pokud ho vůz má), který automaticky vypne motor, když zastavíte. Zabráníte tak plýtvání palivem.

Pokud má váš vůz automatickou převodovku nebo se jedná o hybridní či elektrický model, je pravděpodobné, že má režim „eco“, který dále zvyšuje účinnost. U tradičních benzinových nebo naftových vozů má tento režim tendenci odpojit motor od poháněných kol při nízkém zatížení.

Tím se odstraní odporová síla vytvářená převodovkou a sníží se ztráta hybnosti, když nezrychlujete. A tím, že si udržíte co největší hybnost, zjistíte, jak silně musíte motor nebo motor vytížit, abyste udrželi nebo znovu získali rychlost, a tím snížíte spotřebu energie.

U hybridních a elektrických vozů funkce Eco obvykle zvyšuje sílu rekuperačního brzdění, které při zpomalování vozu získává dodatečnou energii a posílá ji zpět do baterie, aby pomohlo prodloužit dojezd.

Pokud řídíte plug-in hybridní vozidlo, můžete také použít režim EV, nebo opatrně sešlápnout plynový pedál, a využívat elektrickou energii co nejčastěji při nízkých rychlostech, kde jsou motory nejúčinnější. Tím se sníží četnost zapínání motoru ve městě a minimalizuje se spotřeba paliva při zastavování a rozjíždění.

Tento režim je však nejlepší používat ve městě, protože většina hybridů má poměrně malé baterie, které se na rychlejších silnicích rychle vybíjejí.

Pokud je to možné, vyhněte se používání elektrických spotřebičů, jako jsou klimatizace, topení nebo odmrazovače, protože zvyšují zatížení motoru a spotřebu paliva. Pokud je horko, lepším řešením (při městských rychlostech) je místo toho otevřít okno. Klimatizaci byste však měli používat alespoň jednou týdně, abyste předešli zadření dílů a drahým účtům za opravu.

Měli byste také zvážit, kde parkujete; zastíněné místo za slunečného dne pomůže především zabránit tomu, aby se vaše auto příliš zahřálo.

Když už jste na cestách, snažte se jezdit co nejplynuleji. Čtěte cestu před sebou a nechte si dostatek prostoru pro reakci na případné nebezpečí, abyste si udrželi rychlost a neplýtvali jí brzděním a opětovným zrychlováním. U elektromobilů je to méně důležité, protože při brzdění se část energie vrací zpět do baterií.

Pokud řídíte vůz s manuální převodovkou, zařaďte rychlost dříve, ale ne tak, aby se motor dusil. Diesely mají tendenci být obzvláště uskákane v nízkých otáčkách, a proto jsou k této technice obzvláště vnímavé.

Nezapomeňte také, že rychlostní limit je jen limit, a ne cíl, který je třeba překročit. Udržování vysokých rychlostí vyžaduje od motoru nebo motoru vašeho vozu více energie, což masivně zvyšuje spotřebu energie.

Zdroj: whatcar.com