Škoda se zapsala do Guinnessovky. Enyaq driftoval na ledu více než 7 kilometrů

Přidat na Seznam.cz

Škoda vytvořila další zajímavý rekord: Drift na ledě bez přerušení s nejdelší délkou na světě díky vzdálenosti ujeté v nepřetržitém smyku 7,351 km. Kromě toho byl Enyaq RS iV zapsán do Guinnessovy knihy rekordů za nejdelší nepřetržitý drift na ledě s elektromobilem. Tímto výkonem si poškození vysloužili další dva zápisy do legendární knihy rekordů.

Komisař Guinnessovy knihy rekordů potvrdil rekordy značky Škoda v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě a v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě s elektromobilem. Bylo jich dosaženo na oválné trati o délce 188,5 metru.

V rámci nového oficiálního rekordu se vozidlo pohybovalo v kontrolovaném smyku více než 15 minut a ujelo 7,351 km. Tím se podařilo překonat dosavadní rekord 6,231 kilometru, který byl stanoven v Číně v roce 2022. Zároveň byl stanoven i druhý rekord, a to v nejdelším nepřetržitém driftu na ledě s elektromobilem. To však pravděpodobně nebylo obtížné, protože s elektromobily se efektivně driftuje jen krátkou dobu, natož na ledě. Mladoboleslavská automobilka stanovila rekord čtvrtý den po předchozích tréninkových jízdách s různými typy pneumatik.

Aby vůz dosáhl rekordního driftu, absolvoval celkem 18 hodin driftování během pěti dnů při teplotách pod bodem mrazu. Enyaq RS iV se držel na svém místě a projel ovál celkem 39krát za 15 minut a 58 sekund. Během běhu dosáhl maximální rychlosti 48,69 km/h a v nejpomalejším bodě mu byla naměřena rychlost 31,64 km/h.

Speciálně upravený Enyaq měl vypnutou stabilizaci

Možná víte, že žádná moderní Škoda nemá možnost stabilizační systém zcela vypnout. Známý sportovní režim ESC by k tomu rozhodně nestačil. Proto museli mladoboleslavští technici u tohoto konkrétního vozu deaktivovat stabilizaci, aby bylo vůbec možné uvažovat o řádném driftování. Pokud se tedy náhodou budete chtít sklouznout po nějaké nové elektrické škodě s pohonem zadních kol nebo obou náprav, nebude to možné. 

Ve skutečnosti Škoda tuto úpravu nebo možnost klientům rozhodně nenabídne. Plně vypínatelná stabilizace a kontrola trakce jsou standardem i u sportovnějších modelů konkurenčních značek.

Druhý sportovní elektromobil Škoda

Standardní sériové vozidlo použité k překonání rekordu bylo vybaveno 20palcovými koly z lehkých slitin. Přední pneumatiky vozu, Däckproffsen 245/35 R20 od společnosti Michelin, měly 600 hrotů o délce 5 mm, což umožnilo lepší trakci a ovladatelnost na ledu s minimální přilnavostí.

Pneumatiky Nokian Hakkapelitta 255/45 R20 na zadních kolech měly 300 hřebů o délce 2 mm umístěných po celé ploše pneumatiky.

Enyaq RS iV má sportovní podvozek. Ve srovnání se základním modelem Enyaq iV je přední náprava snížena o 15 mm a zadní náprava o 10 mm. Tento model je druhým čistě elektrickým vozem značky Škoda s označením RS. Díky baterii o kapacitě 82 kWh, resp. 77 kWh netto, a dvěma elektromotorům nabízí 299 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy. 

Enyaq RS iV má jeden elektromotor umístěný na zadní nápravě a druhý na přední. Vůz je schopen nabídnout sportovní výkon díky točivému momentu 460 Nm. Za volantem tohoto bláznivého experimentu se znovu objevil známý britský motoristický novinář Richard Meaden (EVO Magazine), který počátkem minulého desetiletí překonal rychlostní rekord ve třídě předokolek do dvou litrů na solných jezerech v USA s výrazně upravenou Škodou Octavia II.

Zdroj: redakce, ŠKODA