Seat Toledo IV je levný Rapid. Výhody, nevýhody a typické závady. Vyplatí se ho koupit?
Toledo nemělo nikdy snadný život. První, stylisticky zajímavá generace je dnes na ulicích prakticky neviditelná, druhá byla spíše nevýrazná, zatímco třetí byla podivnou variací na karoserii typu MPV. Ve čtvrté generaci se výrobce naštěstí vrátil ke svým kořenům, ale je to jen levnější alternativa Škody Rapid?
Exteriér
Čtvrtá generace modelu Toledo se vrátila na trh po několikaleté pauze a nepříliš úspěšné třetí generaci, která tělesně odpovídala spíše MPV než klasickému sedanu/liftbacku. Čtvrtá generace se vrátila ke svým kořenům a vyráběla se v letech 2012 až 2018. Bohužel Toledo opět zmizelo a nevypadá to, že by se mělo v dohledné době vrátit. Tento podivný rozpor je pravděpodobně způsoben tím, že Toledo bylo vždy ve stínu jiných modelů koncernu Volkswagen. Stejně tomu bylo i u minulé generace, která musela konkurovat Škodě Rapid a jak víme, český Rapid se těšil značné oblibě. Toledo navíc vzniklo na upraveném podvozku Volkswagenu Polo, což mělo jisté důsledky, včetně poměrně úzkého a stísněného interiéru.
Vizuálně je vůz příjemný na pohled, ale marně se zde objevuje sportovní duch, kterým jsou modely španělské značky známé. Nicméně linie karoserie jsou vyvážené a proporcionální, takže nemáte dojem, že by záď byla přidělána násilím. Tvar předního nárazníku zjevně navazuje na tehdejší generace vozů Ibiza a Leon, zatímco vzadu máme něco na způsob Volkswagenu Bora. Boční linie je jemná, elegantní a postrádá tehdy známé výrazné žebrování za podběhem předních kol. Výhodou jsou samozřejmě zvedací dveře s oknem (liftback), které rozhodně zlepšují funkčnost a praktičnost vozu, aniž by kazily pěkné a elegantní linie.
Interiér
Interiér je bohužel velmi smutný. Prakticky neexistuje žádný odlišující prvek a v levnějších verzích působí ruční ovládání klimatizace a panel rádia s malým displejem poněkud děsivě. O něco vyšší varianty s velkou obrazovkou infomediálního systému a pěkným panelem automatické klimatizace vypadají mnohem lépe. Příjemným prvkem mohou být také větrací otvory po celé šířce s chromovanými rámečky. Interiér klamně připomíná interiér tehdejší Škody Rapid. Co se týče objemu zavazadlového prostoru, je k dispozici 550 litrů, přičemž po sklopení opěradel lavic je maximální objem 1490 litrů.
Motory
Vzhledem k poměrně rozpočtovému charakteru vozu se poměrně často objevují základní jednotky, tj. 1.2 MPI o výkonu 75 koní. Bohužel, pokud hledáte rodinný vůz, bude tato jednotka příliš slabá, i když její výhodou je nepřímé vstřikování paliva, což z ní dělá skvělý základ pro LPG. K dispozici jsou také čtyřválcové motory 1.2 TSI s výkonem od 85 do 110 koní. Až do roku 2015 měly tyto motory řetězové rozvody a agresivní jízda vedla k vysoké spotřebě motorového oleje.
K dispozici byl také motor 1.4 TSI o výkonu 122 k (do roku 2015 s řetězem) nebo 125 k (po roce 2015 s řemenem). Po roce 2017 byly jednotky 1.2 TSI nahrazeny tříválcovým motorem 1.0 TSI o výkonu 95 a 110 koní. Pokud někdo hledá vznětový agregát, do roku 2015 byl v nabídce pouze motor 1.6 TDI o výkonu 90, 105 nebo 115 koní. Pak přišel motor 1.4 TDI s výkonem 90 koní, který však nezajišťuje kulturu chodu a dynamiku.
Typické vady
Závady jsou zcela běžné a známé z jiných modelů koncernu Volkswagen. V počátečním období výroby docházelo k mechanickým poruchám převodovky. Nejčastěji byly problematické převodovky v kombinaci se vznětovými motory. Problémy mohou být i s automatickými převodovkami DSG, zejména u modelů s vyšším počtem najetých kilometrů (nad 100-120 tisíc km). Jejich zanedbání může vést k nákladným poruchám mechatroniky a vícelamelové spojky. Problémy může způsobovat také polštář převodovky, zapalovací cívky u motoru 1.2 MPI, filtr pevných částic a vstřikovače u motoru 1.6 TDI a snímač polohy plynového pedálu.
Na sekundárním trhu nenajdeme příliš mnoho nabídek, ale modely z počátku výroby stojí 150 tisíc Kč. Za mladší model 2016 zaplatíme něco málo přes 200 tisíc Kč, ale půjde o verzi se skromnou výbavou a motorem 1,2 TSI o výkonu 90 koní. Cena faceliftované verze s naftovým motorem a nájezdem necelých 50 tisíc kilometrů se pohybuje kolem 300 tisíc Kč.
Seat Toledo je jistě zajímavou alternativou Ibizy a levnějším protějškem Škody Rapid, který si stále poměrně dobře drží svou hodnotu. Vůz nemá žádné zjevné problémy s životností nebo spolehlivostí, stále dobře vypadá a jeho údržba je nenáročná. Nenabízí mnoho vzrušení ani sportovního pocitu, ale je cenově dostupný a stále přiměřeně svěží. Ve vyšších výbavách poskytují pohodlné cestování a dostatek zavazadlového prostoru.
Výhody:
stále svěží styling
prostorný zavazadlový prostor a slušná kvalita materiálů
poměrně úsporné motory (systém LPG je k dispozici z výroby)
odolné odpružení a levný provoz
Nevýhody:
skromná nabídka na trhu s náhradními díly
spíše průměrný styling, zejména interiéru
spousta modelů po opravě (nebo TAXI) s vysokým počtem najetých kilometrů
Zdroj: Seat, Wikipedia