Putin řídí Toyotu Land Cruiser. Ruská chlouba Aurus na Krym nejela
Překvapivá návštěva Vladimira Putina na Krymu se dočkala velkého ohlasu ve světových médiích. Za zmínku však stojí důležitý detail, a to auto, ve kterém ruský prezident cestoval.
Putin se na poloostrově objevil v den devátého výročí svobodným světem neuznaného referenda, které se stalo záminkou k tomu, aby Moskva vyhlásila anexi Krymu, jak uvedl server TA3. Návštěva byla překvapivá přinejmenším ze dvou důvodů. Zaprvé nebyla předem ohlášena. To se však dá snadno vysvětlit vzhledem k tomu, že válka rozpoutaná Ruskem pokračuje. Překvapivý však může být i způsob, jakým se ruský prezident pohyboval.
Za prvé, Putin, který navštívil Krym, řídil auto sám. To není při oficiálních návštěvách hlav států obvyklé. Tím spíše, pokud jde o řízení za okolností, které by mohly představovat pro VIP osobu reálné nebezpečí. Stačí říci, že prezident USA, samozřejmě z bezpečnostních důvodů, nesmí během výkonu své funkce vůbec řídit auto v dopravě. Je tu však ještě druhá otázka.
Silně překvapivá je volba vozu, který Putin řídil. Na videu, které zveřejnila společnost Belsat, je vidět, jak ruský prezident nasedá do vozu Toyota Land Cruiser. Podle tloušťky skla viditelného při nastupování se zdá, že se jednalo o nějakou obrněnou kopii. To je zvláštní, protože Vladimir Putin má od května 2018 k dispozici vozidlo, které je jeho zjevením, a to Aurus.
Značka, která vznikla na přání ruského diktátora, nyní nabízí vozy na komerčním trhu. Především mu však měla poskytnout možnost cestovat v autě domácí výroby, což samozřejmě zvyšuje jeho prestiž. Od svého uvedení do provozu v květnu 2018. Putin pohybuje ve speciální prodloužené a pancéřované verzi limuzíny Aurus Senat. A to nejen doma, ale i při zahraničních návštěvách. Na Krymu se však Putin ve vozidle Aurus Senat nepohyboval. Dalo by se říci, že možná terénní podmínky neumožňují volbu vozu s takovými parametry a tak dlouhým rozvorem. I toto vysvětlení však není zcela věrohodné.
Od konce roku 2022 je v komerční nabídce Aurusu také velké SUV s půvabným názvem Komendant. Možná, že SUV ještě nebylo vyvinuto v obrněné verzi v takové míře, aby splňovalo očekávání Kremlu. Vliv na to mohly mít západní sankce, které Rusko odřízly od nejnovějších technologických vymožeností. Koneckonců není náhodou, že ačkoli vedení společnosti Aurus již v roce 2018 informovalo, že ruští specialisté pracují na vlastním motoru V12 o objemu 6,6 litru. Mezitím jsou vozy Senat i Komendant k dispozici pouze s 4,4litrovou hybridní jednotkou V8, která byla před lety vyvinuta ve spolupráci s Porsche (a je velmi podobná srdci, které kdysi pohánělo Porsche 918), jak uvádí web Actualidad Motor.
Druhou odpovědí na krymskou hádanku by mohla být obtížnost přepravy prezidentského vozu z Ruska. V případě amerického prezidenta cestuje kolona hlavy státu letecky. Díky tomu může Biden používat svou limuzínu i v zahraničí. Je možné, že ruské služby nejsou schopny zorganizovat analogickou Putinovu cestu na Krym tak, aby byla bezpečná.
Konečně třetí odpovědí na pochybnosti může být, že se na Krymu neobjevil Putin, ale jeho dvojník. Na to poukazovali někteří komentátoři už jen proto, že osoba, která Krym navštívila, mírně pokulhávala. Výběr auta pro přepravu hlavy státu by mohl tuto teorii potvrdit. Podle tohoto názoru ruské služby prostě neměly energii a prostředky na organizaci přepravy aura z Ruska, a tak ho nahradily tím, co bylo na místě.
Bez ohledu na to, která z verzí je pravdivá, může výběr automobilu pro návštěvu Krymu svědčit o slabosti ruských služeb i ekonomiky země. Roztáčení reality zářnými vizemi o vývoji ruského auru nepomůže.
Zdroj: redakce – autorský článek, actualydadmotor.com, ta3.com