Proč Gorbačov pohřbil nejkrásnější sovětské auto?

Přidat na Seznam.cz

Zásluhou posledního sovětského vůdce byla výroba nejkrásnějšího vozu v Sovětském svazu, modelu Chaika, zastavena a veškerá technická dokumentace a vybavení zničeno. Škody byly tak obrovské, že všechny pozdější pokusy o obnovení výroby selhaly.

Mezi několika málo luxusními automobily v Sovětském svazu byly vozy GAZ-13 a GAZ-14, známé pod souhrnným názvem Čajka (Racek), často označovány za nejkrásnější automobily v zemi.

„Chaika“ nebyl náhodný název pro auto. Mělo zdůraznit zvláštní postavení vozidla. Ještě předtím, než se v roce 1959 objevil GAZ-13, zahájil Gorkého automobilový závod (GAZ) výrobu vozů Volha, pojmenovaných podle jedné z hlavních ruských řek. Stejně jako rackové vždy létají nad řekami, tak i GAZ-13 bude z hlediska prestiže vždy nad automobily Volha, říkali konstruktéři vozu.

GAZ-13 byl výrazně inspirován vozy Packard Patrician a Packard Caribbean. Navzdory podobnosti však sovětský vůz nebyl kopií amerických vozů.

Jeden z vozů Čajka, známý jako „Černý doktor“, sloužil jako sanitní vůz pro kremelskou elitu a členy jejich rodin. Na první pohled však tento černý vůz připomínal spíše pohřební vůz.

Běžný sovětský občan si Čajku koupit nemohl – nikdy nebyla ve volném prodeji. Jednalo se o luxusní vůz pro úředníky střední úrovně. Přesto měli obyčejní lidé možnost vidět, jak slavné vozidlo vypadá uvnitř. Vysloužilé vozy Čajka se dávaly na matriční úřady a byly velmi oblíbené mezi novomanželi.

Kromě politiků byly automobily Chaika často udělovány i známým osobnostem (umělcům, spisovatelům, sportovcům atd.). Bílý vůz byl například věnován první ženě ve vesmíru Valentině Těreškovové. Bylo to symbolické, protože její volací znak ve vesmíru byl Chaika.

Čajku patřící hlavě ruské pravoslavné církve, patriarchovi Pimenovi, vyzdobil sám Pierre Cardin. V roce 1979 navštívil Moskvu na módní výstavě a setkal se i s patriarchou. Cardin, ohromený Pimenovým vozem, mu nabídl, že navrhne jeho salonek ve své vlastní jedinečné zmrzlinové barvě.

GAZ-14, představený v roce 1977, měl i verzi kabriolet (GAZ-14-05), která se aktivně používala při přehlídkách Vítězství na Rudém náměstí.

Čajka se stala oficiálním vozem sovětských velvyslanců v zahraničí. Kromě toho tento vůz používalo i mnoho zahraničních diplomatů v Moskvě, přestože obvykle dávali přednost jízdě americkými a evropskými vozy.

V roce 1988, během kampaně Michaila Gorbačova „boj proti privilegiím“, bylo sovětským úředníkům nařízeno, aby se Čajky zbavili a nahradili ji méně prestižním vozem Volha. Gorbačov tím chtěl ukázat, že sovětská politická elita si již nebude užívat luxusních předmětů, ale přiblíží se obyčejným lidem.

„Bojovníci za privilegia“ zašli příliš daleko: nejenže byla zastavena výroba GAZ-14, ale byla zničena veškerá technická dokumentace a vybavení. V důsledku toho myšlenka obnovit výrobu Čajky v 90. letech zcela ztroskotala.

Zdroj: rbth.com