Ojetý Hyundai i30 druhé generace má stále co nabídnout. Proč je lepší než VW Golf?
Hyundai i30 druhé generace debutoval v roce 2011 a všechny překvapil svým stylem, který ve srovnání s předchůdcem vypadá, jako by se Korejci nechali unést. Je však důležité vědět, že vůz byl vyvinut v Evropě, v německém centru společnosti Hyundai. Důvodem je přizpůsobení modelu vkusu evropských zákazníků a vytvoření co nejlepšího konkurenta modelu Golf.
Hyundai i30 měří na délku 430 cm a rozvor náprav 265 cm. Karoserie kombi je o 18 cm delší. Zavazadlový prostor hatchbacku nabízí objem 378 litrů a zavazadlový prostor kombi 528 litrů.
Z hlediska prostoru v kabině se však od Golfu mírně odlišuje, zejména v zadní části, ale ani zde nejsou žádné zásadní rozdíly. Vůz stále nabízí vysokou úroveň cestovního komfortu, velmi snadné ovládání a velkou praktičnost kabiny. Uvnitř je vůz uspořádaný a skladný a kvalitní materiály vás přesvědčí o jeho koupi.
Až do konce výroby v roce 2017 neměl model i30 žádné technické nedostatky, kromě výkonnějších variant motoru. Varianta 1.6 T-GDI se dodávala především ve vzácné sportovní třídveřové verzi, zatímco diesely výkonem neoplývaly. Zejména motor 1.4 CRDi, který není pro tento vůz zcela vhodný.
Základní benzinové motory 1.6 jsou také pomalé, ale poměrně úsporné, a verze MPI mohou být poháněny plynem. Je to základní motor pro jiné než městské ježdění. Na druhou stranu má atmosférický motor GDI lepší výkon a vypouští méně zplodin, ale plyn LPG se již nedoporučuje. U tohoto motoru se vyplatí sledovat hladinu oleje. Jednotky z počátku výroby mohou mít opotřebovanou olejovou vanu.
Mezi diesely lze vybírat z různých výkonových variant. Čím výkonnější, tím menší je pravděpodobnost, že sloužil ve vozovém parku. Je však třeba vědět, že ani varianta s výkonem 136 koní není dynamická ani nijak zvlášť úsporná. Na druhou stranu je odolný a málokdy se porouchá. Typické závady se týkají sítka v palivové nádrži a filtru DPF. Všechny motory mají odolný rozvodový řetěz.
Za zmínku stojí, že verze s manuální převodovkou nemají dvouhmotový setrvačník. Varianty GDI a diesely s dvouspojkovou automatickou převodovkou DCT ano. Obě tyto převodovky bohužel nemají tak dlouhou životnost jako motor a může být nutná výměna ložisek (manuální převodovka) nebo oprava ovládacích prvků (automatická převodovka). Klasická automatická převodovka byla kombinována pouze s benzinovým motorem 1.6 MPI a dieselovým motorem 1.6 o výkonu 128 koní.
Podvozek modelu i30 je vybaven klasickými vzpěrami MacPherson a víceprvkovou zadní nápravou, takže ani o jízdních vlastnostech nelze říci nic špatného. Na druhou stranu má Hyundai charakteristiku posunutou více směrem ke komfortnímu a měkkému odpružení než Golf. V kritických situacích se řídí dobře, ale ne dokonale, protože měkké odpružení ubírá vozu na pocitu z jízdy. Aby toho nebylo málo, ani na velkých nerovnostech se i30 nechová ideálně, protože odpružení má poměrně malý zdvih.
Podvozek a brzdové komponenty se u tohoto modelu poměrně rychle opotřebovávají, ačkoli se nejedná o nákladné závady. Nejčastěji je třeba vyměnit táhla stabilizátoru a ložiska tlumičů. Ty jsou zodpovědné za hlasité chrastění. Ložiska zadních kol také poměrně brzy vypovídají službu. Vůz je dobře chráněn proti korozi, což je oproti jeho předchůdci velké zlepšení. Má však měkký, křehký lak, který není příliš odolný proti nárazům kamínků.
Typické závady vozu Hyundai i30:
- Poruchy multimediálního centra
- Poruchy parkovacích senzorů
- Netěsnosti motorů a převodovek 1.6 GDI
- Závady DPF u vznětových motorů
- Ucpaný filtr v palivové nádrži (diesely)
- Zrychlené opotřebení spojky (motory 1.6)
Na co se zaměřit: verze 1.6 MPI s automatickou převodovkou, která zaručuje největší klid při provozu
Čemu se vyhnout: 1.4 CRDi je příliš slabý motor pro tento vůz
Optimální výše nákupu: od 180 tisíc korun a výš
Zdroj: Whatcar; redakce