Němci vytáhli na dálnici 36 elektromobilů. Již při rychlosti 130 km/h jejich dojezd dramaticky klesá.
Nasednout do běžného auta se spalovacím motorem a jet s ním někde po dálnici rychlostí 130 km/h je tak triviální, že to skoro nestojí za přemýšlení. Jedinou starostí je občas vrhnout pohled na teplotu motoru nebo palivoměr, a pokud vás přepadne hlad, stačí na pár minut zastavit a v mžiku jste na cestě stejným tempem stovky kilometrů daleko. U elektromobilů je to trochu složitější, a to nejen kvůli době nabíjení, hustotě infrastruktury, ale také kvůli tomu, že při 130 km/h se dojezd těchto vozů dost výrazně snižuje, jak píše server Autobild.
Při koupi elektromobilu je pro mnohé stále klíčovou otázkou dojezd, a proto je více než důležité vědět, jak budeme konkrétní vůz skutečně využívat. Pokud potřebujete celoročně „pendlovat“ maximálně do práce (nebo na nákupy) a na dovolenou obvykle létáte, může být elektromobil mnohem zajímavější volbou, pokud máte kde nabíjet a zvládnete vyšší počáteční investici.
Naopak pravidelné dlouhé cesty nebo dovolená v zemích, jako je Česká republika, kde síť vysokorychlostních nabíječek stále pokulhává, mohou vlastnictví bateriového vozu značně znepříjemnit, neboŅ pak musíte počítat s tím, že vaše cesty budou trvat o něco déle a budete muset počítat s omezením infrastruktury při každé delší cestě. Některým lidem to nevadí ani dnes, ale mnohým ano.
Ale abychom neodváděli pozornost od tohoto dojíždění. Nejhorší oblastí pro bateriové vozy jsou bezpochyby dálnice. Při jen trochu plynulé jízdě se vám rekuperuje méně než ve městě nebo na okresních silnicích, a pokud nechcete být brzdou provozu a jet sto deset nebo ještě méně, připravte se na to, že z oficiálně uváděného dojezdu vám při dodržení povolené rychlosti mnoho nezbude.
To není ani tak naše tvrzení, jako spíše zjištění kolegů z německého Auto Bildu po praktických testech. Skutečnost, že dojezd elektromobilů při rychlosti 130 km/h dramaticky klesá, není žádným velkým objevem, ale kolik kilometrů lze tímto tempem reálně ujet? A právě na to se velmi jednoduché srovnání kolegů zaměřuje.
Jen podotkneme, že dojezd každého z 36 moderních elektromobilů by byl ještě o dost kratší, kdyby redaktoři využili možností Autobahnu, pořádně sešlápli pravý pedál a využili jejich maximální rychlost. Pro nás má však stotřicítka trochu větší vypovídací hodnotu. Doufejme, že vám výsledky pomohou trochu se zorientovat a dají vám odpověď na otázku, zda byste mohli žít s některým z dnešních elektromobilů.
- Mazda MX-30 – 140 km
- Honda e – 153 km
- Peugeot e-Rifter – 164 km
- Opel Combo e-Life – 171 km
- Mercedes EQB 350 – 200 km
- VW ID.3 Pro 150 kW – 216 km
- Volvo XC-40 Dobíjení – 227 km
- Mercedes EQA 250 – 222 km
- Cupra Born 170 kW – 226 km
- Opel Zafira-e Life M – 250 km
- Polestar 2 DM LR – 258 km
- Hyundai Ioniq 5 – 261 km
- Renault Megane E-Tech EV60 – 268 km
- Mercedes EQV 300 – 273 km
- Kia e-Soul – 280 km
- Hyundai Ioniq 5 AWD – 290 km
- Renault Zoe E-Tech EV50 – 292 km
- BMW i4 M50 – 299 km
- Tesla Model Y LR – 304 km
- Kia EV6 – 305 km
- Škoda Enyaq iV80 – 318 km
- Audi Q4 e-tron 40 – 326 km
- VW ID.4 Pro – 328 km
- Genesis GV60 AWD Dual Motor Sport Plus – 330 km
- VW ID.4 GTX – 332 km
- Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo – 336 km
- Ford Mustang Mach-E GT – 337 km
- VW ID.5 Pro Performance – 340 km
- Hyundai Kona Electric 150 kW – 336 km
- Tesla Model 3 – 363 km
- Audi RS e-tron GT – 367 km
- Polestar 2 SM LR – 374 km
- Mercedes EQE 350+ – 423 km
- Genesis Electrified G80 – 427 km
- BMW iX xDrive 50 – 434 km
- Mercedes EQS 450+ – 482 km
Zdroj: autobild.de