Nejlepší dieselové šestiválce. Velký výkon a životnost půl milionu kilometrů
Navzdory špatné image posledních let jsou diesely stále velmi oblíbené, zejména v prémiové třídě. U vozů SUV a terénních vozidel jsou ideální šestiválcové benzinové motory. Nabízejí dostatečný výkon a flexibilitu, přičemž spotřebují podstatně méně paliva než jejich benzinové protějšky s podobným výkonem. Při správném servisu většina z nich zaujme i svou schopností vydržet vysoký počet najetých kilometrů.
Nesmíme však zapomínat, že provoz velkých jednotek je spojen se značnými servisními náklady. Výměna ventilového rozvodu může stát až 30 tisíc korun. Nákladná bude také oprava vstřikovacího systému využívajícího systém common-rail rail a filtru DPF. Tyto prvky však většinou po 250-300 tisících kilometrech vypoví službu.
Mercedes 3.2 R6 CDI – kód motoru OM 646
Pokud hledáme robustní vznětový motor se šesti válci, nemůžeme přehlédnout jednu z konstrukcí Mercedesu – 3.2 R6 CDI. Slavný diesel byl nabízen mimo jiné ve třídě E W211 a třídě S W220. Výrobce vsadil na litinový blok, 24ventilovou hlavu, přímé vstřikování common-rail a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Velkou výhodou jednotky je prakticky bezúdržbový pohon rozvodovým řetězem. K dispozici je také dvouhmotový setrvačník a filtr pevných částic, což u vozů používaných převážně na silnici není problém. Motor dosahuje výkonu 204 koní, který je pro dnešní dobu dostačující, a spotřebuje přijatelné množství nafty. Přesto zaujme svou robustností.
Mercedes 3.0 V6 CDI OM 642
Dalším proslulým a velmi oblíbeným vznětovým motorem Mercedesu byl 3.0 V6 CDI. Byl instalován mimo jiné do třídy E W211 a 212, třídy C W203 a 204, třídy G W 463 a mnoha dalších modelů značky, a dokonce i do Chrysleru 300C určeného pro evropský trh. Jednotka se vyrábí od roku 2005 a v závislosti na verzi má výkon 190-265 koní a stejně působivý točivý moment. Jak se na moderní benzínové motory sluší, používá přímé vstřikování common-rail, turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, ve většině případů filtr pevných částic a 24ventilovou hlavu. I zde je pohon rozvodů realizován řetězem a kilometrový nájezd v rozmezí 400-500 000 km není překvapením.
VAG 3.0 V6 TDI CDUC
Skutečným prodejním hitem zůstává vidlicový design inženýrů VAG. Jedná se o motor 3.0 V6 TDI, který se nachází v řadě modelů Audi a špičkových modelů Volkswagen. Stejně jako ostatní vidlicové konstrukce zaujme sametovou kulturou práce, výkonem, flexibilitou a přijatelnou spotřebou paliva. Jednotka je také náchylná k úpravám a výborně snáší impozantní kilometrový nájezd. Podmínkou je pravidelný a poměrně nákladný servis. Výrobce použil přímé vstřikování common-rail, turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, filtr pevných částic, dvouhmotový setrvačník a řetězové časování. Po letech může být nutná výměna řetězu. Náklady na příslušnou operaci včetně demontáže motoru se pohybují kolem 60 tisíc korun. V závislosti na verzi má výkon 204-313 koní, který se obvykle přenáší na čtyři kola.
PSA 3.0 V6 HDI DT20 CTD
Koncern PSA byl po desetiletí považován za specialistu na výrobu obrněných čtyřválcových vznětových motorů. Pro své vlajkové modely se však rozhodla vyvinout vidlicový motor 2.7 V6 HDI. Ten bohužel trpěl některými technickými problémy, které zvyšovaly provozní náklady. Jeho nástupce byl vyvinut s ohledem na předchozí chyby. Motor 3.0 V6 HDI byl nabízen ve vozech Citroen C5 X7, C6, Peugeot 407 a dokonce i v Jaguaru XF. Přímé vstřikování paliva common-rail zaručuje vysokou kulturu provozu v každém rozsahu otáček. Vývojáři použili turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, povinný filtr pevných částic a rozvodový řemen, který se musí měnit každých 100 000 km. Motor má výkon 241 koní, což mu umožňuje svádět rovnocenný boj s německou konkurencí.
BMW 3.0d M57
Řadový šestiválcový diesel BMW se těší velkému zájmu na trhu s náhradními díly a uznání mechaniků i uživatelů. Na konci 90. let se objevila konstrukce 3.0d, která zpočátku dosahovala již tak působivého výkonu 184 koní. Objevil se mimo jiné v modelu E39, X5 a řadě 7 E65. V následujících letech byla provedena řada úprav. Díky tomu výkon vrcholné varianty vzrostl dokonce na téměř 400 koní. Vždy je k dispozici přímé vstřikování common-rail, jedno, dvě nebo tři turbodmychadla, filtr pevných částic a dvouhmotový setrvačník. Kromě obrovské pružnosti zaujme motor také svým zvukem při jízdě a relativně nízkou spotřebou paliva. Výrobce použil odolný rozvodový řetěz poháněný dvěma hřídeli.
Renault 3.0 V6 dCi V9X891
Zajímavou nabídkou pro trh s náhradními díly je také diesel vyvinutý konglomerátem Renault-Nissan pro špičkové modely a SUV. Motor 3.0 V6 dCi měl výkon 231-241 koní. Svou cestu si našel mimo jiné do nabídky Laguny III Coupe, Latitude, která byla z trhu vypuštěna, Nissanu Murano, Pathfinderu, Infiniti FX a M. V každém modelu přesvědčí vysokou kulturou práce v širokém spektru otáček, pružností a rozumnou spotřebou paliva. Výrobce použil přímé vstřikování common-rail vyvinuté společností Bosch. Své místo si našel také filtr pevných částic a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Výrobci vsadili na rozvodový řetěz, který skutečně není možné vyměnit.
Jeep 3.0 V6 MultiJet VM A630
Velmi oblíbený je v evropské nabídce Jeepu, a také v pickupech RAM, vznětový motor 3.0 V6 MultiJet II. Jednotka vyvinutá italskou společností VW Motori se vyrábí od roku 2010 a je součástí nabídky vozů Jeep Grand Cherokee a Dodge Ram. V závislosti na verzi dosahuje výkonu 190-250 koní, který se přenáší na všechna kola prostřednictvím automatické převodovky s měničem točivého momentu. Italští inženýři se rozhodli pro přímé vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači. Jednotku podporuje turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, zatímco o ekologický aspekt se stará filtr pevných částic. Pohon rozvodů je založen na řemenu, jehož výměna není příliš levná. To by se mělo provádět každých 100-120 000 kilometrů.
Mercedes 3.0 TD OM 603
Při hledání obrněného vznětového šestiválce nemůžeme přehlédnout konstrukce Mercedesu z 80. let. 3.0 D a TD poháněly například W124 a vlajkovou loď W140. Řadový šestiválcový motor je vybaven nepřímým vstřikováním paliva s rotačním čerpadlem a vstřikovací systém není citlivý na kvalitu palivové nádrže. Varianta s atmosférickým plněním má výkon 109 koní, zatímco varianta s turbodmychadlem 143-147 koní. Po letech se konstrukce může potýkat s netěsnostmi a celkovým opotřebením, ale pravidelně servisované jednotky mohou bez větších potíží ujet milion kilometrů. Samozřejmě nemůžeme počítat s relativně nízkou spotřebou paliva známou z moderních jednotek. Důležité je, že zde není dvouhmotový setrvačník a rozvod je založen na řetězu.
Zdroj: moto.pl