Nejbezpečnější Volvo všech dob! Elektrické EX90 nabízí převratné technologie a dojezd až 600 km

Přidat na Seznam.cz

Po dlouhém lákání se Volvo EX90 představuje jako nová vlajková loď značky se třemi řadami sedadel. Je založeno na nové platformě a má plně elektrické pohonné ústrojí. Bateriový bratr modelu XC90 je prvním z mnoha nových elektrických Volv, která švédská společnost slibuje. Navíc každý rok chce uvést na trh nový elektromobil a do konce desetiletí chce po celém světě prodávat pouze plně elektrické vozy, jak píše server Motor1.

Elektrické SUV, které se včera poprvé ukázalo ve Stockholmu, vypadá přesně tak, jak byste od značky očekávali – moderně, odvážně, rafinovaně a trochu ostře. EX90 vypadá do jisté míry podobně jako dnešní XC90, ale základem sedmimístného vozu je zcela nová platforma. Po technické stránce je kladen důraz na bezpečnost a automobilka tvrdí, že se jedná o nejbezpečnější Volvo, jaké kdy bylo vyrobeno, které se díky aktualizacím a novým datům může časem stát chytřejším a bezpečnějším.

Design EX90 je však také ohleduplný k životnímu prostředí. Přibližně 15 % vozu je vyrobeno z recyklované oceli, 25 % pochází z recyklovaného hliníku a zahrnuto bylo také více než 50 kg recyklovaných plastů a biologických materiálů, což představuje 15 % celkového množství plastů ve voze, což je zatím nejvyšší úroveň ze všech vozů Volvo. Přesto vůbec nepůsobí lacině a majitelé XC90 budou mít jistě pocit, že si polepšili.

Sedmimístný elektromobil je standardně vybaven technologií LiDAR pro celou modelovou řadu, která díky senzoru, umístěnému nad čelním sklem, dokáže detekovat chodce až do vzdálenosti 250 metrů a poskytuje autonomní schopnosti úrovně 3. Model EX90 však dohlíží i na osoby uvnitř a je vybaven vnitřním radarovým systémem, který zabraňuje ponechání dětí a psů v rozpálených vozech.

Zatímco někteří se raději spoléhají na kamery, systém LiDAR, vyvinutý společností Luminar, je počítač autonomního řízení poháněný systémem na čipu Nvidia Drive Orin. Ten využívá výše zmíněný LiDAR a dále radar a kamery k vytvoření 360stupňového pohledu na okolí v reálném čase. Již nyní pomohl vylepšit bezpečnostní systémy vozu, přičemž vylepšení systému Pilot Assist přidalo novou podporu řízení při změně jízdního pruhu. Hlavním cílem této technologie je však příprava na budoucnost. Díky technologii LiDAR se jedná o první Volvo, které je hardwarově připraveno na budoucí jízdu bez dohledu.

Obrovské rozměry modelu EX90 ponechávají Volvu dostatek prostoru pro instalaci masivního akumulátoru o kapacitě 111 kWh. Zpočátku bude k dispozici dvoumotorové elektrické hnací ústrojí se dvěma motory s permanentními magnety, jedním pro každou nápravu. Zatímco však standardní EX90 disponuje výkonem 414 koní a točivým momentem 568 Nm, model Performance vyvine výkon 517 koní a 671 Nm a dokáže svůj elektrický zadek o hmotnosti 2818 kg vytáhnout na rychlost 100 km/h za 4,9 sekundy. Volvo slibuje odhadovaný dojezd až 600 km na jedno nabití, ačkoli tento dojezd zatím nebyl certifikován agenturou EPA. Informace o maximálním nabíjecím výkonu nejsou k dispozici, ale společnost uvádí, že dostat baterii z 10 na 80 procent stavu nabití trvá asi 30 minut.

Volvo také hrdě prohlašuje, že EX90 není jen SUV nové generace, ale spíše „vysoce vyspělý počítač na kolech“, který je „pohotovější a příjemnější“ než kdykoli předtím. Automobilka se spojila se společností Snapdragon, aby pro výpočetní výkon a grafiku na obrazovce vozu EX90 využila vizualizační schopnosti Unreal Engine, stejného 3D nástroje vyvinutého společností Epic Games, který je základem některých nejpokročilejších videoher. Vestavěné funkce Google, včetně Map Google a dalších aplikací z Google Play, lze ovládat ze 14,5palcové středové obrazovky, která je spárována pochopitelně i s digitálním přístrojovým štítem před řidičem. Standardní připojení 5G zajišťuje neustálý tok dat pro všechny aplikace spuštěné na displeji, včetně služeb pro streamování hudby.

Standardem je také technologie tzv. telefonního klíče, která promění váš smartphone v klíč od vozu. Když se přiblížíte k vozu s telefonem v kapse, vůz se automaticky odemkne a načte váš osobní profil s přednastaveným nastavením sedadel, klimatizace a dalších parametrů. EX90 je také prvním vozem Volvo, který je vybaven reproduktory, integrovanými do opěrek hlavy, jako součást audiosystému Bowers & Wilkins.

Po vizuální stránce se příď (která je vybavena LED světly blikajícími jako oční víčka) a záď drží designu dříve ukázaného vozu Volvo Concept Recharge z roku 2021 a je zde i podobnost s novým modelem Polestar 3 sesterské značky, který sdílí její elektrickou platformu SPA2. Jedná se také o první Volvo s obousměrným nabíjením, a všichni víme, jak užitečné to může být. Ještě zajímavější než praktické využití je možnost, že zákazníci EX90 budou moci prodávat přebytečnou energii zpět do sítě, což je ambice, na jejímž naplnění švédská automobilka usilovně pracuje.

Model EX90 je nyní k dispozici k předobjednání ve Spojených státech amerických. Podrobné informace o ceně nejsou k dispozici, i když Volvo uvádí, že „dobře vybavený“ model bude stát méně než 80 000 dolarů (v přepočtu asi 1,95 milionu korun). Předobjednávky se na podzim 2023 změní v konfigurované objednávky a první dodávky se očekávají na začátku roku 2024.

Zdroj: motor1.com, carscoops.com, carbuzz.com