Manuální nebo automatická převodovka DSG? Kterou z nich si vybrat?

Přidat na Seznam.cz

Při výběru vozu věnuje kupující pozornost především motoru. Důležitou otázkou je však také převodovka, protože rozhoduje o tom, jak bude výkon pohonné jednotky využit, včetně množství spotřebovaného paliva.

Obecně existují dva typy převodovek: manuální a automatická. První z nich jsou nejrozšířenější a řidičům nejznámější. Ty se vyrábějí v několika typech v závislosti na použitém provedení. Proto existují hydraulické převodovky, převodovky s plynule měnitelným převodem a dvouspojkové převodovky, které jsou v posledních letech obzvláště oblíbené. Taková převodovka se jako první na trhu objevila ve vozech Volkswagen na začátku tohoto století. Jedná se o převodovku DSG (Direct Shift Gearbox). V současné době jsou takové převodovky již ve všech vozech tohoto koncernu, včetně Škody.

Dvouspojková převodovka je kombinací mechanické a automatické převodovky. Převodovka může pracovat jak v plně automatickém režimu, tak s funkcí umožňující manuální řazení. Jejím nejdůležitějším konstrukčním prvkem jsou dvě spojky, tedy spojkové kotouče, které mohou být buď suché (slabší motory) nebo mokré, pracující v olejové lázni (výkonnější motory). Jedna spojka ovládá liché rychlostní stupně a zpátečku, druhá spojka ovládá sudé rychlostní stupně.

K dispozici jsou také dva spojkové hřídele a dva hlavní hřídele. Tímto způsobem je vždy připraven k okamžité aktivaci další vyšší rychlostní stupeň. Například vozidlo jede na třetí rychlostní stupeň, ale čtvrtý rychlostní stupeň je již zařazen, ale ještě není aktivován. Po dosažení správného točivého momentu se rozepne spojka s lichým číslem, která je zodpovědná za zařazení třetího rychlostního stupně, a spojka se sudým číslem, která aktivuje čtvrtý rychlostní stupeň. Tím je zajištěno, že kola na hnací nápravě neustále přijímají točivý moment od motoru. A proto má vůz velmi dobré zrychlení. Motor navíc pracuje v optimálním rozsahu točivého momentu. Navíc je tu bonus v podobě nižší spotřeby paliva než u manuální převodovky.

Jak je na tom Oktávka s DSG?

Vezměme si příklad Škody Octavia s oblíbeným benzinovým motorem 1.4 o výkonu 150 koní. V kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou je průměrná spotřeba 5,3 litru benzinu na 100 km. Se sedmistupňovou převodovkou DSG je průměrná spotřeba 5 litrů. Důležitější je, že motor s touto převodovkou spotřebuje méně paliva i ve městě. V případě modelu Octavia 1.4 150 k je to 6,1 litru na 100 km oproti 6,7 litru s manuální převodovkou.

Podobné rozdíly jsou i u vznětových motorů. Například Škoda Karoq 1,6 TDI 115 k se šestistupňovou manuální převodovkou spálí v průměru 4,6 litru nafty na 100 koní (5 litrů ve městě), zatímco se sedmistupňovou převodovkou DSG je průměrná spotřeba o 0,2 litru nižší (0,4 litru ve městě).

DSG je vždy lepší volba

Nespornou výhodou převodovek DSG je komfort pro řidiče, který nemusí řadit ručně. Výhodou těchto převodovek jsou také další režimy, mimo jiné sportovní režim, který umožňuje při akceleraci rychleji získat z motoru maximální točivý moment.

Proto se zdá, že vůz s převodovkou DSG by si měl vybrat řidič, který najezdí hodně kilometrů v městském provozu. Takový převod nepřispívá ke zvýšení spotřeby paliva a zároveň je vhodný v dopravních zácpách.