LED žárovka místo halogenu. Je to legální?
LED místo halogenu. Na trhu najdete auta, která září lépe i hůře. O stará auta, která často špatně svítí, není nouze. Mohou však také lépe zářit, ale nevyplatí se, jak píše server Motor Biscuit.
Na silnicích platí pravidlo vidět a být viděn. Ale my přidáváme, vidíme a neoslňujeme. A právě to je často problém.
Tma je nepřítel
Řízení v noci nemusí být a často ani není pro mnoho řidičů přívětivé. Mnozí z nich ve snaze zvýšit světelný výkon svého vozu vyměňují klasické halogenové žárovky za xenonové výbojky nebo LED náhrady. Je to povoleno? Pouhá výměna zdroje světla není povolena. Je to tolerováno? Při technické prohlídce se nekontroluje striktně, policista si jí při silniční kontrole nemusí vůbec všimnout, ale pokud si jí všimne, jde mimo jiné o registrační značky a osvědčení o registraci.
Musí být zdroj světla uveden v techničáku?
Zdroj světla nemusí být v technickém průkazu vůbec uveden, ačkoli v minulosti jej policisté u xenonů v klasických anténách často vyžadovali. Později byli na návrh importéra Peugeotu přeškoleni, protože někdejší vlajková loď 607 nikdy nepoužívala čočku, ale pouze klasický reflektor podobný halogenovému. Tuto metodu používaly i starší modely značek Volvo, Renault, Lexus a dalších.
Xenony však v minulosti vyžadovaly další prvky, které nyní s LED světly odpadly. Jednalo se především o samonivelační sklon světla a případně podložky (ne u starších vozidel individuálně dovezených např. z USA). Základní LED světla, ale i slabší xenony v novějších vozech nižších tříd jsou za určitých předpokladů z těchto systémů skutečně vyjmuty, jejich sklon si dokonce můžete nastavit sami z místa řidiče. Jak nastavit světlomety?
Jak se z toho ven?
Pomoci vám může označení nebo legenda na tělese nebo krytu světlometu. Na nich snadno zjistíte, jaký konkrétní typ světelného zdroje v nich můžete použít. Mohou na nich být i další symboly, které mají svůj vlastní význam. Například symboly HC a HR, které označují halogenovou žárovku v části potkávacího a dálkového světlometu.
Podobně zkratka HCR nebo HC/R označuje žárovku, známou jako H4. Totéž platí pro xenony, jejichž světlomety nesou loga DC nebo DCR, tj. výbojka pouze pro potkávací světla nebo pro potkávací i dálková světla (bixenon), nebo označení konkrétní žárovky, např. D2S, D2R.
Klíčem je odrazová plocha
Zatímco v minulosti bylo důležité krycí sklo se speciálním vroubkováním, dnes, v době čirých světlometů, na které jsou kladeny přísné požadavky na design, je klíčový reflexní povrch. Reflexní povrch je skutečně složitý, i když se to na první pohled nezdá. Každý bod na něm má svou funkci, ať už shromažďuje, soustřeďuje, usměrňuje nebo rozptyluje světlo. Ani náhrada halogenové žárovky nemá zcela přesně umístěný segment LED, nesvítí do prostoru, ale bodově, a proto se také odražené světlo jinak láme a dopadá na vozovku pod jiným úhlem, i když to pouhým okem není vidět.
A co když mají LED žárovky „éčko“?
Toto označení ve skutečnosti nestačí. Samotná LED dioda může být homologována, nikoli však v kombinaci s konvenčním světlometem.
Lze to dodatečně legalizovat?
I na našem trhu jsou k dostání tzv. retrofit sady s čočkami pro xenonové výbojky nebo kompletní LED moduly, které již s těmito změnami počítají. Navíc si je při troše šikovnosti můžete namontovat sami, i když je to trochu pracné. Ani tyto dodatky však nejsou v našich podmínkách legální, i když se velmi blíží originálu, zatím se na ně stále pohlíží jako na nepovolenou přestavbu.
Pro vybrané modely vozidel existují kompletní náhradní díly, které splňují tyto podmínky a prošly schvalovacím procesem. U novějších vozů to však může vyžadovat softwarový zásah, takže lze předpokládat, že to nebude úplně levné.
Zdroj: motorbiscuit.com