Krádeže katalyzátorů zašly příliš daleko. V sázce je větší ochrana a přísnější zákony
Rostoucí ceny drahých kovů používaných při výrobě katalyzátorů jsou důvodem, proč spolu s křivkami na komoditních burzách roste i aktivita zlodějů a s ní i jejich drzost, jak napsal server AutoNews.
Jejich pravidelné nájezdy na komponenty pro čištění výfukových plynů dospěly do tak nepříjemné fáze, že se na některých trzích objevily mechanické zábrany, které mají zabránit jejich krádežím, a zcela vážně se hovoří o speciální ochraně ze strany výrobců a nové legislativě, která by zlodějům ve výkupnách ztížila život.
Netušíme, jak vypadají české statistiky (policie v tomto ohledu pravděpodobně neshromažďuje údaje), ale čísla z USA jsou symptomatická a předpokládáme, že obecný nárůst kriminality platí do jisté míry i pro evropské země.
Ještě v roce 2018 zaznamenaly americké úřady 1298 krádeží katalyzátorů. To není mnoho, ale je třeba vzít v úvahu, že se jedná o oficiální čísla, mnoho okradených nemuselo policii nic hlásit. V roce 2019 to bylo již 3 390 případů a o rok později se v záznamech objevilo téměř 14 500 motoristů s proříznutým katalyzátorem.
Katalyzátory to nemusí končit
V posledních měsících se v servisech prodejců hromadí poškozené vozy a důvody jsou celkem prozaické. Součástek je málo, dodací lhůty se prodlužují a ceny letí vzhůru. Ty samozřejmě závisí na konkrétním voze, ale v USA se náklady na opravu pohybují kolem 11 000 USD, v přepočtu cca 240 000 Kč a částka nemusí být konečná. Nezřídka zloději poškodí i další součásti, jako jsou elektrické rozvody, palivové nebo brzdové potrubí.
A nemyslete si, že instalací nových komponentů vaše starosti končí. Je zcela běžné, že se vůz, který se vrátí z opravy ke svému majiteli, putuje do servisu za několik dní zase. Pochopitelně kvůli tomu samému.
Toyota na prvním místě
Nejvíce v tomto ohledu trpí pravděpodobně majitelé pickupů a pak vozů Toyota. Ti první hlavně proto, že jejich vozidla mají vyšší podvozky a větší motory, takže se pod nimi zlodějům lépe „pracuje“, a vyříznuté katalyzátory jsou větší a dražší. Druhá skupina dostává zabrat, protože dotyčná japonská společnost používá o něco vyšší obsah drahých kovů.
Takže si asi dokážete představit, jak se daří řidičům modelů Tundra a Tacoma (pro méně znalé dodejme, že se jedná o pickupy Toyota). Pravidelně se ale odstavují i Priusy a pak Fordy řady F, Ramy 1500 a další podobné stroje.
Tento problém metastázuje takovým způsobem, že již nutí výrobce automobilů (zejména Toyotu), policii a politiky ke vzájemné spolupráci. A volný trh vycítil příležitost. Ve Spojených státech se začínají prodávat ochranné kryty katalyzátorů, které sice krádežím zcela nezabrání, ale jsou poměrně účinné a zloděje buď zcela odradí, nebo jejich „práci“ prodlouží natolik, že hrozí, že budou dopadeni při činu.
Na stole je také nový zákon, který by od výrobců automobilů vyžadoval, aby na katalyzátoru vyrazili VIN kód, zavedl přísnější evidenci při výkupech a také zavedl automatický trestný čin krádeže tohoto typu. Inspirujeme se tím?
Zdroj: autonews.com