Kde nechat své vozidlo servisovat? Autorizovaný servis nebo soukromý servis?

Přidat na Seznam.cz

Kde a v jakých případech se vyplatí servisovat váš vůz? Tuto otázku si klade mnoho zákazníků a navzdory zdání není odpověď tak jednoduchá.

Autoservisy působící v Česku lze rozdělit do dvou skupin. První z nich jsou autorizované servisy, servisy s certifikátem výrobce automobilů, které obvykle působí u prodejců automobilů určité značky. Servisují především nové vozy a vozy v záruce. Ty mají nejnovější a nejlepší vybavení, zaměstnance vyškolené podle norem výrobce a nejmodernější programy týkající se diagnostiky všech modelů. V autorizácích se montují pouze náhradní díly a komponenty akceptované výrobcem vozu, v praxi se jedná o dovozní společnost.

Druhou a nejpočetnější skupinou jsou tzv. nezávislé autoservisy, které mají velmi odlišnou úroveň vybavení a nabízejí rozmanité služby. V nich jsou opravy také nejlevnější a konečná cena často závisí na konkrétním případu. Obvykle o tom rozhoduje majitel autoservisu nebo jeho zaměstnanec. Tato skupina opraven obvykle zaměstnává jednoho až několik pracovníků.

Největší skupinu návštěvníků nezávislých autoservisů tvoří uživatelé starších vozů. Nechtějí chodit do autorizovaného servisu, protože je to tam pro ně především drahé. Kromě toho je běžnou praxí, že autorizované servisy vyměňují celé komponenty. Přitom často stačí vyměnit dva písty a vačkový hřídel, než aby se vyhazoval celý motor.

Každý má svého mechanika

Každý majitel tuctového Opelu, Fiatu nebo BMW má svého servisáka, který jako zlatý kutil zná své místo v hierarchii motoservisů. Není sice vybaven nejmodernějším diagnostickým softwarem, ale má dobrý zrak a sluch a díky svým zkušenostem je schopen bezchybně poznat na vlastní oči nebo ucho, v čem je problém.

Za to na autorizovaný servis se obracejí především ti, kteří mají nové vozy nejoblíbenějších značek, ale s koncem záruční doby přenášejí případné problémy s vozidlem do levnějších servisů. Stručně řečeno, čím starší a méně hodnotné auto, tím častěji je hostem nezávislého servisu.

Rozhodujícím faktorem při výběru autoservisu je závažnost poruchy a předpokládaná cena jejího odstranění. Pokud jde o výměnu žárovky, i majitel nového BMW raději zajde „k panu Novákovi“, který se specializuje na opravy elektroinstalace, než do nejbližšího autorizáku. Na druhou stranu, pokud je motor poškozený, a to i u tucet let starého Fordu, je třeba zvážit návštěvu značkového servisu, protože jde o vážnou práci a k diagnostice je potřeba slušný počítač.

Jak je to s díly?

Výrobci doporučují, alespoň během záruční doby, používat pouze originální komponenty. Na to se vztahují záruční podmínky. Postupem času jsou povoleny náhražky, ale také od konkrétního výrobce. Například pozáruční opravy u Renaultu se provádějí s použitím dílů ze sítí Motrio nebo Value+ spolupracujících s výrobcem, které jsou samozřejmě levnější než díly použité při prvotní montáži.

Servisní dílny Bosch přistupují k otázce náhradních dílů liberálněji, ale zkušenost s konkrétními výrobky je stále kritériem pro výběr výrobce dílu. I zde se jedná o diferenciaci cen, a tedy o možnost úpravy konečných nákladů na opravu.

Politika nezávislého autoservisu při výběru náhradního výrobce se příliš neliší od postupů autorizovaných autoservisů, i když zde je volnost prakticky neomezená. Téměř často se používají repasované dílů nebo díly z vozidel po nehodě, pokud nehodu přežily a jejich stav je uspokojivý. Takto klempíři získávají například dveře, víka zavazadlového prostoru, kliky dveří nebo zrcátka pro vybrané automobily. Samozřejmě servis objednává i nové díly, ale ne originální, většinou od svého dodavatele.

Ceny, ceny, ceny…

V autorizovaném servise závisí cena na tzv. člověkohodinách. Je to proto, že je základem pro výpočet nákladů na celou službu. Vždyť výměna vzduchového filtru trvá několik minut a výměna destiček nejméně hodinu. Proto se tyto práce obvykle provádějí při pravidelných záručních prohlídkách.

Je známo, že stálí zákazníci mohou všude (i v autorizáku) počítat se slevami, a to jak v nacenění práce, tak dílů použitých k opravě. Pokud jde o ceny služeb, důležitou roli hraje také velikost autoservisu a úroveň jeho vybavení. Majitel malé firmy o třech lidech bude flexibilnější než jeho kolega, který má několik pracovišť, více specializací a dražší vybavení.

Mezi prodejci dílů různých značek nejsou zásadní rozdíly. V nezávislých serviserch je to nejméně o polovinu méně. Proto se někdy vyplatí koupit si potřebné komponenty a nechat si je namontovat, samozřejmě pokud to tedy servisák dovolí, což většinou ne.

Při výběru servisu tedy nejprve zhodnoťme závažnost poruchy a poté porovnejme ceny, názory na fóru o servisu, podmínky opravy (např. vlastní díly nebo dílna) a čas, který nám nabídnou. Takže hledejme, počítejme a porovnávejme, a pak možná (nikdy nemáme záruku) budeme platit adekvátně kvalitě služeb.