Kamioňáci zpozorněte! Elektrický náklaďák Homtruck se stane pro řidiče druhým domovem

Přidat na Seznam.cz

Tesla Semi tu bude za chvíli. První z nich by měla být uvedena do provozu u společnosti Pepsi ještě před koncem letošního roku, ale svět nečeká, až Elon Musk vyrobí své elektrické náklaďáky. Na elektrických tahačích pracují mimo jiné i společnosti BYD, Daimler a Volvo. Nyní přichází zpráva, že Farizon Auto, odnož společnosti Geely, která se zabývá výrobou užitkových vozidel, se chystá představit elektrický návěs na začátku roku 2024, píše portál cleantechnica.com.

„Tento produkt je navržen a vyvinut s ohledem na globální trh,“ uvedl ředitel společnosti Farizon Mike Fan v rozhovoru pro CNBC. Vozidlo Homtruck bude vybaveno aktualizacemi softwaru prováděnými online a bylo navrženo s ohledem na autonomní řízení. Společnost Geely uvádí, že některé samořídicí funkce budou zabudovány do prvních nákladních vozidel, další funkce přijdou v roce 2026 a plně autonomní řízení je plánováno na rok 2030. Na delších trasách budou nákladní vozy schopny vzájemně komunikovat a udržovat bezpečnou rychlost a vzdálenost.

Homtruck bude mít různé možnosti pohonu, včetně metanolového hybridu a čistě elektrického pohonu. Na některých trzích může být nabízen motor s prodlouženým dojezdem. Metanolové baterie jsou technologií, do které společnost Geely investuje již několik let a v současné době jsou jimi vybaveny některé její vozy. Homtruck je také navržen pro výměnu baterií, což je myšlenka, která se nikdy neujala v Severní Americe, ale je poměrně populární v Číně, kde společnosti jako Nio provedly více než milion výměn baterií.

„Jsem si jistý, že předpisy a normy autonomního řízení se teprve tvoří,“ řekl Mike Fan. „Na základě poptávky trhu a požadavků na vývoj naší vlastní společnosti by společnost jako Geely měla vyvíjet a zdokonalovat určité technologie s předstihem. Abychom mohli, až budou připraveny předpisy a podmínky, včas uplatnit naše technologie na trhu.“

Inženýři společnosti Farizon Auto při vývoji hardwarového a softwarového řešení Homtruck pečlivě studovali potřeby nezávislých řidičů užitkových vozidel a provozovatelů vozových parků, aby zajistili vyšší efektivitu v celé síti, uvádí společnost v tiskové zprávě.

Vozidlo Homtruck je schopno se připojit k logistickým sítím a pomáhat řidičům získávat nejoptimálnější objednávky v reálném čase, analyzovat a sledovat dodávky a vypočítávat provozní náklady na trasách. Mozek vozu Homtruck dokáže využívat senzory vozidla k analýze dopravních dat v reálném čase a získávat doporučení pro trasy. Systém řízení spotřeby energie může navíc monitorovat napájení nebo zásobování nákladního automobilu Homtruck palivem, aby bylo dosaženo co nejlepších ekonomických výsledků, a doporučit řidiči optimální trasy pro doplnění paliva nebo dobíjení.

Homtruck má být pravděpodobně nazýván jako „domácí nákladní vůz“, protože je vybaven takovým vybavením, jako je sprcha, toaleta, jednolůžko, lednice, kuchyňský kout a malá pračka. Tvůrci Homtrucku chtěli vytvořit návěs, ve kterém se budete cítit jako doma. Řidiči kamionů po celém světě tráví ve svých vozidlech nezměrné množství času, často více než doma. Mobilní prostor vytvořený vozem Homtruck v sobě spojuje „práci, život a zábavu“ a uspokojuje tak životně důležité potřeby řidičů, uvádí společnost.

Bude Homtruck lepší než Tesla Semi? V jistém smyslu je tato otázka irelevantní. I když Tesla prodává spoustu elektromobilů, elektromobily od Fordu, Volkswagenu, Polestaru, Hyundai a mnoha dalších společností si nacházejí spoustu vlastních kupců. Spotřebitelé mají rádi možnost volby a Homtruck by měl po zahájení prodeje oslovit spoustu společností. V konečném důsledku je každý nákladní vůz, který nechrlí do ovzduší toxické výfukové plyny z dieselových motorů, výhrou pro životní prostředí.

Zdroj: cleantechnica.com