Jsou elektrická auta budoucnost? Honda připravuje novou službu sdílení baterií pro e-taxy v Indii
Honda připravuje novou službu sdílení baterií pro e-taxy v Indii Japonský výrobce automobilů sází na to, že jeho mobilní napájecí jednotky pomohou urychlit elektrifikaci na indickém subkontinentu, informuje portál spectrum.ieee.org.
Vlády po celém světě podněcované trojí hrozbou emisí CO2, znečištění ovzduší a kolísajících cen ropy povzbuzují výrobce automobilů, aby nahradili vozidla se spalovacími motory elektricky poháněnými pohonnými jednotkami. Indie s prudce rostoucí ekonomikou a nejznečištěnějším ovzduším na světě není výjimkou. Indická vláda podniká řadu iniciativ na podporu výroby a zavádění elektrických vozidel, například poskytuje daňové pobídky výrobcům a dotace kupujícím e-vozidel, včetně elektrických tříkolek nebo e-rikší.
Na indických přeplněných silnicích jezdí přes 8 milionů tříkolových vozidel, která jsou masově využívána k levným taxislužbám, a většina z nich je poháněna motory na stlačený zemní plyn nebo olověné baterie, které jsou nešetrné k životnímu prostředí. Společnost Honda Motor Co. doufá, že využije pobídek ústřední a místní vlády, a snaží se využít tohoto přechodu k elektromobilům prostřednictvím nové služby sdílení mobilních baterií.
Společnost Honda představila svůj první mobilní akumulátor v roce 2017; v roce 2019 jej automobilka začala testovat v motocyklech a skútrech na Filipínách, v Indonésii a v Japonsku. Letos v únoru začalo testování v Indii, kde bylo použito 30 e-rikší, které ujely celkem 200 000 km. „Dozvěděli jsme se mnoho o problémech spojených s přeměnou na podnikání,“ říká Jošihiro Nakajima, generální manažer projektu Mobile Power Pack.
Není překvapením, že třemi největšími problémy byla dlouhá doba nabíjení baterií, krátký dojezd, který poskytují, a vysoká cena. Odpovědí společnosti Honda na první dva problémy je lithium-iontová baterie Mobile Power Pack (MPP), která funguje ve spojení s výměníkem Mobile Power Pack. Výměník se skládá z 12 nabitých baterií MPP v oddělených nabíjecích komorách, které umožňují vyměnit vybitou baterii za plně nabitou náhradu během několika minut. Do jedné instalace lze zapojit maximálně sedm výměníků.
Ve schématu Honda je e-rikša provozována na čtyři baterie mobilních napájecích sad. Každá sada má rozměry 29,8 x 17,7 x 15,6 cm, váží něco málo přes 10 kg a dodává se s držadly. Podle společnosti lze při výměnném postupu vyměnit dvě ze čtyř baterií za jednu minutu nebo méně.
Nejnovější iterace baterie Honda, MPP e, má napětí 50,3 V, kapacitu 1,3 kilowatthodiny a dobu nabíjení 5 hodin. S ohledem na asijské tropické podnebí je baterie navržena tak, aby odváděla teplo a zabraňovala zhoršování vybíjení při vysokých teplotách. Za běžných provozních podmínek je také odolná vůči vodě, vibracím a nárazům. Vestavěná řídicí jednotka pomocí senzorů sleduje vnitřní podmínky adokumentuje způsoby používání, které může výměník vyhodnotit. Válcové články použité v akumulátoru jsou stejné jako ty, které se běžně používají v elektronických produktech, jako jsou osobní počítače.
Elektronická trikša může ujet pouhých 60 km, než bude nutné vyměnit baterie, což bude pravděpodobně vyžadovat četné návštěvy nabíjecích stanic v průběhu dne. Aby se snížila daň za to, co by jinak mohlo být vyčerpávající povinností, poskytne Honda řidičům aplikaci pro chytré telefony, která zobrazí mapu s údaji o umístění všech nabíjecích stanic v oblasti spolu s počtem nabitých baterií dostupných na každé stanici.
Zdroj: spectrum.ieee.org