Chystají se velké změny ve vozech F1 pro rok 2022
Formule 1 zavede pro rok 2022 novou sadu technických předpisů, přičemž vozy budou mít zásadně odlišnou filozofii než ty, se kterými se závodilo v posledních letech. Cílem předpisů pro rok 2022, na kterých se pracovalo několik let, je učinit tento sport spravedlivějším a udržitelnějším a zároveň zlepšit podívanou na závody, píše server Racing News 365.
Přechod na větší kola
Jedná se o krok, který se chystá již delší dobu, a to je odklon od tradičních 13palcových kol, která byla základem Formule 1 více než 30 let. Od roku 2022 budou vozy závodit na 18palcových kolech.
Největší změnou bude zmenšení bočnic, které se budou více podobat silničním vozům. Změněné chování pneumatiky znamená, že vozy se budou chovat jinak, díky mnohem tužší bočnici budou mít přesnější řízení.
Společnost Pirelli předpovídá celkově nižší degradaci a mnoho závodů by se díky této změně mohlo jet na jedno zastavení pro výměnu pneumatik. Očekává se však, že přechod z 13palcových na 18palcové pneumatiky bude mít minimální vliv na celkový čas na kolo.
Kromě samotných kol se poprvé od roku 2009 vracejí kryty kol. Důvodem je snížení aerodynamického proudění od vozů ve prospěch těch, kteří jedou za nimi. Zároveň však snižuje přítlak samotného vozu. Fyzické utěsnění krytů kol brání týmům v hledání způsobů, jak přesměrovat vzduch přes kola.
Chystá se také zavedení křídel nad koly, což je něco, co v F1 dosud nebylo k vidění. Ty pomohou usměrnit proudění vzduchu od předních kol a odvést ho od zadního křídla.
Kompletní přehodnocení aerodynamiky F1
Od roku 2022 začnou vozy formule 1 používat jinou formu aerodynamiky. F1 od přízemního efektu upustila téměř před 40 lety a zaměřila se spíše na proudění vzduchu nad vozem. Zjevné narušení této filozofie však vedlo k tomu, že moderní vozy nejsou schopny se navzájem těsně sledovat, a tak se Formule 1 vrací k formuli podobnému systému jako v minulosti.
Vůz pro rok 2022 bude využívat podlahové tunely, které budou vytvářet velké množství přítlaku s přízemním efektem.
Záměrem je posílat přítlak plynule po bocích vozu, nikoliv pod něj nebo vytlačovaný z boků.
Nové, neobvyklé zadní křídlo nejenže vypadá skvěle, ale jeho konstrukce má také za cíl sbírat proudění od zadních kol a přesměrovat ho do proudění přicházejícího ze spodní části vozu. To teoreticky znamená, že následující vůz v podstatě vjede pod rozrušený vzduch způsobený vozem vpředu.
Foto: F1
Bezpečnější, ale těžší vozy
Jako vždy pokračuje snaha Formule 1 o zvýšení bezpečnosti.
Na podvozek vozu z roku 2022 byly kladeny extrémně přísné požadavky při testech nárazu. Test čelního nárazu byl zvýšen tak, že vyžaduje absorpci o 48 % větší energie než u předchozího vozu, a o 15 % vyšší hodnotu u testu nárazu zezadu.
V návaznosti na havárii jezdce Romaina Grosjeana v Bahrajnu v roce 2020 se pohonná jednotka oddělí od podvozku, aniž by v případě dostatečně silné havárie došlo k obnažení nebo protržení palivové nádrže.
Na základě závěrů vyšetřování smrtelné nehody jezdce Anthoina Huberta ve Formuli 2 ve Spa-Francorchamps v roce 2019, které provedla organizace FIA, byla zavedena delší přední příď a také silnější boky podvozku, které se vypořádají s bočními nárazy.
Zvýšení bezpečnosti spolu s většími koly vedlo ke zvýšení hmotnosti. Minimální hmotnost vozů se zvýší ze 752 kg na 790 kg, přičemž v roce 2022 budou používány stejné pohonné jednotky. To znamená, že na začátku nového regulačního cyklu budou nové vozy pravděpodobně o něco pomalejší než vozy z roku 2021.
Mezi Formulí 1, FIA, týmy a odbornými příspěvky od lidí jako Tombazis, Ross Brawn a Pat Symonds z Formule 1 se na vývoji nového vozu pro rok 2022 podílely více než čtyři roky výzkumu.
Zdroj: racingnews365.com