Britové projeli první generaci sportovní Škody Octavia. Co na ní říkají?
První Octavia vRS založila dvacetiletou tradici založenou na dobrém poměru cena a výkon. V mnoha britských domácnostech je Škoda nejsportovnějším vozem. Každá pátá Octavia prodaná v Británii nese označení vRS, píše server PistonHeads.
Již při uvedení prvního modelu na trh v roce 2001 zaznamenala standardní Octavia bouřlivý úspěch a prodalo se jí více než milion kusů. Když značka viděla příležitost k vylepšení své řady o nový model, využila svého vstupu do mistrovství světa v rallye s modelem Octavia WRC a vytvořila žhavou verzi svého pětidveřového hatchbacku. To znamenalo, že první Škoda s označením vRS se dostala na trh s opravdovým sportovním pověřením.
I když dostali designéři Škody zelenou k výrobě vozu poháněného dvacetiventilovým motorem 1,8 litru koncernu VW o výkonu 180 koní, snažili se nepřehnat vyzrálý design Petera Schreyera (který později vytvořil první Audi TT). Model vRS dostal nové nárazníky, sedmnáctipalcová kola a malý zadní spoiler spolu se zelenými třmeny ve škodovácké barvě v podstatě zůstal nezměněn.
Uvnitř bylo vše ještě prostší, pouze sada dvoubarevných, částečně kožených sedadel a řadicí páka ve tvaru golfové hole s logem vRS ilustrovala, že se jedná o nejsportovnější variantu. Zbytek byl, poněkud nudný, ale zároveň typický pro koncern VW Group v tom, že byl skvěle funkční. Na rozdíl od dnešních infotainment systémů, které upoutávají pozornost, pocházela první Octavia z doby, kdy se většina pomocných ovládacích prvků ovládala mimo zorné pole. Její snadné ovládání uspokojovalo rostoucí počet věrných, vracejících se zákazníků z celé Evropy.
Foto Škoda
Aby Škoda přilákala zákazníky, kteří chtěli něco sportovnějšího, dostala vRS přeplňovaný čtyřválcový motor, který se dostal i do Golfu GTI Mk4, s nímž sdílela platformu. Sportovní pětidveřový vůz Škoda zvládal sprint z nuly na 100 km/h za pouhých 7,6 sekundy a dosahoval maximální rychlosti přes 230 km/h, což jsou výkony i na dnešní poměry dosti slušné.
Jak již bylo řečeno, na způsobu, jakým Škoda jezdí, není nic co by naznačovalo nízký výrobný rozpočet. Vůz o hmotnosti 1 325 kg používá přední vzpěry MacPherson s vinutými pružinami a zadní zkrutný nosník, který vzadu ještě více ztuží. Při běžném tempu je jízda pozoruhodně pružná, s krásným tlumením, které vozy této éry tak dobře nabízely.
Dále je tu hydraulické řízení vozu, které poskytuje skutečnou zpětnou vazbu od přední nápravy při zatížení a vzbuzuje dostatečnou důvěru, abyste udrželi dynamiku v zatáčkách.
Foto Škoda
Octavia je schopna i dnes zahanbit křehké a nepoddajné svezení současných sportovních hatchbacků a připomíná vůz, který má tak skvěle sladěné komponenty. Nonšalantnost Octavie vRS Mk1 jí pravděpodobně zabránila ukrást si pozornost jako živější alternativy jejího světa, jako je Honda Civic Type R a Renault Clio 182. Ale jako celek se nic z této éry a cenové kategorie nemůže vyrovnat Octavii v šíři jejích celkových schopností. A to jsme se ani nedotkli prostornosti její kabiny a pohodlí jejího poklopu zavazadlového prostoru nebo snadnosti, s jakou motor dokáže dosáhnout spotřeby paliva kolem třicítky.
Možná to není vůz, který by vás přiměl vylézt v šest ráno z postele a vyrazit na projížďku, ale je zcela schopen vás překvapit na jinak všedním výletě.
Zdroj: pistonheads.com