MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Zdroj

Britové projeli první generaci sportovní Škody Octavia. Co na ní říkají?

Octavia, RS, Škoda

První Octavia vRS založila dvacetiletou tradici založenou na dobrém poměru cena a výkon. V mnoha britských domácnostech je Škoda nejsportovnějším vozem. Každá pátá Octavia prodaná v Británii nese označení vRS, píše server PistonHeads.

Již při uvedení prvního modelu na trh v roce 2001 zaznamenala standardní Octavia bouřlivý úspěch a prodalo se jí více než milion kusů. Když značka viděla příležitost k vylepšení své řady o nový model, využila svého vstupu do mistrovství světa v rallye s modelem Octavia WRC a vytvořila žhavou verzi svého pětidveřového hatchbacku. To znamenalo, že první Škoda s označením vRS se dostala na trh s opravdovým sportovním pověřením.

  • Foto: Škoda

I když dostali designéři Škody zelenou k výrobě vozu poháněného dvacetiventilovým motorem 1,8 litru koncernu VW o výkonu 180 koní, snažili se nepřehnat vyzrálý design Petera Schreyera (který později vytvořil první Audi TT). Model vRS dostal nové nárazníky, sedmnáctipalcová kola a malý zadní spoiler spolu se zelenými třmeny ve škodovácké barvě v podstatě zůstal nezměněn.

Uvnitř bylo vše ještě prostší, pouze sada dvoubarevných, částečně kožených sedadel a řadicí páka ve tvaru golfové hole s logem vRS ilustrovala, že se jedná o nejsportovnější variantu. Zbytek byl, poněkud nudný, ale zároveň typický pro koncern VW Group v tom, že byl skvěle funkční. Na rozdíl od dnešních infotainment systémů, které upoutávají pozornost, pocházela první Octavia z doby, kdy se většina pomocných ovládacích prvků ovládala mimo zorné pole. Její snadné ovládání uspokojovalo rostoucí počet věrných, vracejících se zákazníků z celé Evropy.

  • Foto: Škoda

Aby Škoda přilákala zákazníky, kteří chtěli něco sportovnějšího, dostala vRS přeplňovaný čtyřválcový motor, který se dostal i do Golfu GTI Mk4, s nímž sdílela platformu. Sportovní pětidveřový vůz Škoda zvládal sprint z nuly na 100 km/h za pouhých 7,6 sekundy a dosahoval maximální rychlosti přes 230 km/h, což jsou výkony i na dnešní poměry dosti slušné.

Jak již bylo řečeno, na způsobu, jakým Škoda jezdí, není nic co by naznačovalo nízký výrobný rozpočet. Vůz o hmotnosti 1 325 kg používá přední vzpěry MacPherson s vinutými pružinami a zadní zkrutný nosník, který vzadu ještě více ztuží. Při běžném tempu je jízda pozoruhodně pružná, s krásným tlumením, které vozy této éry tak dobře nabízely.

Dále je tu hydraulické řízení vozu, které poskytuje skutečnou zpětnou vazbu od přední nápravy při zatížení a vzbuzuje dostatečnou důvěru, abyste udrželi dynamiku v zatáčkách.

  • Foto: Škoda

Octavia je schopna i dnes zahanbit křehké a nepoddajné svezení současných sportovních hatchbacků a připomíná vůz, který má tak skvěle sladěné komponenty. Nonšalantnost Octavie vRS Mk1 jí pravděpodobně zabránila ukrást si pozornost jako živější alternativy jejího světa, jako je Honda Civic Type R a Renault Clio 182. Ale jako celek se nic z této éry a cenové kategorie nemůže vyrovnat Octavii v šíři jejích celkových schopností. A to jsme se ani nedotkli prostornosti její kabiny a pohodlí jejího poklopu zavazadlového prostoru nebo snadnosti, s jakou motor dokáže dosáhnout spotřeby paliva kolem třicítky.

Možná to není vůz, který by vás přiměl vylézt v šest ráno z postele a vyrazit na projížďku, ale je zcela schopen vás překvapit na jinak všedním výletě.

Zdroj: pistonheads.com


Redaktor: Petr Vyhnánek

Zdroj

KGB na kolech. 8 nejlepších vozidel, která kdy KGB používala dle hodnocení jejich agentů

Zdroj

Škoda Auto a BMW svolávají hybridy kvůli riziku požáru. Svolávačku zahájila i Honda a Lexus

Collard

Jaké jsou příznaky prasklého těsnění hlavy motoru a jak je diagnostikovat?

NoPeace

Krádeže katalyzátorů zašly příliš daleko. V sázce je větší ochrana a přísnější zákony

kaboompics

Autobaterie musí vydržet déle než 5 let. Stačí jednoduché věci a pár minut

Ajay Suresh

5 nejlepších způsobů použití WD40 v autě II.

Zdroj

Sedan s třemi řadami sedadel od Volva, který milovali němečtí komunisti. Co to bylo za auto?

Zdroj

Které ojetiny nejvíce korodují? Podívejte se na seznam a dejte si na ně pozor

Zdroj

Inspirací pro vznik zásadního modelu Quattro byl terénní vůz s pohonem všech kol, který Audi postavilo pro německou armádu


  • Zdroj: Škoda
Foto:

Čtěte také

  • ZdrojKGB na kolech. 8 nejlepších vozidel, která kdy KGB používala dle hodnocení jejich agentů
  • ZdrojŠkoda Auto a BMW svolávají hybridy kvůli riziku požáru. Svolávačku zahájila i Honda a Lexus
  • CollardJaké jsou příznaky prasklého těsnění hlavy motoru a jak je diagnostikovat?
  • NoPeaceKrádeže katalyzátorů zašly příliš daleko. V sázce je větší ochrana a přísnější zákony
  • kaboompicsAutobaterie musí vydržet déle než 5 let. Stačí jednoduché věci a pár minut

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT