Bezdrátové nabíjení elektromobilů, i za jízdy. V Číně a Jižní Koreji už to zkouší
S rostoucími prodeji elektrických vozidel (EV) se stále více společností pouští do pilotních projektů bezdrátového nabíjení. Současný stav a výhledy této technologie rozebral Bloomberg.
Tato technologie slibuje, že se auta budou moci nabíjet bez nutnosti použití kabelů. Při parkování a dokonce i za jízdy. Existují však stále výzvy, které je třeba překonat, než bude možné tuto technologii komerčně využívat.
Cesta k bezdrátovému nabíjení
Bezdrátové nabíjení funguje na principu induktivního přenosu energie, kde nabíjecí podložka generuje pole pro přenos energie. Když se cívka v přijímači pod autem přiblíží cívce v nabíjecí podložce, přijímač zachytí tuto energii a přivádí ji do baterie automobilu. Tato technologie, podobná bezdrátovému nabíjení telefonů, vyžaduje většinou těsnou blízkost cívek, ale u systémů elektromobilů funguje až do vzdálenosti 250 milimetrů.
Rychlost nabíjení je však problematická. Většina bezdrátových nabíječů je srovnatelná s nabíječkou úrovně 2, což je standardní domácí nabíječka, a nedosahuje rychlosti DC rychlonabíječek dostupných na veřejných nabíjecích stanicích. Navíc, automobily musí být navrženy s možností bezdrátového nabíjení v úvaze, což může v praxi znamenat ztrátu záruky na baterii.
Výzvy a pilotní projekty
Přes tyto výzvy se několik automobilových výrobců v Číně a Jižní Koreji pouští do testování této technologie na nových osobních vozech, zatímco mnoho pilotních projektů bezdrátového nabíjení je zaměřeno na komerční vozidla. Tyto projekty naznačují, že bezdrátové nabíjení by mohlo najít uplatnění především u vozidel s pevnými trasami a možností nabíjení přes noc na určených parkovacích místech.
I přes současné výzvy se očekává, že budoucí vývoj v oblasti technologie automobilů, zejména autonomního řízení, posílí argumenty pro bezdrátové nabíjení. SAE International, asociace inženýrů a technických odborníků na dopravu, již stanovila první standard pro stacionární bezdrátové nabíjení pro lehká vozidla a pracuje na standardizované metodě párování elektromobilů s nabíjecími podložkami. To bude zvláště důležité, když se auta začnou sama řídit a parkovat.
Tesla také potvrdila, že pracuje na vlastní verzi technologie bezdrátového nabíjení, což je signál, že zájem o tuto technologii roste i mezi hlavními automobilkami. SAE plánuje aktualizovat svůj standard pro lehká vozidla tak, aby zahrnoval obousměrné nabíjení, což umožní vozidlům dodávat energii zpět do sítě.
Zdroj: Bloomberg